RECENZIA: Olivie Blake - Atlasova šestka

Vydavateľstvo: Zelený kocúr
Séria: The Atlas
Počet strán: 496
Väzba: pevná väzba

Tajomstvá. Zrada. Zvádzanie.
Vitajte v Alexandrijskom spoločenstve.
Kniha Atlasova šestka od Olivie Blakovej, oceňovaná senzácia BookToku, je pútavá temná fantasy odohrávajúca sa v univerzitnom prostredí s kultovým statusom a číta sa ako spojenie Tajného príbehu s The Umbrella Academy.
Alexandrijské spoločenstvo stráži stratené vedomosti najväčších starovekých civilizácií a je najvýznamnejšou tajnou spoločnosťou magických akademikov na svete. Tí, ktorí si vydobyjú miesto medzi Alexandrijčanmi, si zabezpečia moc, prestíž a život v bohatstve, o akom sa im ani nesnívalo. Každých desať rokov je vyvolených len šesť najvýnimočnejšie nadaných mágov a tí sa môžu uchádzať o zasvätenie.
Vstúpte do posledného kola medzi týchto šiestich: Libby Rhodesová a Nico de Varona, nedobrovoľné polovice nepochopiteľného celku, podivuhodne ovládajú každý prvok fyzického sveta. Reina Moriová, naturalistka, ktorá dokáže vytušiť jazyk samotného života. Parisa Kamaliová, telepatka prekonávajúca hlbiny podvedomia, sa vie pohybovať vo svetoch vnútri ľudskej mysle. Callum Nova je empat, no je ľahké pomýliť si ho s manipulatívnym iluzionistom schopným ovplyvniť intímne fungovanie ľudského vnútra.
A napokon je tu Tristan Caine, ktorý dokáže vidieť cez ilúzie novú štruktúru reality – táto schopnosť je taká vzácna, že ani on, ani jeho rovesníci nedokážu celkom predvídať jej dôsledky.
Keď záhadný Atlas Blakely naverbuje svojich kandidátov, povie im, že majú jeden rok na to, aby sa kvalifikovali na zasvätenie. Šesť potenciálnych zasvätencov bude bojovať o to, aby prežili ďalší rok svojho života, a ak dokážu, že patria k najlepším, väčšine z nich sa to aj podarí. Väčšine z nich.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei.

Atlasova šestka láka čitateľa na tajomné a temné spoločenstvo. Alexandrijské spoločenstvo ukrýva všetky zvitky, vedomosti a tajomstvá, ktoré údajne zhoreli spolu s najznámejšou Alexandrijskou knižnicou. Každých 10 rokov dostanú niekoľkí vyvolení kandidáti možnosť stať sa členom spoločenstva. Kandidátov je v tomto prípade šesť a každý disponuje zaujímavými schopnosťami, ktoré s poznatkami knižnice bližšie skúmajú a odhaľujú ďalšie svoje medze.

Námet knihy je dobrý a pomerne originálny, avšak je natoľko rozvetvený, že sa čitateľ miestami stráca. Autorka toho do knihy poňala toľko, že je niekedy ťažké si informácie zapamätať a vôbec ich aj spracovať. Nepomáha tomu ani neraz komplikovaná komunikácia medzi postavami a ich nezrozumiteľné rozhovory, ktoré sú natoľko odborné a miestami až vedecké, že im bežný čitateľ nedokáže porozumieť. Ja sama som niekedy až strácala prehľad o tom, čo vlastne čítam. Príbeh tak nedokáže dostatočne udržať čitateľovu pozornosť a priznám sa, že ja osobne som knihu neraz odložila.
Schopnosti hlavných postáv sú zaujímavé a vedia na seba strhnúť pozornosť. Každá postava je jedinečná a v rôznom štádiu ovláda svoje schopnosti. Niektorí viac, niektorí menej. Dokážu zaujať, no je ich toľko a majú tak málo priestoru, že v konečnom dôsledku sa vynára more nejasností. Všetko je tak trochu rozrobené a nič ucelené. Kniha s veľkým potenciálom, ktorý ale zostal pomerne nevyužitý. V knihe mi chýbalo i obsiahlejšie vysvetlenie fungovania sveta či mágie.

Páčila sa mi ale rôznorodosť hlavných postáv. Ako som vyššie spomenula, každá má svoju jedinečnú schopnosť a svoje kvality. Každá má svoje morálne limity, charakter a nie je možné si ich zamieňať. Niektoré postavy sú viac sympatickejšie ako iné, ale vo všeobecnosti som si ani k jednej nedokázala vybudovať väčšie puto. Ich spracovanie nebolo natoľko detailné, aby som niekomu z nich dokázala fandiť.

V knihe vystrkuje svoje rožky aj akcia a objavia sa aj napäté scény. Tieto momenty knihu spestrujú a potláčajú tak miestami monotónnu rovinu príbehu. Prinášajú svieži nádych a posúvajú dej rôznymi smermi. Ako dej nasleduje, objavujú sa aj menšie odhalenia či prekvapenia. Spoločenstvo a všetky jej pravidlá zrazu obostiera temná atmosféra a zrazu nič nie je také krásne ako sa javilo na začiatku. Každé poznanie má svoju daň. A každý spolok či spoločnosť ukrýva vo svojej skrini kostlivcov. Autorka načrtla aj prvky, ktoré určite budú podstatné v druhom pokračovaní a ktoré sa tu budú rozvíjať.

Olivie Blake v Atlasovej šestke vytvorila zaujímavý námet temného spoločenstva. Obalila ho tajomstvami, striktnými pravidlami. Ponurá atmosféra výstižne dokresľuje dej. Ponúkla širokú škálu nadprirodzených schopností a ukázala ich pozitíva ale i negatíva. Pochopenie schopností či jednotlivých udalostí ale nie je práve najjednoduchšie. Postavy sú v tieni príbehu a tak knihe chýba hlbšie čaro.
Druhé pokračovanie azda prinesie hlbšie rozuzlenia.