RECENZIA: Tania Farrelly - Ôsmy div svety

Žáner: beletria, romantika
Počet strán: 392 strán
Väzba: pevná väzba s prebalom
Originálny názov: The eight wonder

New York, 1897. Najbohatšie mesto sveta.
Od krásnej a privilegovanej Rose Kingsburyovej-Smithovej sa neočakáva viac (a ani menej), než to, že sa podriadi prísnej spoločenskej etikete a vydá sa za „muža dobrých mravov“. No mladá rebelka, ktorá túži na panoráme rastúceho Manhattanu zanechať vlastnú stopu, sa neponáhľa pod čepiec. Má v úmysle kráčať v otcových šľapajach a stať sa uznávanou architektkou. Krádež vzácneho rodinného dedičstva však uvrhne Kingsburyovcov-Smithovcov na pokraj krachu a iba Rose ich môže zachrániť. Zvolí si manželstvo ako obchodnú transakciu alebo ostane verná svojim ideálom o ženskej rovnoprávnosti a slobode?
Záhadný Ethan Salt má dni svojej cirkusovej slávy dávno za sebou. S milovanou slonicou Daisy žije pokojne na Coney Islande a venuje sa záchrane týraných cirkusových zvierat. Snaží sa získať peniaze na založenie vlastného zverinca, ale obáva sa, že tento sen sa mu nikdy nesplní. Až kým mu do života nezasiahne náhodné stretnutie s nádejnou mladou architektkou.
Zoči-voči zdrvujúcim predsudkom a zrade musí Rose zistiť, ako využiť svoj najväčší potenciál, aby ochránila všetko, čo je jej drahé.

Anotácia a krásna obálka bola asi prvá vec, ktorá ma na knihe zaujala. A tak som sa tešila kedy si svoje nudné dni, ktoré som bola počas tehotenstva doma trošku osviežim skvelým čítaním. No po  prečítaní prológu ma pochytili mierne obavy, pretože ma jednoducho a bohužiaľ nezaujal. A nemala som náladu ďalej pokračovať. Bolo tam totiž na mňa až moc opisu a knihu som asi na dva dni odložila. Keď som sa k nej spätne vrátila a začala čítať kapitolu za kapitolou, tak som si nejak zvykla na štýl akým je kniha napísaná a príbeh ma priam pohltil a knihu som nakoniec prečítala za dva dni a uvedomila som si, že to je nádherne spracovaná historická fikcia, s precíznymi detailmi, ktorá nás prenesie do zlatého veku New Yorku na začiatku devätnásteho storočia.
    Áno, opisov je v knihe viac než by mi bolo milé, no aj tak mi ich množstvo nedokázalo zničiť zážitok z čítania. Príbeh je písaný z pohľadu tretej osoby a jednotlivé kapitoly sa zameriavajú hlavne na hlavnú hrdinku Rose, no a v menšej miere sa niektoré zameriavajú aj na Ethana. Ja osobne mám veľmi rada, keď je práve takto napísaná kniha, pretože mám komplexný obraz o oboch postavách a moja zvedavosť je tým pádom zasýtená.
     Sledujeme príbeh krásnej, silnej mladej ženy Rose Kimberley Smith, ktorá pochádza z privilegovaného prostredia. Jej hrdinkou a idolom je Emily Roeblingová, ktorá sa viac ako 10 rokov podieľala na stavbe a dokončeniu Brooklynského mosta. A práve to malo na Rose obrovský vplyv. S Roseinou láskou k budovám a stavbám sa zúfalo chce stať architektkou ako jej milovaný otec Arthur, no je to doména, v ktorej dominujú muži. Zatiaľ čo ju otec v jej snoch podporuje a pracuje spolu s ním v jeho spoločnosti, tak Roseina matka, Edith, má úplne iné predstavy o tom ako by mala Rose naložiť so svojím životom. Edith záleží len na spoločnosti, na dobrom mene a na tom, aby sa dcéra vydala za bohatého a najvhodnejšieho slobodného muža v New Yorku. A tým nie je nik iný ako Chet Randall. No čo sa stane, keď sa stratí rodinný šperk, ktorý mal vyriešiť všetky finančné problémy Roseinej rodiny? Ostane Rose verná svojím snom a svojej nezávislosti alebo sa rozhodne pre sobáš s Chetom aby zachránila upadajúce postavenie svojej rodiny?
     Medzitým tu máme Ethana Salta, ktorý opustil svoje cirkusové časy a pochybnú minulosť. Ethan s
a láskyplne stará o opustené a týrané cirkusové zvieratá, vrátane Daisy - cirkusovej slonice, ktorá je zaujímavo spojená s Roseinou minulosťou. On a jeho zverinec sú medzi miestnymi nežiadaní a robí všetko pre to aby získal finančnú výpomoc miestnej smotánky, pretože bez nich sa nedokáže o zvieratá postarať. Jeho snom je, že raz postaví naozajstný domov pre svoje zvieratá, ktoré si to zaslúžia, pretože v živote si toho už vytrpeli až až. A ako v príbehu figuruje Rose a Ethan spolu? To si už budete musieť sami prečítať.
     Príbeh sa pomaly a plynulo rozvíjal. Neboli v ňom žiadne dramatické a neočakávane zvraty, no vôbec mi ani nechýbali. Príbeh bol plný emócií či už pozitívnych alebo negatívnych. Miestami som mala pocit že čítam idylický príbeh, kde je všetko tak ako má byť, no vždy to narušil nádych smútku, ktorým je kniha popretkávaná. Napríklad pri úmrtiach postáv, zvierat alebo aj pri znevažovaní Rosinej práce. Myslím si, že príbeh nenechá ani jedno oko suché. Osobne som zvyknutá čítať knihy, kde je dej zasadený do Anglicka a tak bolo pre mňa veľmi osviežujúce prečítať si príbeh ktorý sa práve odohráva v NY, ktorý nebol až tak zviazaný konvenciami, na ktoré som zvyknutá. A do toho všetkého hlavná hrdinka s nádychom rebelstva, ktorá je silná a emancipovaná žena, ktorá sa snaži pomáhať ostatným ženám... Toto všetko a ešte viac je záruka skvelého čítania. Ak ste príbeh ešte nečítali, tak vám ho môžem len a len odporučiť.
~𝓝