streda 10. februára 2021

RECENZIA: Peter Derňár - Škrabot

Žáner: triler
Vydavateľstvo: Lindeni
Počet strán: 376

Životy dvoch mužov sa zrazia v napínavom hororovom príbehu. Triler od slovenského autora, v ktorom túžba po sebapoznaní a novom začiatku naráža na ambície a sny o kariére.Štyridsiatnik Peter má krátko po rozvode. Okrem excentrickej exmanželky musí zvládať aj pubertálnu dcéru. Peter takto nechce žiť ďalej a len sa utápať v smútku. Ako riešenie sa mu núka terapia tmou – nechá sa na týždeň zavrieť do miestnosti bez okien, aby sa postavil vlastným strachom, prekonal ich a mohol vstúpiť do novej etapy života s čistým štítom. Tomáš je filmár a už má po krk natáčania hlúpych reklám a priblblých televíznych seriálov. Keď sa mu v televízii nepodarí zrealizovať projekt, od ktorého si veľa sľuboval, niečo sa v ňom zlomí a radikálne prehodí výhybku. Začne odznova. Lenže keď sa životy dvoch mužov pretnú, ani jeden z nich nehovorí celú pravdu a v hĺbke duše schováva nejedno nepekné tajomstvo.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia

Dnes som si pre vás pripravila recenziu na vychádzajúcu novinku od Lindeni.
Škrabot je novinka z pera spisovateľa Petra Derňára, ktorá prináša napínavé, desivé a pútavé čítanie. Jedná sa o slovenskú beletriu, ktorú síce nevyhľadávam, no po prečítaní tejto knižky som rada, že mi niektorí slovenskí autori dokážu vo všeobecnosti zlepšiť mienku o slovenských spisovateľoch. Práve Peter Derňár s knihou Škrabot je toho príkladom a v skutočnosti ponúkol naozaj originálny príbeh s premysleným spracovaním.

Dvaja muži, jeden tmavý domček a terapia tmou.
Prvým rozprávačom sa stáva Peter. Rozvedený muž, zlé kontakty s dcérou, celé dni v robote a syndróm vyhorenia ako bonus. Na základe rád ostatných sa podujme na odporúčanú dovolenku a jeho výber je skutočne netradičný. Týždenný pobyt v uzavretom domčeku bez okien a bez akéhokoľvek svetla. Na internete vychvaľovaný spôsob ako nájsť samého seba a oddýchnuť si.
Druhým rozprávačom je prevádzkovateľ Tomáš. S Petrom toho má ihneď veľa spoločného. Syndróm vyhorenia, depresie z neúspechu a pretrvávajúce negatívne nálady. Z rodinného dedičstva sa rozhodne vytvoriť domček, v ktorom bude prevádzkovať terapiu tmou, lebo čítal, že na to ľudia letia. Veď peniaze navyše sa hodia.
Situácia sa vyhrotí, keď sa v domčeku začnú diať čudesné udalosti.

Príbeh sa skladá z dvoch ucelených častí, ktoré sú charakteristické osobou rozprávača.
Každý z týchto pohľadov má spočiatku pomalší rozbeh, nie je úplne zrejmé, o čo autorovi v danej chvíli pôjde a dej ubieha skôr monotónnejšie a menej pútavo. Rozhodne ale odporúčam nevzdať to a pokračovať v čítaní, pretože neskôr príbeh dostáva ten správny nádych plný desivej atmosféry a nervozity.
V prvom rade by som vychválila autorov cit pre atmosféru a psychologickú stránku nielen deja ale i postáv. Atmosféra je postupne stupňovaná do úplnej desivosti a nenecháva čitateľa chladným. Ja osobne som s postavami prežívala ich nočné mory a spolu s nimi pociťovala aj pocit frustrácie či beznádeje. Každá maličkosť stupňuje napätie a vytvára dokonalý zmätok.
V súvislosti so strachom sa autor do podrobností popasoval aj s psychológiou pri postavách. Ich konanie či zmýšľanie pod vplyvom najväčšieho strachu je autentické a v čitateľovi vyvoláva nepríjemné pocity, čo k pravému trileru neodmysliteľne patrí. Charaktery postáv sú uveriteľné a premyslené. Väčšinu času mne osobne vyvolávali nesympatie a znepríjemňovali mi čitateľský zážitok, čo som mala v pláne knihe aj vytknúť. V závere som si však uvedomila, že to ako negatívum vnímať nejde a charaktery dokonale zapadajú do celkového konceptu príbehu.
V deji sa nachádza aj niekoľko kapitoliek situovaných do minulosti, ktoré krásne dokresľujú udalosti a predovšetkým im dávajú zmysel.

Záver prináša epické vyvrcholenie plné prekvapení a veľkých zvratov. Udalosti naberú nečakaný spád, prinesú nepochopiteľné ľudské správanie a predovšetkým napnú nervy na maximum. Pokojným vás nenechajú ani posledné vety v príbehu a dokonca aj po ich prečítaní stále tŕpnete, čo by mohlo byť ďalej.

Škrabot mi v úvode spôsoboval ťažkosti, no v závere ma zrazil na kolená! Príbeh pútavý, atmosféra dokonale desivá a psychologicky bravúrne zvládnuté!