štvrtok 17. februára 2022

RECENZIA: Michal Škombár - Kto si?

Žáner: sci-fi, fantasy
Vydavateľstvo: GD Identity
Počet strán: 226

Napísal som príbeh, ktorým som dostal zo seba všetko. Vízie, skúsenosti a strachy. Bude to azda môj najosobnejší príbeh, no prosím neberte ho doslovne. Ponúkam niečo, čo môže byť pre jedného realita a druhého iba fantázia. V prvom rade však ide o príbeh, ktorý je o ceste a postavení sa strachu. Strachu, ktorý vás pozná a presne vie čoho sa bojíte. Vyžmýka vás do poslednej kvapky a potom sa vás pokúsi pohltiť. Hlavou vám popritom bude znieť iba jediná otázka.
Kto si?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem samotnému autorovi Michalovi Škombárovi.

Do kníh Miška Škombára sa vždy púšťam s veľkou neznámou a príjemným pocitom. Ide o slovenského autora, ktorý mi prirástol k srdcu a dalo by sa povedať, že je asi jediný, od ktorého si prečítam každú novinku.
Jeho príbehy v sebe vždy ukrývajú akési tajomno, ktoré ma láka.

Príbeh o mladom chlapcovi, ktorého v noci no niekedy i cez deň navštevuje démon. Využíva jeho slabé chvíľky a požiera svojho hostiteľa. Dokonca ho chce zabiť. Ako sa s tým ústredná postava popasuje, to zistíte po prečítaní.
Kniha Kto si? vyjadruje skutočný boj s démonmi. No nie s takými akých poznáte z fimov, ale takými viacmenej skutočnými, vnútornými démonmi každého z nás. Príbeh odštartuje niekoľko udalostí, ktoré sa odohrávajú v pomerne svižnom tempe a nechávajú čitateľa jednotlivé informácie spracovať spolu s hlavnou postavou. Úmrtie dávneho priateľa, pocit viny, sebaľútosť - dokonalé prostredie pre nežiadaného návštevníka. Príbeh knihy Kto si? sa zameriava hlavne na ľudskú psychiku a celkovo som ho ja osobne vnímala v rovine psychologickej. Beletristicky opis ľudského chradnutia a úpadku autor skutočne vystihol. Veď predsa myšlienka súboja s príšerou nie je až tak odveci.
Každý človek má svoje temné zákutia a je len na ňom ako sa s nimi vysporiada. Niekoho zožierajú, niekoho už netrápia.
Michal Škombár dáva dôraz nielen na silu jednotlivca ale ukazuje i silu ľudských vzťahov či priateľstiev. Tie sú pre ľudí kotvou, na nich skutočne záleží a bez nich môžeme prísť aj o samých seba.

Príbeh sa číta rýchlo a to vďaka chytľavému štýlu písania. Zväčša sa autor zameriava na dôležité veci, ktoré následne rozvíja. Kniha má tajomnú, miestami strašidelnú atmosféru. Autor v závere dávkuje napätie a akciu. Celkové prevedenie sa mi páči, avšak nájde sa i niekoľko vecí, ktoré mi počas čítania prekážali. Jednoduchosť niektorých situácií či riešení mi niekedy tak úplne nesedela, keďže mi prišla príliš idealistická či nereálna. Týkalo sa to najmä stretnutí postáv a od toho sa odvíjajúcich vzťahov. Vzťahy sa dajú nadviazať rýchlo, no také pevné vzťahy, aké autor načrtol... no tie sa rodia o čosi dlhšie a nie za jeden deň. A pri introvertoch, ku ktorým patrí aj hlavná postava, to platí dvojnásobne.
Zároveň sa niekedy nesystematicky preskakovalo od situácie k situácii. Pri striedaní pohľadov som neraz mala zmätok.

Autor už v anotácii píše o tom, že sa jedná o jeho najosobnejšiu knihu a v závere tomu čitateľ plne porozumie. Dokonca s autorom možno pocíti prepojenie.
Pri knihe Kto si? sa čitateľ neraz zamyslí, no zároveň si môže aj oddýchnuť.