piatok 14. októbra 2022

RECENZIA: Janice Hallettová - Vražda medzi riadkami

Žáner: krimi
Počet strán: 436

Hlavní aktéri miestneho divadelného združenia sa dozvedia zdrvujúcu správu. Ich vnučka má rakovinu. Členovia divadelného spolku zorganizujú finančnú zbierku, no vzápätí sa vynárajú pochybnosti o dobrom úmysle niektorých z jej organizátorov. Spor vyvrcholí vraždou, podozrivý je zatknutý a čaká na súd. Autorka poskytuje čitateľovi možnosť zapojiť sa do práce dvojice právnikov a pomocou e-mailov a správ, ktoré sú hlavným nosičom deja, odhaliť, kto je skutočným vrahom.

Vražda medzi riadkami je detektívka výnimočná svojou formou rozprávania. Autorka poňala príbeh skutočne originálne a namiesto jednoliateho textu, na ktorý sme pri knihách zvyknutí, napísala svoj príbeh pomocou listov, plagátikov a sms správ, ktoré čítame spoločne s dvoma študentami práva a ich cieľom je tento prípad rozlúsknuť.

Koncept, ktorým je príbeh napísaný dokáže čitateľa pohltiť. Ihneď vtiahne do deja a naplno upúta pozornosť. Vďaka tomu kniha vytvára plnohodnotný čitateľský zážitok. Čitateľa to núti stať sa súčasťou prípadu a naplno zapnúť svoje vyšetrovateľské schopnosti. Autorka tak čitateľa priamo zapája do príbehu. Je nutné dávať pozor na detaily a dôsledne si všímať aj bežné frázy či komunikáciu. Pri čítaní tejto knihy zistíte, či by ste sa ako vyšetrovateľ osvedčili alebo nie. Priznám sa, mňa by v tíme asi nechceli, nakoľko som až do posledných stránok nemala ani len najmenšie tušenie, čo príde. O to viac som si ale rozuzlenie vychutnala.
Dej sa ale netočí iba okolo vraždy. Prioritne prostredníctvom zápiskov zažívame dianie v amatérskom divadle a následne smutné udalosti okolo vnučky, ktorej bola diagnostikovaná rakovina. Kniha je tak o to zaujímavejšia, že vlastne ani do polovice príbehu neviete, aký spád dianie naberie. Atmosféra príbehu je neobvyklá a ponúka pohľad do zákulisia malej divadelnej komunity. Autorka dáva dôraz na myšlienku komunity a prostredníctvom postáv a príbehu sa snaží poukázať na princíp, akým vzťahy fungujú v týchto skupinách a aký môže byť ich dosah.
V príbehu vystupujú naozaj rôznorodé charaktery. Žiadnu z postáv nespoznáte to detailov, no Janice Halletová poskytuje tie najdôležitejšie informácie, čím vám dáva priestor na vytvorenie si názoru pri každej postave.  A poviem vám, miestami som mala problém vytvoriť si zo zápiskov jednotný názor. Akoby každá postava mala tisíc tvárí.

Jednotlivé zápisky v deji sú usporiadané chronologicky a veľakrát poskytujú len čiastkové informácie, čím vyvolávajú zvedavosť. Informácie sa hromadia, stopy pribúdajú a kto je skutočný vrah a kto vlastne obeť? A o čo vlastne v celom tom zmätku ide? To zistíte až v samotnom závere. Ten prináša mnohé prekvapenia a nejeden zvrat.