streda 20. januára 2021

RECENZIA: Michal Škombár - Štyria chlapci

Žáner: sci-fi, fantasy
Vydavateľstvo: GD Identity
Počet strán: 244
Väzba: paperback

Kniha Štyria chlapci vás vtiahne do napínavého deja hneď prvými riadkami. Ocitáte sa v malom meste, ktoré je každoročné skúšané – raz za rok sa musí niekto obetovať, inak hrozí celému svetu zánik. Smutné však je, že o hrdinoch, ktorí obetujú svoj život, nik okrem obyvateľov mesta netuší. Všetko sa mení, keď sa o miestnu záhadu začnú zaujímať štyria chlapci. Ich bezstarostné detstvo sa zrazu mení a ich spoločné cesty sa rozchádzajú. Jeden z nich sa rozhodne stať hrdinom a vstúpi do sveta, kde číha smrť na každom kroku.
Vy sa spolu s chlapcami zrazu nachádzane v deji naberajúcom na tajomnosti v paralelných svetoch, či už v súčasnosti alebo v minulosti, v časoch, keď v meste vládol komunizmus. Nechajte sa vtiahnuť do napínavého príbehu, pričom do poslednej stránky netušíte či svet ostane v pazúroch smrti alebo víťazstva.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem autorovi Michalovi Škombárovi.

Michal Škombár pre mňa nie je úplne neznámym spisovateľom. Mala som česť nielen s jeho prvotinou, no doposiaľ s každou jeho knižkou. Môžem povedať, že všetky jeho príbehy ma dokázali zaujať a boli príjemným čítaním. Štyria chlapci nie sú výnimkou.

Názov knihy je viac než výrečný. Príbeh sa totiž zamierava na štyroch kamarátov, ktorí sú za každé dobrodružstvo a majú radi všetko neznáme. Jednoducho ako každý malý chlapec. O to viac, keď je ich mestom centrom každoročnej obety jedného z obyvateľov. Každý rok sa niekto musí postaviť pred diabolsky vlak a tak zabezpečiť svetu pokoj a budúcnosť.
Skutočne zaujímavý námet, ktorý sa hodí k príbehu malých chlapcov túžiacich po dobrodružstvách.

Príbeh sa rozbieha pomalším tempom. Na začiatok nám autor predstavuje hlavných hrdinov a ponúka k tomu viacero pohľadov rozprávania. Jedná sa o klasické oboznamovanie s postavami, ktoré nie je prioritne určené na upútanie, ale skôr len na základné informácie a pochopenie nasledujúcich udalostí. Postavy pôsobia sympaticky, uveriteľne. Ich vlastnosti či konanie sú doladené k ich veku, čiže nedochádza k neuveriteľným či príliš dospeláckym rozhodnutiam. Príbeh postupom času naberá na rýchlosti a ponúka mnoho skokov na rôzne miesta, čo bolo pri čítaní osviežujúcim prvkom.

No ale k samotnej podstate celého príbehu - vraždiaci vlak a obety. Táto téma je spomedzi tých originálnejších a ponúka pre autora veľa možností. Štýl, akým to poňal Michal Škombár je zaujímavý. V jeho poňatí tieto obety majú svoj význam a vzápätí aj vysvetlenie, ktoré ma dokázalo prekvapiť, určite som to neočakávala. Je to nápadité, no viac bohužiaľ prezradiť nemôžem. Dej si zachováva svoje napredovanie a prináša napätie aj akciu na tých správnych miestach. Postavy sú v istom pohybe, no niekedy to pôsobí monotónnejšie. Na druhú stranu mi ale ukončenie prinieslo niekoľko otáznikov, ktoré mi neumožnili vytvoriť si na záver komplexný názor.

Štyria chlapci sú príjemnou voľbou na oddychové čítanie. Dokáže pri nich vypustiť myšlienky a ponoriť sa do príbehu nevinných odhodlaných chlapcov. Príbeh má svoje napätie, svoju akciu i humor a ponúka prekvapivé napredovanie. Isté veci na mňa ale pôsobili ako dopasované do deja a v závere mi chýbali hlbšie vysvetlenia či ukončenia.