piatok 3. marca 2023

RECENZIA: Thomas Hardy - Ďaleko od hlučného davu

Žáner: romantický historický román
Počet strán: 472 strán
Väzba: pevná väzba s prebalom
Originálny názov: Far from the Madding Crowd

Krásna Batšeba Everdenová je sebavedomá a slobodne zmýšľajúca mladá dáma a také ženy to vo viktoriánskom Anglicku nemajú ľahké. Manželstvo je to posledné, po čom túži, lenže skostnatená spoločnosť a konvencie ju sústavne tlačia do zväzku. Jedného dňa zdedí rozľahlú farmu a rozhodne sa o ňu starať sama, bez mužskej pomoci. Na statku sa zamestná Gabriel Oak, ktorý prišiel po nešťastnom incidente o vlastné hospodárstvo. V minulosti požiadal Batšebu o ruku, no tá jeho žiadosť odmietla. Zdržanlivý Gabriel sa tak na farme stáva nechceným svedkom Batšebinho flirtovania so svojím susedom pánom Boldwoodom, čo v ňom rozpúta nečakanú posadnutosť. Oboch nápadníkov však zatieni príchod mladého vojaka Franka Troya, ktorý sa do Batšeby zamiluje a rozdúcha v triezvo uvažujúcej žene nespútanú vášeň. Jeho prítomnosť na farme prebudí v Boldwoodovi chorobnú žiarlivosť, čím vyvolá dramatický sled udalostí.

Čo vy a literárne klasiky? Ja ich zbožňujem. Aj keď musím priznať, že asi viac v ich filmovom prevedení. No keď som videla, že Ikar robí dotlač tejto klasike, ktorú úplne milujem, tak bolo rozhodnuté. Konečne si ju aj prečítam a tak obohatím môj zoznam prečítaných literárnych klasík.
    A prečo dávam skôr prednosť filmom ako knihám? Môže za to hlavne, spôsob akým sú knihy napísané. Pretože častokrát je u mňa to čítanie zdĺhavé a nie vždy ma zaujme, bez ohľadu na to aký skvelý je samotný príbeh. Keď je jeho spracovanie zlé, vie mi do dosť pokaziť zážitok s čítania. A nebudeme si klamať, v týchto knihách si autori vtedy dosť išli na siahodlhých opisov, ktoré sú pre mňa ubíjajúce, únavné a nezáživné. A keď proste listujem a ani na tretej strane nie je priama reč, tak začína ma premáhať mierna panika. Bohužiaľ, nebolo tomu inak ani tu. Príbeh je písaný v tretej osobe a zameriava sa na život farmára Oaka a Batšebu. Ja chápem, že román pochádza z roku 1874 a tým pádom nemôžem očakávať, že bude napísaný tak ako súčasné knihy. No i tak sa tu nachádzalo na mňa až príliš veľa zbytočného opisu či už okolo hlavných postáv alebo vedľajších.
  Príbeh sa odohráva v šesťdesiatych rokoch devätnásteho storočia a ponúka nám nazrieť do vidieckeho života, ktorý pomaly ale isto upadá pod vplyvom nevyhnutnej industrializácie. A uprostred toho všetkého je Batšeba, ktorá je nádherná, očarujúca mladá žena, ktorá bola chudobná, no zdedila po svojom strýkovi prosperujúcu farmu na vidieku vo Wessexe. A práve skrz túto postavu autor ukazuje príbeh modernej a preto aj nepochopenej ženy, ktorá je uväznená v spoločenských tradíciách .
    Počas príbehu sa stretávame s jej tromi nápadníkmi, ktorí nemohli byť od seba odlišnejší. Farmára Oaka, ktorý nešťastnou náhodou prišiel o celé svoje stádo oviec, keď ich jeho mladý a ešte nie úplne vycvičený pastiersky pes nahnal na útes, z ktorého spadli. A tak sa z farmára stal človek odkázaný na prácu ktorú musí nájsť na nejakej inej farme. A zhodou okolností, sa ocitá práve na farme Batšeby, do ktorej je zaľúbený a už jej raz ponúkol manželstvo, ktoré ona odmietla. Potom tu je  bohatý farmára William, ktorý sa stal jej novým susedom. A z ktorého si Batšeba nemiestne vystrelila, keď mu poslala valentínku.  No nakoniec, keď ju požiadal o ruku tak aj jeho odmietla. Nakoniec tu je šarmantný seržant Francis, ktorého si nakoniec vzala za manžela a tým sa začali jej útrapy. Po svadbe sa s Franka stal unudený, nespokojný manžel, ktorý vedel len organizovať večierky a míňať peniaze.
     Batšeba bola pre mňa od prvého okamihu márnivá a do seba zahľadená postava, takže to čo si vytrpela pri Frankovi si plne zaslúžila a nakoniec to pomohlo k tomu, aby končene našla rozum a zistila čo je pre ňu a per farmu najlepšie. Oak. Neviem či bola len pre mňa ako postava od začiatku nesympatická, no akosi som si ju nebola schopná obľúbiť. Ale tak musím zas priznať, že pri čítaní knihy som pociťovala snáď celú škálu pocitov a emócií, asi aj vďaka tomu, že Batšeba ma svojimi rozhodnutiami rozčuľovala.  Ale jedno treba týmto klasikám nechať. Tie príbehy vás chytia sa srdce či už chcete alebo nie. A ja sa už teraz teším, keď sa začítam do ďalšej, aj keď to nebude asi až tak skoro.