štvrtok 20. októbra 2022

RECENZIA: Jennifer Saintová - Ariadna

Počet strán: 296

Jennifer Saintovej sa podarilo očarujúco prerozprávať príbeh starogréckeho mýtu o Theseovi a Minotaurovi. Ariadna a jej sestra Faidra sú dcéry hrôzostrašného kráľa Minoa. Počas svojho dospievania počúvajú ozvenu Minotaurových kopýt v labyrinte pod palácom. Minotauros si každoročne žiada obetu v podobe mladíka alebo devy z Atén. Ariadna je nádherne vyrozprávaný príbeh ženy, ktorá trpí osudom väčšiny žien, čo prežívajú útrapy s egoistickými mužmi. Ariadna je strhujúci príbeh o láske a strate.

Ariadna nezaujme len svojou obálkou. Naláka vás aj svojou anotáciou, ktorá sľubuje príbeh opradený mýtom o Minotaurovi a neľahkom živote dcér kráľa Minoa.

Ihneď na úvod by som rada poznamenala, že Ariadna nie je len starogrécky mýtický príbeh. Dalo by sa povedať, že má dve ústredné myšlienky, ktoré samotný príbeh rozdeľujú na dve časti.
Máme tu príbeh o hrôzostrašnom Minotaurovi, ktorému sa prinášajú nevinné obete. Táto dejová linka prekypuje mýtickosťou a nesie skutočnú atmosféru starovekého Grécka. Je tu monštrum, hrdinovia, odvaha a sláva. Pevný základ každého mýtu.
A potom tu máme príbeh princezien Ariadny a Faidry, ktoré nesúhlasia s krutovládou svojho otca a dopomôžu Theseovi stať sa hrdinom. A aj keď sú súčasťou mýtu, ich príbeh je skôr o ženskej nezlomnosti a vytrvalosti.
Ak si chcete príbeh vychutnať, radila by som neočakávať strhujúce mýtické fantasy. Iste, nájdete v ňom akciu i napätie, no tento príbeh sa skôr zameriava na myšlienkove posolstvo. Ariadna i Faidra síce nepadli za obeť veľkému Minotaurovi, no podľahli kúzlu príťažlivého hrdinu, ktorý v ich životných príbehoch ale vystupuje ako antihrdina. Na vlastnej koži pocítili tú najhoršiu zradu so zlomyseľnosťou. A presvedčili sa aj o pravdivosti porekla, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Aj hrdinovia môžu mať svoju temnejšiu stránku a nemusia byť vždy čestní. Ariadna preukazuje svoju vnútornú silu počas tých najťažších a najbolestnejších chvíľ. Čitateľ dokáže jej vnútorné muky prežívať s ňou.

Kniha Ariadna ponúka pohľad do temnejšieho zákulisia a dáva do popredia veci, ktoré nám mýtus už neukazuje. Ukazuje všetky bolesti, trápenia, muky, ktoré prežívajú vedľajšie postavy v tieni hrdinovej dosiahnutej slávy. Sláva hrdinu totiž všetko prekryje a čo sa odohráva v pozadí, to sa často nedozvieme. V tomto prípade autorka pokryla neprebádané územie a ponúkla silný príbeh o ľuďoch, ktorí sú a boli neviditeľnou súčasťou každého mýtu.