RECENZIA: Vincent Kliesch, Sebastian Fitzek - Auris

Žáner: psychotriler
Vydavateľstvo: Tatran
Séria: Auris
Počet strán: 264
Originálny názov: Auris

Auris ( z latinského "ucho") rozpráva o slávnom forenznom fonetikovi Mathiasovi Hegelovi, ktorý sa vďaka svojim schopnostiam pričinil o uväznenie mnohých zločincov. Na veľké prekvapenie kolegov sa Hegel dobrovoľne prizná k vražde a aj ho za ňu odsúdia. Zaujímavý námet knihy sa opiera o poznatky forenznej fonetiky. Ľudia s neobyčajne citlivým sluchom dokážu podľa zakašľania zistiť pohlavie, vek, pôvod, vzdelanie, dokonca aj veľkosť obuvi podozrivého. Zistiť sociálny a regionálny pôvod hovoriaceho je úplná samozrejmosť. Práca forenzného fonetika je dosť neobvyklá, s týmto vzrušujúcim povolaním sa v literatúre takmer nestretneme.

Ďalší Fitzek na pultoch kníhkupectiev. Tentokrát však trošku netradične. Kniha Auris nesie mnohé typické črty autora, avšak v tomto prípade je autorstvo rozdelené. Fitzek vytvoril námet a Vincent Kliesch nám umožnil si ho prečítať.

Auris je výnimočná aj tým, že nejde o standalone príbeh, ale je prvým dielom série, čo je u Fitzeka netradičné. Taktiež ako som spomenula, ide o spoluautorstvo, čoho som sa mierne obávala, no skutočne som nemala na to dôvod. Fitzekov vplyv je tu citeľný a myslím si, že s Klieschom tvoria dobrý tím. Klieschov štýl písania pozostáva z krátkych kapitoliek, ktoré sú vždy zakončené s veľkou dávkou napätia a nútia pokračovať v čítaní. Jeho cit pre atmosféru je dotiahnutý do dokonalosti a vie navodiť v čitateľovi tie správne emócie.
Príbeh je naozaj jedinečný a už od prvých strán v sebe nesie pútavosť. Dokonca už samotná prvá kapitola prináša obrovský zvrat a naznačuje, že sa v rovnakom duchu bude niesť celá kniha.
Matthias Hegel je uznávaný fonetik, ktorý pracuje pre políciu a neraz sa vďaka svojmu vycibrenému sluchu pričinil o zatknutie kriminálnikov. O to zaujímavejšie a čudnejšie je, že sa priznáva k vražde, ktorej sa údajne dopustil. Jeho prípad zaujme aj mladú žurnalistku, ktorá ide po stopách väznov, ktorých odsúdenie obsahuje mnoho nezrovnalostí a dokonca vyvoláva až pochybnosti o vine. Niekedy je však hrabanie sa v minulosti nebezpečné a môže vyhrabať aj tie najtemnejšie zákutia ľudskej mysle či duše.

Auris ukrýva mnoho prekvapení a zvratov, ktoré čitateľ nedokáže predvídať alebo vôbec očakávať. Zároveň ale všetko dáva dostatočný zmysel a odôvodnenia, ktoré autori ponúkli sú uveriteľné a je vidieť, že aj premyslené. Nájsť dieru je naozaj ťažké, dokonca si myslím, že aj nemožné. Príbeh má zamotanú zápletku, miestami je to ako na horskej dráhe, tak rýchlo sa veci vedia meniť a nadobúdať nový význam.
Atmoféra je miestami mrazivá, no predovšetkým napätá. V deji nechýba akcia a prvky detektívky.
Všetko dokresľujú sympatické postavy, na ktorých je cítiť, že si na nich autori dali záležať. Ich charaktery sú detailné a hrajú rôznymi vlastnosťami, pričom vedia niekedy čitateľa okabátiť a prekvapiť.

Napísať recenziu ku knihe Auris je náročné. Je totiž náročné rozhodnúť, ktoré zákutia knihy vám odhaliť a ktoré naopak nechať zahalené tajomstvom. Preto ponúkam len všeobecný náčrt toho, čo vám kniha vie ponúknuť, pretože čitateľský zážitok si musíte užiť naplno. Bez akýchkoľvek dohadov alebo podozrení. Auris totiž pohltí práve tým, že o nej budete vedieť čo najmenej.