RECENZIA: Neal Shusterman - Posol

Séria: Arc of a Scythe
Počet strán: 528
Originálny názov: The Toll

Finále dystopickej trilógie, ktorá si získala čitateľov po celom svete. A nielen tých young adult!
Prešli tri roky, odkedy Rowan a Citra zmizli bez stopy - počas katastrofy, čo má na svedomí kosec Goddard, ktorý nemilosrdne zlikvidoval svojich protivníkov a konečne sa dostal k moci.
Sú to tri roky, odkedy sa Nimbus odmlčal - a jediný človek, s ktorým ostal v kontakte, je Greyson Tolliver.
A je to práve tretí diel dystopickej série zo sveta Koscov, v ktorom sa osud ľudstva, „odsúdeného na večný život", zavŕši. Predtým však budú musieť nové spojenectva aj staré priateľstvá prejsť najťažšou skúškou a možno opäť raz poraziť smrť.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart

Posol predstavuje veľkolepé finále série Žatva smrti, ktorá už od prvých momentov pútala pohľady mnohých čitateľov.
   Priznám sa, do záverečného dielu tejto série som sa púšťala nielen s obrovským nadšením a očakávaním, ale aj s menším strachom, či autor dokáže dotiahnuť svoj potenciál do brilantného konca a zároveň si udržať kvalitu z predošlých dielov.
Po prečítaní môžem s úplnou radosťou povedať, že Neal Shusterman nesklamal a séria Žatva smrti sa pokojne môže radiť medzi najlepšie série zo svojho žánru.

Posol v úvode aj keď s primeraným časovým odstupom plynulo nadväzuje na záverečné udalosti predošlého dielu. Ľudstvo sa nachádza v chaose a to hneď z niekoľkých dôvodov. Nimbus s ľuďmi ukončil spojenie a záležitosti koscov naberajú dramatický spád s príklonom k tyranii, keďže sa Goddard zaslúžil o úmrtie mnohých čestných koscov.  Dokáže takýto svet prežiť a vzchopiť sa?
Ako som už vyššie načrtla, Posol je tvorený dvomi dejovými linkami.
Na jednej strane je to linka zameraná na Nimbus, ktorý s ľudstvom odmieta akýkoľvek kontakt a všetkým ľuďom priznal status podivín. Komunikuje iba s jedinou osobou na planéte, ktorou je Greyson Tolliver prezývaný ako Posol. Práve v tejto oblasti som ako čitateľ bola nadšená, pretože Nimbus ako obrovský systém ukrýva mnoho tajomstiev a neprebádaných oblastí a pri každej príležitosti autor dokázal, že Nimbus rozhodne má čím prekvapiť a zaujať. Jeho úmysly nikdy nie sú známe, no v konečnom dôsledku sa vždy ukážu ako dokonale premyslené a s prínosom vo veľkom merítku.

Problematiku Spoločenstva koscov rieši druhá dejová línia. V nej autor preukázal talent na vykreslenie mocenských záležitostí, pričom dáva dôraz na silu moci, túžbu po nej a predstavu neomylnosti či dokonalosti bytostí, ktorá nemusí byť zodpovedajúca realite. Goddard ako hlavný reprezentant uvedenej dejovej linky napĺňa všeobecne známe "kto raz moc okúsi, tomu zachutí".

Podľa môjho názoru sa práve pri tejto linke podarilo skvostne postaviť a rozvíjať charaktery postáv a je citeľné, aké mal s nimi autor plány a čo pre neho postavy v deji znamenali. Dalo by sa povedať, že celkový dej sa odvíjal prevažne od postáv ako takých. Som potešená, pretože neobľubujem, keď autori upravujú postavy len preto, aby im vyšiel želaný koniec, aj keď v konečnom dôsledku nedomyslený.
Pri Poslovi nemožno o nedomyslenosti ani vravieť. V závere všetko do seba krásne zapadá a určite oceníte ako aj maličké drobnosti, na pohľad nedôležité, zohrali dôležitú úlohu. Ja osobne som bola nadšením bez seba, keď som si uvedomila ako vlastne celá séria do seba zapadá a nevytvára nelogické či silené závery.

Samotný príbeh sa spočiatku, svojim spôsobom, rozbieha pomaly. Neuchváti, no na druhú stranu ani neodradí od pokračovania. Predstavuje povinnú jazdu ako pri každej sérii, kde sa prezentujú udalosti z predošlých dielov a vytvárajú sa základy celej dejovej linky. Posol bol pre mňa spočiatku menej záživným čítaním, nebolo to až také pútavé, no zároveň ma nútil obracať stránky, lebo som už chcela vedieť, čo je vo svete bez koscov a Nimba nové a kde celá séria povedie a ako vyvrcholí. Čiže autor istú pútavosť dokázal navodiť aj v pomerne nudnejšom úvode. Na druhú stranu slabší začiatok autor naplno vynahradí v závere, kde čitateľovi poskytuje prekvapenia, zvraty a dlho očakávaný záver osudov nielen postáv ale i osudu celého sveta.
Posol spĺňa predpoklady kvalitného čítania a to aj vďaka gradácii deja, napätiu, veľkej dávke akcie či zvratov.

Ešte niečo málo k postavám. Ako som vyššie uviedla, autor má pre svoju postavy veľký cit. Tentokrát sa však nezameriava na každému známe hlavné postavy Citru a Rowana, ale dáva prednosť skôr tým menej výraznejším či úplne novým, čo predstavovalo počas čítania príjemnú zmenu. Poprednú úlohu dostali práve také postavy, o ktorých ste možno nemali z predošlých dielov dobrú mienku, či ktoré boli menej výrazné. V Poslovi však mnohé postavy ukázali svoju pravú tvár a ukázali svoje dôležitosť.

Zároveň pre postavy platí aj to, že postavy, ktoré máte radi, budete mať ešte radšej a garantujem vám, že tie ktoré nenávidíte, budete nenávidieť ešte viac.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Séria Žatva smrti predstavuje čítanie s originálnym námetom, ktorý je aj dokonale spracovaný a prináša čitateľovi presne to, čo od knihy možno očakávať - emócie, napätie, akciu, charakterovú dôslednosť, zvraty a pohlcujúce čítanie.