utorok 2. januára 2024

RECENZIA: Rebecca Yarros - Štvrté krídlo

Žáner: YA, fantasy
Séria: Fourth Wing
Počet strán: 544

Dvadsaťročná Violet Sorrengailová mala vstúpiť do Pisárskeho kvadrantu a prežiť pokojný život medzi knihami a dejinami. Veliaca generálka a zhodou okolností aj jej tvrdohlavá matka ju však donútila zúčastniť sa na výbere medzi elitných dračích jazdcov. No ak ste útlejší a nižší než stovky ostatných kandidátov, smrť vám doslova dýcha na krk. Draci si totiž málokedy vyberajú "krehkých" ľudí. Tých pália na popol. Keďže drakov, čo by si vybrali Violet, je ako šafranu, väčšina kadetov by ju najradšej zniesla zo sveta, len aby zvýšili vlastné šance. Pre iných, napríklad pre mocného a nemilosrdného veliteľa krídla v Jazdeckom kvadrante Xadena Riorsona, je tŕňom v oku Violetin pôvod. Ak chce Violet prežiť, musí sa spoľahnúť na svoj dôvtip. S každým dňom je však vojna za hranicami akadémie čoraz krvavejšia, obrana kráľovstva zlyháva a počet mŕtvych narastá. Navyše sa zdá, že velitelia skrývajú hrôzostrašné tajomstvo.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR

Štvrté krídlo vyvolalo ošiaľ a to ešte pred svojim vydaním. Kniha o drakoch, krásna zlatá obálka a limitovaný počet kusov s dračou oriezkou. Mnoho knihomoľov zbystrilo pozornosť a záujem o knihu stále rastie. Je ale Štvrté krídlo hodné tohto ošialu? Určite!

Akonáhle som sa pustila do čítania, nemohla som knihu pustiť z rúk. Už od prvých strán sa od knihy nedá odtrhnúť. Hlavná hrdinka Violet sa chystá na skúšky do Jazdeckého kvadrantu, do ktorého nikdy neplánovala vstúpiť. Violet totiž nie je bojovníčka, nie je to žiadna badass hrdinka, ktorá srší nadšením pre akciu či boje. Nie je ani ničím výnimočná. No a práve jej obyčajnosť ju robí skutočne sympatickou, pretože ju vpred neženie hrdinské poslanie či túžba po bojových úspechoch, ale odhodlanie zostať nažive a zvládnuť výzvu, ktorú jej život predostrel. Bola som rada, že to nie je postava, ktorá všetko zvláda ľavou zadnou. Violet sa s každou úlohou skutočne nadrela a svoje miesto si musela vybojovať svojou rozvahou, odhodlaním a rozumom. A to bolo niečo, čo ma na tejto knihe skutočne bavilo.

Draci nevládnu tejto knihe od prvej strany a za to si autorka odo mňa vyslúžila veľké plus. Sledovať Violet pri skúškach bolo pútavé samo o sebe a vďaka túžbe spoznať drakov som o to ešte viac dychtivo hltala kapitoly, horela nedočkavosťou a zvedavosťou.
Draci požívajú úctu, vyberajú si svojich jazdcov, no nerobí im problém niekoho upáliť na popol. Sú vznešení ale zároveň aj krvilační. Ich spôsob komunikácie a ich celkové vystupovanie v deji ma pohltilo. Vznáša sa okolo nich akési tajomno a do budúcna majú ešte čo ponúknuť.

Príbeh sa nesie v napätí, svoje čestné miesto tu má akcia, ale taktiež aj romantika či nejaké tie strategické momenty. Nezaobíde sa to bez humoru, ktorý vie v ten správny okamih odľahčiť situáciu. Tairn, Andarna a Violet sú pozoruhodnou trojicou, ktorá vie rozvíriť vody. Osobne som si užívala ich rozhovory a čakala na nové odhalenia, ktoré toto spojenie prinesie.
    V príbehu vystupuje veľa postáv. Violet s Xadenom sú skvelým príkladom vzťahu „enemies to lovers“. Už od začiatku som čakala, kedy nastane ten správny zlom a táto dvojica sa naplno rozšupne, pretože už pri ich prvom stretnutí všade lietali iskry. Harmonický vzťah to ale nenazývajme. Obľúbila som si väčšinou vedľajších postáv, no určite by si zaslúžili trošku hlbšie spracovanie, takže verím, že sa to v pokračovaniach napraví.

Trošku ma mrzí, že sme sa v deji nedostali hlbšie ku koreňom konfliktu, ktorý vo svete panuje a taktiež sme sa neoboznámili ani s detailnejšou históriou krajiny.  Chýbal mi hlbší náhľad do rodinnej histórie hlavnej hrdinky. Vymazala by som náznak akéhosi zamilovaného trojuholníka a upustila by som aj od zveličovania problémov, nakoľko to na čitateľa pôsobí nútene.

Štvrté krídlo vie prekvapiť, vie pohltiť a vie taktiež navnadiť na ďalšie pokračovanie!