RECENZIA: Sarah J. Maas - Na dvore z krídel a zmaru

Na dvore z krídel a zmaru (Na dvore z tŕňov a ruží 3)Žáner: YA, Fantasy

Séria: Na dvore z tŕňov a ruží
Diel: 3.diel
Počet strán: 640 strán
Originál názov: A Court of Wings and Ruin

Feyre sa vracia na Jarný dvor, odhodlaná získať informácie od Tamlina a útočiaceho kráľa, ktorí chcú zraziť Prythian na kolená. Aby sa jej to podarilo, musí hrať smrteľne nebezpečnú hru plnú úskokov – a jedno pošmyknutie môže znamenať porážku nielen pre ňu, ale aj pre celý jej svet. Feyre sa preto bude musieť rozhodnúť, komu spomedzi oslňujúcich a nebezpečných Najvyšších lordov veriť – a hľadať spojencov na najneočakávanejších miestach. A tak zatiaľ čo na bojovom poli zúri vojna, najväčší boj sa odohrá vo Feyrinom srdci. V epickom finále napínavej trilógie sa zem sfarbí krvou a mocné armády sa stretnú v boji o nadvládu toho jediného, čo ich môže všetkých zabiť.

Za poskytnutie výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Slovart

Myslím si, že tento diel bol veľmi očakávaný alebo aspoň u mňa to tak bolo. Po prečítaní druhého dielu som sa chcela čo najskôr začítať do pokračovania, aby som vedela aký vplyv budú mať nie práve úspešné udalosti, ktorými sa končil druhý diel.

Asi akýmkoľvek spôsobom sa vyjadrovať k štýlu ktorým je kniha napísaná je asi úplne zbytočné. Myslím že bude úplne stačiť, keď napíšem, že ide o perfektne prepracovaný fantasy príbeh, ktorý ma vždy čo ponúknuť. Neustále s vyvíjajúci dej, skvelé rôznorodé a zaujímavé postavy, primerané množstvo opisu - čo viac si priať?
    Štruktúra tretieho dielu bola trošku odlišná. V prvom rade, bola rozdelená na tri časti, prvé dve sa sústreďovali prípravám na vojnu a tretia časť sa zameriavala na samotné vyvrcholenie v podobe dlho očakávanej vojny. No a v druhom rade to bol fakt, že autorka sa v tomto diely rozhodla venovať viac priestoru aj vedľajším postavám a tak sme mali možnosť nazrieť do ich minulosti, ktorá bola pred nami doteraz ukrytá. Tento fakt som ja veľmi ocenila, pretože v knihe sú jednoducho skvelé vedľajšie postavy, ktoré si jednoducho zaslúžili svoj priestor.

The Art of Charlie Bowater: ACOTAR, ACOMAF, & ACOWAR - dePepiAko som už vyššie spomenula, tak po nevydarených udalostiach záveru druhého dielu sa zrazu opäť ocitá Feyre na Jarnom dvore v prítomností Tamlina, Luciena a vlastne v prítomností celého dvora - na území nepriateľa, voči ktorému musí predstierať náklonnosť. A práve tu začína Feyre spriadať svoje plány aby pomohla Rhysovi. Feyre sa svojou šikovnosťou podarilo pomaly ale iste zmanipulovať a nakloniť si na svoju stranu obyvateľov Jarného dvoru, ktorý spolupracuje s Hybernom a tak aj v podstate získať cenné informácie z prvej ruky.

Celý dej bol plne nasiaknutý intrigami, stratégiami a vyjednávaniami spojenectiev. Aj na základe tohto faktu sa v príbehu objavovalo akosi viac postáv. Mňa osobne veľmi zaujali cesty hlavných hrdinov na ostatné dvory. Autorka sa tu perfektne vyhrala s opismi či už prostredia alebo charakterov jednotlivých Najvyšších lordov a taktiež aj stretnutie všetkých Najvyšších lordov malo svoje čaro.
     Pri čítaní prvých dvoch dielov som mala pocit, že autroka sa vždy zameriavala na Freye a na jej život zo všetkých možných strán a uhlov, no tretí diel bol akýmsi osviežením a autorka nám dovolila nahliadnúť napríklad do životov jej sestier - Nesta a Elain, Lucien, Mor a mnoho ďalších. Z týmto obohatením postáv nastal aj obohatenie čo sa týka jednotlivých vzťahov. Sledovať niektoré vzájomné konflikty - ako napríklad Nesta a Cassian alebo Elain a Lucien. V skratke - bola som z toho nadšená.
     Rhys je tou postavou, ktorá sa vás získa hneď na prvých stránkach akonáhle vstúpi do deja a nedá väm jedinú možnosť aby ste na neho zmenili názor. Jeho žartovanie, zmysel pre humor, nezištnosť, oddanosť, bezpodmienečná láska, trpezlivosť, odhodlanie, proste toto všetko a ešte viac dopomáha vytvárať príbehu skvelú atmosféru.
     Pri Feyre sme už v druhom diely mohli vidieť značný vývoj jej postavy a tento jej vývoj bol ešte viac citeľný v tretom diely. Pretože z ľudskej bytosti, ktorá bola slabá sa vypracovala a vyvinula na právoplatnú Najvyššiu lady.
     Miestami ma udalosti, ktoré sa odohrávali počas príprav na boj až tak úplne nebavili a zdalo sa mi, že akosi sa ten dej vlečie. A miestami som začínala mať pocit, že autorka akosi zabudla domyslieť určité veci. Ale to mi našťastie až tak neprekážalo a všetko to vynahradila zvratmi, na ktoré sme sa mohli v závere tešiť.

Aj keď tretí diel vo mne zanechal mierne zmiešané pocity, som rada že som tejto sérií dala šancu, i keď prvé dva diely ma viac oslovili ako tento tretí.