RECENZIA: Erin Morgenstern - Bezhviezdne more

Žáner:
román
Vydavateľstvo: Lindeni
Počet strán: 464
Originálny názov: The Starless Sea

Erin Morgenstern nám v novom románe otvára dvere do svojej zlatom pretkanej fantázie, pričom hľadá s čitateľmi odpoveď na otázku, aká je skutočná sila príbehov.
Kultový román Nočný cirkus si získal srdcia a podmanil predstavivosť miliónov čitateľov po celom svete. Bezhviezdne more je spisovateľkiným vyznaním lásky všetkým čitateľom, neskutočne snovým, znepokojujúcim i vášnivým, prekypujúcim citmi a mystériami. Z
achary Ezra Rawlins objaví v univerzitnej knižnici zvláštnu knihu a na jej stránkach jeden deň z vlastného detstva popísaný do neskutočných detailov. Kým nemo dumá nad touto nevysvetliteľnou záhadou, natrafí na tri stopy – včelu, meč a kľúč –, ktoré ho zavedú na literárny maškarný ples. Krátko nato sa ocitne v prastarej knižnici hlboko v podzemí, kde sa nachádzajú všetky zabudnuté mestá, obývajú ich odvekí milenci a nebožtíkovia šepocú zabudnuté príbehy. Zachary sa musí mať na pozore pred strážcami, ktorí obetovali priveľa, aby ochránili jedinečnú zbierku. Aj pred tými, ktorí robia všetko pre jeho skazu. Prečo mu však robí spoločnosť sympatický bosý mladík Dorian, kým sa túla vinutými podzemnými chodbami, zabudnutými schodiskami, preplnenými tanečnými sálami a aj neskutočne sladkými plážami Bezhviezdneho mora? Zachary napokon sám vyrozumie, ako musí konať – a to nielen v knižnom príbehu, ale aj v skutočnom svete.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia.

Knihu s krajšou obálkou v poslednej dobe hádam nevydali. Pohľad na Bezhviezdne more lahodí oku a odlesky od lesklého písma pútajú pohľady. K obálke sa pridá nezvyčajná anotácia, ktorá sľubuje jedinečný príbeh a je rozhodnuté - túto knihu musím mať!

Bezhviezdne more sa stalo veľmi rýchlo obľúbenou knihou veľkého množstva čitateľov a ja sama som chcela zistiť, prečo tomu tak je a či sa kniha zaradí aj u mňa medzi obľúbené. Po niekoľkých kapitolách prišlo však trpké sklamanie, ktoré možno ani tak nesúviselo s príbehom ako takým, ale najskôr s vysokými očakávaniami, ktoré som do knihy vkladala.

Bezhviezdne more je snom každého knihomoľa. Nielenže sú knihy jedným z hlavných motívov, ale dokonca aj hlavná postava sa vyznačuje láskou ku knihám a v príbehu je jeho knižná vášeň prítomná až do záveru. Zachary absolvuje nevídaný knižný ples, dostane sa do čarovného podzemného sveta a dostáva sa do kontaktu s nevysvetliteľnými javmi, problémami a dilemami. Snaží sa pochopiť svoju úlohu v tomto zvláštnom svete a zároveň ovplyvňuje aj svoju budúcnosť.
Začítať sa do Bezhviezdneho mora mi spočiatku robilo problémy. Prvé kapitoly u mňa vyvolávali zmätenosť a to v dôsledku striedania niekoľkých príbehov, tie v danom momente so sebou nesúvisia a samé o sebe nedávajú veľký zmysel. Odporúčam, neupínajte na ne veľkú pozornosť, oni vám spočiatku naozaj nebudú dávať zmysel, všetko prichádza časom. Postupom času sa teda do čítania dá dostať a to aj vďaka tomu, že sa jednotlivé veci začínajú vysvetľovať a spájať, čiže aj to čomu ste predtým nerozumeli, sa vám podarí pochopiť.

Dej je tvorený niekoľkými líniami. Hlavnú linku tvorí Zacharyho príbeh, ktorému je venovaná podstatná časť knihy. Je to linka fantázie, ktorú prežíva hlavná postava a spoznáva pritom svet Bezhviezdneho mora. Dokáže byť pútavá, vyvoláva zvedavosť, no niekedy nevie naplno zaujať, pretože sa postava motá v kruhu.  Okrem hlavnej linky so Zacharym, autorka čitateľom predkladá aj niekoľko rozprávkových príbehov, ktoré sú skutočne čarovné a môžem povedať, že práve tie lákali moju pozornosť najväčšmi.

Počas čítania môžete v deji spozorovať hneď niekoľko zaujímavých myšlienok či skrytých významov. Práve Bezhviezdne more je potrebné čítať s porozumením a pekné na ňom je práve to, že z knihy si každý zoberie niečo iné. Odhaľovanie skrytých myšlienok je pri každom čitateľovi osobité - kde jeden niečo nájde, tam druhý nemusí vidieť vôbec nič. Ja sama môžem povedať, že počas čítania niektoré veci určite ušli mojej pozornosti. Bezhviezdne more si jednoducho neprečítate ako oddychovku, treba mu venovať plnú pozornosť.
Erin Morgenstern svojim dielom dokazuje nevyčerpateľnosť svojej fantázie. Vytvoriť takto premyslený svet so všetkými úskaliami a podrobnosťami  dá zabrať a niekedy sa môže stať, že je to až príliš. V tomto prípade je ale svet fantázie zvládnutý na jednotku - fantázia bez hraníc, tou si ma autorka získala.
Napriek tomu mi však jedno prekážalo. Miestami na mňa ten dej pôsobil až príliš prekombinovaný a v mojich očiach pôsobil preplácane.
Celý príbeh dotvárajú postavy, ktoré sú tajuplné, nevyspytateľné a každá je charakteristická niečím iným. Vyvolávajú zvedavosť, pretože odhadnúť ich správanie je častokrát nemožné. Ťažko si k nim vytvoriť jednoznačné pocity a to ma dokázalo zaujať, lebo ste nikdy nevedeli či v závere stále budete mať sympatie alebo nesympatie. Niektoré postavy síce na mňa pôsobili miestami bezducho, no nebola to prekážka.

Na záver by som sa rada vyjadrila ku prekladu po gramatickej stránke. Vo svojich recenziách sa tomu zvyčajne nevenujem, ale pri Bezhviezdnom mori mi to nedá. Práve tá gramatická stránka knihy mi miestami kazila čitateľský zážitok. Upozorňujem, nie som odborník! Ale toľko gramatických chýb, preklepov a nevokalizovaných predložiek som už dlho nevidela, čo ma v konečnom dôsledku skutočne mrzelo.

Bezhviezdne more má svoje čaro. Ukrýva v sebe rozprávkový svet s rozprávkovými príbehmi. Ukazuje bezhraničnosť autorkinej fantázie a ponúka mnoho skrytých myšlienok, ktoré sú u každého čitateľa iné. Ponúka príbeh nad rámec svojho deja.
Mne osobne ale v knihe čosi chýbalo, aj keď neviem presne popísať čo. Ale aj napriek tomu som pri čítaní Bezhviezdneho mora relaxovala.