sobota 30. septembra 2023

RECENZIA: Racquel Marie - Ophelia je už taká

Žáner: young adult
Počet strán: 304
Väzba: paperback s oriezkou

Kniha nominovaná na Goodreads Choice Award ako najlepší YA román roka 2022!
Ophelia Rojasová vie, čo ju zaujíma: najlepší kamoši, kubánske jedlo, pestovanie ruží a chlapci - vlastne až priveľa chlapcov. Priatelia aj rodičia si ju pre nekonečnú záplavu lások doberajú, no Ophelia je v srdci romantička. A nemenila by, ani keby chcela. Je už raz taká.
Prvé pochybnosti sa však zjavia, keď ju viac než maturitný ples začne zaujímať nenápadná Talia Sanchezová. Keď sa k tomu pridá blížiaci sa koniec strednej a trhliny v partičke kamarátov, ktorá doteraz stála na pevných základoch, veci naberú rýchly spád. Ale láska sa bez skúšok nezaobíde. A s každým novým odhaleným tajomstvom sa neodvratne blíži chvíľa, keď sa bude Ophelia musieť rozhodnúť. Zostane lipnúť na vysnívanej predstave o sebe samej, alebo prekvapí všetkých vrátane seba a pokúsi sa zistiť, kým naozaj je?
Prvé vydanie knihy je špeciálnou limitovanou edíciou s kvetinovou oriezkou.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Ophelia je už taká bola pre mňa takým menším riskom, ktorý sa nakoniec ale vyplatil. Knihy s LGBTI tematikou nevyhľadávam, čítala som doposiaľ asi len jednu a moc mi neulahodila. Po rokoch som sa nechala obálkou nalákať a zostala som milo prekvapená.

Ophelia je už taká je príbeh určený prioritne pre násťročných. Stredná škola, priateľstvá, maturitný ples a tínedžerské lásky - v tomto sa nájde nejeden tínedžer.
Knihu môžem opísať ako roztomilú. Príbeh sa nesie v odľahčenej atmosfére a samotný príbeh sa na nič nehrá. V jednoduchosti je krása a autorka to svojim prevedením naozaj dokazuje. Racquel Marie zvolila veľmi sympatický štýl písania, ktorý pozostáva prevažne z krátkych vetičiek a dialógov, čím sa príbeh posúva dopredu veľkou rýchlosťou a pritom to nepôsobí urýchlene. Dej na mňa pôsobil prirodzene a nemala som ani raz pocit, že by autorka čitateľovi vnucovala svoje názory o komunite LGBTI.
Kniha sa svojim príbehom a myšlienkami zameriava na dospievanie a spoznávanie samého seba. Mladá Ophelia zisťuje svoju orientáciu a zároveň pociťuje neistotu. Pre Opheliu je ťažké pripustiť si, že ju priťahujú dievčatá, keďže sa obáva nepochopenia od svojich známych. Vlastne aj ona sama tomu ešte úplne nerozumie. V priebehu knihy sa však Ophelia dostáva do stavu, v ktorom začína akceptovať svoje vlastné ja a rozhodne sa vyjsť so svojim tajomstvom von. Veľkú podporu jej v tom dávajú priatelia a rodina.

Jediné, čo by som pri tejto knihe vytkla je jej ukončenie, v ktorom sa veci tak trochu preháňali. Rešpektujem myšlienku tzv. coming outu hlavnej postavy, ktorý sa mi páčil. No podľa mňa už nebolo potrebné, aby každá z postáv mala inú orientáciu a vytiahli sa všetky skupiny orientácií. Hetero v tejto knihe už v podstate bolo čosi výnimočné, čo už teda pôsobilo trošku pritiahnuté za vlasy.