nedeľa 29. októbra 2023

RECENZIA: Holly Jacskon - Prežijú piati

Žáner: young adult
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 416
Väzba: paperback

Anotácia:
Osemnásťročná Red cestuje s priateľmi karavanom na jarné prázdniny, ktoré chcú stráviť s ostatnými spolužiakmi na pláži. Majú pred sebou dlhú cestu, dobrá nálada im však nechýba. Vydrží im, až kým sa odrazu nepokazí karavan. Sú uprostred ničoho, nemajú mobilný signál a široko-ďaleko niet nikoho, kto by im dokázal pomôcť. Prestrelené pneumatiky sú však jasným dôkazom, že nejde o náhodu. Z tmy ich sleduje snajper a ten presne vie, kto sa nachádza v karavane. Jeden zo skupinky priateľov pozná tajomstvo, pre ktoré je ostreľovač ochotný zabíjať. Začína sa hra na mačku a myš, priatelia sa zúfalo snažia zohnať pomoc a zistiť, o koho z nich snajperovi ide. V stiesnenom, klaustrofobickom priestore karavanu sa dostávajú na povrch hlboko pochované tajomstvá a napätie sa stupňuje na neúnosnú mieru. Túto noc neprežijú všetci.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Nedávno na pultoch slovenských kníhkupectiev pribudla ďalšia kniha od Holly Jackson, ktorá si fanúšikov získala svojou tínedžerskou detektívnou sériou Ako nájsť vraha.
 
Ja osobne som sa na novinku z pera spisovateľky veľmi tešila, nakoľko som si jej predchádzajúcu sériu zamilovala a to aj napriek tomu, že vekovo už nespadám do cieľovej skupiny. 

Prežijú len piati svojou anotáciou láka na napätý príbeh odohrávajúci sa v nepojazdnom karavane, vzdialenom od civilizácie, bez signálu a s ostreľovačom na okolí, ktorému ide o tajomstvo jedného z uväznených vo vnútri.  Ako zohnať pomoc? Kto je cieľom? A o aké tajomstvo vôbec ide?  

Holly Jackson vie naozaj dobre budovať amosféru a taktiež s ňou v priebehu deja narábať. Takmer od začiatku sála z príbehu napätie, ktoré s pribúdajúcimi stránkami graduje. Do napätia sa pridáva frustrácia a miestami to celé v uzavretom karavene pôsobí až klaustrofobicky. Tomuto všetkému dopomáhajú aj postavy, ktoré pod vplyvom krízovej situácie pomaly odhaľujú svoj pravý charakter. Je očividné, že každý z partie čosi skrýva, no udržujú kamennú tvár až do úplneho konca, vďaka čomu sa počas čítania prehlbovala aj moja zvedavosť. 
Na druhú strany by si ale postavy určite zaslúžili viac autorkinej pozornosti, nakoľko som ani po prečítaní nemala dojem, že by som niektorú z nich vlastne spoznala. Ich konanie ma síce niekedy dokázalo prekvapiť, no inokedy na mňa pôsobili akosi nezúčastnene.
Pozornosť čitateľa si ale kniha udržiava neustále pribúdajúcimi prekvapeniami a odhaleniami. Samotná postava ostreľovača bola skvelým prvkom, ktorý celej knihe dodal akciu a zároveň aj akúsi vážnosť.
Veľmi sa mi páčilo vyvrcholenie, na ktorom bolo vidieť, že nie je prvoplánové ale pomerne premyslené a naozaj zamotané. Celý príbeh sa vlastne neustále zamotával viac a viac, na čom bolo možné sledovať, že autorka zápletku nepostavila len na jednej myšlienke. 

Vyvrcholenie príbehu prináša veľké prekvapenia a vrcholí aj vývoj postáv. Zvrat udalostí ma milo prekvapil a zaujal. Možno mi v závere chýbalo hlbšie vysvetlenie niektorých drobností, ale vo svojej podstate je kniha Prežijú piati skutočne pútavým a dobrým čítaním. 


@terezickka

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)