piatok 11. marca 2022

RECENZIA: Lisa Berne - Nevestin bozk

Žáner: historický ľúbostný román
Séria: Dynastia Penhallow
Počet strán: 320 strán
Originálny názov: You May Kiss the Bride

Bohatý a arogantný Gabriel Penhallow cíti, že nastal čas nadviazať na rodinnú tradíciu – nájsť si poslušnú nevestu, splodiť dediča a ďalej žiť po svojom vo formálnom manželstve. Presne tak to u Penhallowcov fungovalo od nepamäti a Gabriel nemá záujem niečo na tom meniť. No jediný okamih slabosti s krásnou, ale svojhlavou Liviou Stuartovou preverí jeho zásady. Keď ich prichytia pri vášnivom bozku, musí dostáť povesti džentlmena a ponúknuť jej manželstvo. Ženy sa mu doposiaľ vrhali do náručia, preto ho zaskočí, keď Livia pred ním uteká.

Historické ľúbostné romány sú u mňa ešte aj po  toľkých rokoch stále vyhľadávane. Tento žáner kníh je pre mňa srdcová záležitosť a našťastie ma ešte stále neprestal baviť. Na trhu je neskutočné množstvo kníh práve z tohto žánru a tak je teda z čoho vyberať. A musím povedať, že treba vyberať, lebo sa tu nájdu skvelé príbehy, no iné sú zas o ničom. V tomto prípade som vôbec nevedela čo od knihy očakávať, dokonca aj anotácia sa mi zdala akási strohá, no pritom z nej sálal dobrý potenciál pre knihu. No už bolo len otázne, či bol práve tento potenciál naplno využitý.
     Hneď ako som sa do knihy začítala, tak si ma získala spôsobom akým je príbeh napísaný. Celý príbeh je písaný v tretej osobe a zameriava sa na udalosti okolo hlavných postáv - Gabriela a Livie. (Čo je vždy v knihe veľmi ocením). A tak je čitateľovi poskytnutý komplexný obraz o tom, čo sa odohráva okolo hlavných postáv a aj vo vnútri nich. Jednotlivé kapitoly boli skvelo napísané, zo všetkým čo tam patrilo, aj keď miestami som mala pocit, že nejaký ten opis by tam nemusel byť. Ale nebolo to niečo čo bolo nejakým spôsobom rušivé.  Nenachádzali sa tu hluché miesta, ktoré by nahnali kvantitu a úplne zničili kvalitu. A taktiež naopak, v knihe nič nechýbalo, všetko bolo jasné. Niekedy asi až moc, pretože s tu dosť často objavovali vnútorné monológy postáv, ktoré sa niekedy točili okolo rovnakej veci, ale taktiež nešlo o nič čo by mi počas čítania prekážalo. Žiadne nejasnosti sa v knihe nevyskytli. A práve aj tieto veci dopomohli k tomu, že sa kniha veľmi príjemne a rýchlo čítala.
     Mám pocit, že knihu písali dve osoby, pretože prvá polovica knihy bola skvelá, plná sarkazmu, dôvtipu a veľmi príjemných a sympatických postáv, ktoré mali jedinečné črty a vlastnosti - a teda každá jedna bola výnimočná. Zatiaľ čo druhá polovica bola akási predvídateľná, plná nedorozumení a veľmi rýchlych vyjasnené, a skĺzla to stereotypu romantickej knihy s presne vydláždenou cestou ku záveru knihy.
      Gabriel Penhallow je bohatý a arogantný. Bol vychovaný tak, aby poznal svoju pozíciu a prekonal očakávania. Ale v skutočnosti nie je taký, akým sa v mnohých ohľadoch javí. Túži po slobode, ktorú mal kedysi pri službe v armáde a cestovaní po svete. Lenže Gabriel je súčasťou dlhej a vznešenej pokrvnej línie a vie, že je čas oženiť sa a mať dediča. Je to jeho zodpovednosť, ktorej sa nevyhne. Od malička bol vychovávaný s vedomím, že je na ňom, aby sa jeho rod zachoval a pokračoval ďalej. A tak presne vedel aká bude jeho budúcnosť. Nevestu mu vopred už vybrali - Lady Cecilia. Žena dobrého pôvodu, postavenia v spoločnosti, krásna a vznešená a spĺňa všetky pedpoklady k tomu aby sa stala jeho nastávajúcou ženou. Avšak tradíciu formálneho manželstva naruší Lívia, v okamihu keď ju a Gabriela prichytia pri vášnivom bozku. A tak Gabriel preverí svoje zásady gentlemana, a keďže vždy spraví správnu vec tak jej ponúkne manželstvo. No vyzerá to tak, že Lívia nespĺňa ani jeden z predpokladov toho, aby sa stala pre Gabriela dobrou manželkou. Je chudobná, tvrdohlavá a nemá práve tie najvyberanejšie spôsoby, aké sa očakávajú od budúcej lady Penhallowej. Lívia bola časť svojho života vychovávaná v Indii. Jej rodičia sa milovali a odpútali sa od spoločnosti a predsudkov, aby mohli byť spolu. Potom jej však zomreli rodičia a ona sa musela vrátiť do Anglicka k svojim jediným zostávajúcim príbuzným, ktorí sa k nej správali ako k sluhovi. Lívia aj napriek všetkým útrapám, ktoré si pre ňu život pripravil aj naďalej ostala dobrá, milá a trpezlivá.
      A tak sa ocitáme v kapitolách, v ktorých sa Gabrielová stará mama snaží z Livie vychovať dámu. A ocitáme sa v tej časti príbehu, kedy sa neustále niečo deje. Či už to bol zanedbaný stav domu, ktorý treba čím skôr vyriešiť, odhodlanie postáv, že sa do seba nezamilujú, prítomnosť Cecilie, zlý zdravotný stav starej mamy, návšteva bratranca Huga a s ním príhod jedného obrovského nedorozumenia. A toto je len zlomok udalostí, ktoré zapríčinili to, že sa svadby stále odkladala, pretože vždy sa našli dôležitejšie a súrnejšie veci, ktoré bolo treba vyriešiť. A tým pádom do úzadia upadol aj vzťah Gabriela a Livie, no aj napriek tomu dokázal dej skĺznuť do klasickej romantickej línie, kedy sa obaja vzájomne milujú (aj keď neviem na základe čoho), ale nechcú si to najskôr sami pred sebou priznať a nakoniec ani jeden pred druhým. je. V druhej polovici akoby sa postavy zmenili o sto osemdesiat stupňov. Stará mama stratila po chorobe svoju dávku mrzutosti a vševednosti a zrazu sa z nej stala milujúca žena, ktorá už neskrýva svoje pocity. Livia sa utiahla do úzadia a potlačila to čo ju robilo zaujímavým. Stratila akýkoľvek náznak odhodlania a svojej drzosti a stala s znej poslušná mladá dáma, tak ako sa to od nej očakávalo. Tieto dve postavy sa stali pre mňa sklamaním, pretože im autorka vzala to, čo bolo na nich výnimočné a spravila z nich všedné postavy.
      Takže by som na základe tohto všetkého to zhodnotila ako priemerné čítanie, ktoré uspokojí romantickú dušu čitateľa. No verím, že nakoľko ide o debut autorky, tak jej ďalšie diela budú len a len napredovať a dúfam, že ďalšie časti tejto série prekonajú tento prvý diel.