sobota 23. decembra 2023

RECENZIA: Janice Hallettová - Tajný kód

Žáner: krimi
Počet strán: 352

Bývalý trestanec Steven „Smithy“ Smith sa po prepustení z väzenia rozhodne prísť na koreň záhade z detstva. Ako chlapec objavil v tajomnom zelenom autobuse výtlačok detskej knihy zo série Báječná šestka a rozhodol sa, že ho speňaží. Keď v nej listuje na hodine angličtiny, prichytí ho učiteľka slečna Ilesová. Knižku okamžite spoznáva: jej autorkou je dnes už zaznávaná Edith Twyfordová, ktorá údajne ukryla v detských knihách tajný kód v šifrách. Nikto netuší, čo kód skrýva, no slečna Ilesová povere o šifrách verí. Vezme žiakov na výlet po stopách spisovateľky, ale deti sa z výletu vrátia samy. Slečna Ilesová navždy zmizne. Steven chce po rokoch zistiť, čo sa s ňou stalo, a chce tiež rozlúštiť kód a nájsť to, čo ukrýva. Po celý čas nahráva hlasové správy na synov starý iPhone a stretáva sa s ľuďmi zo svojej minulosti. Postupne odkrýva i vlastný príbeh, z ktorého sa dozvedáme, prečo sedel vo väzení.
Ukazuje sa, že kľúč k tajnému kódu by mohol mať práve on. Ale nepátra po ňom sám, zdá sa, že niektorí ľudia sú ochotní preň aj zabíjať… Kto ho rozlúšti prvý? Budete to vy?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Janice Hallettová ma prekvapila svojou knihou Vražda medzi riadkami. Jej neobyčajný štýl mi priniesol originálny čitateľský zážitok a tak bol Tajný kód jasnou voľbou. Bohužiaľ, tentokrát som z autorkinej tvorby nezostala nadšená.

Tajný kód je taktiež originálny kúsok čo sa týka jeho prevedenia. Príbeh je vyrozprávaný formou prepisov hlasových nahrávok, ktoré majú svoju postupnosť a zároveň nie sú úplne jednoznačné. Ukrývajú mnoho nezachytených slov a prepisy nie sú stopercentné. Autorka tak ponúka čítanie, ktoré ukrýva viacero tajomstiev a mnohé z nich postupne vyplávajú na povrch.

Zatiaľ čo Vražda medzi riadkami ma svojim štýlom písania pohltila, Tajný kód ma svojimi prepismi nahrávok neohúril. Už od prvých strán som mala problém sa do čítania ponoriť a jednotlivé nahrávky vo mne vyvolávali stále väčší a väčší zmätok. Môžem povedať, že mi štýl, akým je kniha napísaná, tentokrát vôbec nesadol. Jednotlivé odseky mi častokrát nedávali zmysel a zároveň som nemala záujem zisťovať tajomstvá príbehu. Celkovo mi príbehová linka prišla akási fádna a ani akčné udalosti nedokázali upútať moju pozornosť. Hľadanie kódu malo svoj potenciál, no v mojich očiach ho pokazilo nielen prevedenie ale i samotné postavy.
Zvoliť si bývalého trestanca za hlavnú postavu ponúka mnoho možností. Na mňa postava Stevena Smitha pôsobila fádne a jeho spomienky na väzenie či pubertiacky život boli častokrát len bezduchým naťahovaním deja, ktoré ma vôbec nezaujalo. Jeho postava mi prišla bez duše a nezachráňovali to ani iné postavy, ktoré sa v príbehu mihli. Celkovo mi prišlo, že postavy nemali vybudované charaktery.
Už dlhšie sa mi nestalo, že by mi pri čítaní bolo jedno ako kniha dopadne. Tajný kód sa bohužiaľ takouto knihou stal.

Tentokrát mi spracovanie autorky nesadlo. Neznamená to však, že vám túto knihu neodporúčam. Má svoje kvality - originálne spracovanie, kopu tajomstiev, prepletený príbeh a zvláštny kód.