RECENZIA: Lisa Jewellová - Rodina v podkroví

psychologický triler
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 312
Väzba: pevná s prebalom
Originálny názov: The Family Upstairs

Jeden dom. Dve rodiny. Tri telá.
Vo veľkom dome v módnej štvrti Chelsea leží v postieľke dieťa. Zjavne sa oň starajú, je nakŕmené a očividne čaká, že ho niekto vezme na ruky. V kuchyni už niekoľko dní ležia tri rozkladajúce sa mŕtvoly. Vedľa nich je narýchlo naškrabaný odkaz. Kto sa medzitým staral o dieťa? Libby sa na svoje 25. narodeniny dozvie, že zdedila dom v Chelsea. Čoskoro zistí, že dom skrýva temnú históriu, a spolu so známou novinárkou sa pustia do pátrania. Londýnčanka Lisa Jewellová je dôstojnou pokračovateľkou Agathy Christie.

Rodina v podkroví sa zaraďuje medzi knihy, ktoré dokážu zaujať už svojou anotáciou. Dieťa v postieľke, mŕtvi ľudia o poschodie nižšie a dedičstvo v podobe domu so zvláštnou históriou. To rozhodne stojí za pozornosť!

Lisa Jewellová pre čitateľa pripravila príbeh, ktorý ukrýva niekoľko záhad a jeho čítanie ide ako po masle. Príbeh ako taký sa skladá z troch pohľadov rozprávania. Nielenže ide o tri rozdielne osoby, ale k dispozícií sú aj rôzne časové obdobia, do ktorých je dej zasadený. Niektoré spočiatku vytvárajú dojem zmätku, no v závere vytvárajú komplexný príbeh a pohľad na celú dejovú zložku.

Autorka udržuje čitateľa v pozornosti vďaka pútavému štýlu rozprávania. Nevytvára nadbytočne dejové zložky či komplikované pasáže, ktoré neskôr vlastne nemajú pre príbeh prínos. Zameriava sa na pevne stanovenú linku deja. Jednotlivé informácie čitateľovi dávkuje s odstupom času a podľa ich dôležitosti pre daný úsek deja. Do popredia vystupuje ihneď niekoľko tajomstiev, ktoré vytvárajú u čitateľa veľkú zvedavosť a tak poháňajú v čítaní. Isté situácie sa nesú v napätí a prinášajú neskôr prekvapenia.

Príbeh je sčasti postavený na myšlienke života v akejsi sekte. Nejde však o skutočnú sektu, iba o jej princíp. Vyzdvihuje sa motív oslabenej ľudskej psychiky a zároveň s ním aj sila niektorých jednotlivcov manipulovať s inými podľa svojich predstáv. Uvedený motív sa prejavuje aj na postavách, na ktorých je možné ho sledovať. V deji sa vystrieda väčšie množstvo postáv, a aj keď niektoré nespoznáte do detailov, príbehu to neškodí. Skôr by som povedala, že to napomáha dynamike a stačí aj niekoľko údajov o postave a viete si vytvoriť názor.
Som rada, že čoraz viac autorov sa na tento problém snaží vo svojich knihách reflektovať a ponúkajú pohľad na tento druh zvrátenosti, čím môžu vytvárať aj istú formu prevencie, aby sa ľudia nenechali ľahko ovládať, pretože už len prostredníctvom hoci aj vymysleného príbehu môžu vidieť negatívne dôsledky.

Rodina v podkroví je pútavé čítanie s mnohými prekvapeniami a záhadami. Ponúka napätie, zvraty a popritom aj myšlienky na zamyslenie.