nedeľa 28. januára 2024

RECENZIA: Natalie Haynesová - Medúzin príbeh

Žáner: mytológia
Počet strán: 287
Väzba: pevná väzba s prebalom a oriezkou

Smrteľníci nás považujú za príšery, lebo sme mocné a vieme lietať. Volajú nás tak, pretože sa nás boja. Medúza sa narodila do božskej rodiny, no na rozdiel od svojich sestier je smrteľná. Zakrátko si uvedomí, že ako jediná z nich starne, mení sa a cítiť slabosť. Vedomie, že sa raz pominie, dodáva jej konaniu naliehavosť, ktorú jej príbuzní nikdy neokúsia.
Keď Poseidón, vládca morí, znesvätí Aténin chrám, urazená bohyňa sa pomstí nevinnej obeti a naveky zmení Medúzin život. Úbohá dievčina sa desí vlastného odrazu – namiesto vlasov sa jej na hlave zvíjajú hady a jediným pohľadom mení všetko živé na kameň. Nemôže viac hľadieť na svojich milovaných bez toho, aby ich zahubila, tak sa dobrovoľne odsúdi na život v tieňoch a samote, aby zahatala cestu svojmu vražednému hnevu.
Všetko sa však zmení, keď sa Perseus vydá na osudovú výpravu s cieľom získať hlavu Gorgony… Toto je príbeh mladej ženy, z ktorej sa stala príšera – až na to, že ňou v skutočnosti nikdy nebola.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Ďalší príbeh, ktorý som v rámci svojej lásky ku gréckej mytológii musela mať. Natalie Haynesová ponúka čitateľom príbeh o slávnej Medúze, ktorá je vo všeobecnosti prezentovaná ako monštrum gréckej mytológie. Medúzin príbeh vám ju ale odprezentuje v trošku inom svetle a v konečnom dôsledku možno usúdite, že si túto povesť ani nezaslúži. Žeby bola v skutočnosti len ďalšou obeťou márnivých Bohov?

Mám rada, keď sa autori pustia do príbehov, v ktorých sa inšpirujú mytológiou a zároveň do nich prinesú čosi z dnešného sveta. Autorka do Medúzinho príbehu zakomponovala mnoho myšlienok, ktoré možno preniesť na súčasnú spoločnosť. Aj vďaka tomu som sa do príbehu naplno ponorila a prekypovala som zvedavosťou, čo kniha prinesie ďalej.
Kniha je rozdelená do viacerých kapitol a striedajú sa v nej pohľady viacerých postáv. Dokopy tieto pohľady vytvárajú komplexný príbeh a odhaľujú jednotlivé dieliky skladačky. Na základe toho sa dajú situácie hodnotiť z každého uhla a poskytuje to lepšie porozumenie príbehu v jeho závere. Každá z postáv má totiž svoj vlastný príbeh, svoje vlastné motivácie a odôvodnenia svojich konaní. Či sú zlé alebo dobré, to je už opäť raz vecou pohľadu. A priznám sa, že som častokrát menila svoj názor na konania postáv. Lebo aj to čo vyzeralo možno zle, malo niekde v inom pohľade svoju logiku či miesto a to čo naopak vyzeralo dobre bolo skazené skrz naskrz. Ale takto je to asi s gréckými bohmi vždy. Nič nie je čiernobiele.
V Medúzinom príbehu som si užila všetko - túžbu po hrdinstve, romantickú linku, skazenosť ľudí, márnivosť Bohov, akciu či smútok okolo osudov niektorých postáv.

Ak Medúzin príbeh budete brať len ako mytologický príbeh, možno vás jej čítanie nenaplní. Ak ho však pojmete v širšom merítku, dovolím si tvrdiť, že vás zaujme a jeho čítanie si užijete.