nedeľa 24. septembra 2023

RECENZIA: Kristin Dwyer - Most cez rieku chýb

Žáner: young adult
Počet strán: 336
Väzba: paperback s oriezkou

Niektoré lásky a chyby nás môžu poznačiť navždy. Niektoré lásky a chyby nás môžu poznačiť navždy. Ellis nemala ľahké detstvo - matka alkoholička o ňu nikdy nejavila záujem a otec každú chvíľu skončil vo väzení. Našťastie spoznala Eastona Albreyho a on a jeho harmonická rodina sa na dlhé roky stali pre ňu útočiskom. Ellis tak získala hneď niekoľko adoptívnych bratov. Ibaže v istom momente si musela priznať, že k svojmu najlepšiemu kamarátovi Eastonovi cíti niečo celkom iné ako sesterskú náklonnosť... A potom jedno neuvážené rozhodnutie navždy poznačilo Ellisin život aj jej vzťah s Eastonom a donútilo ju odsťahovať sa ďaleko od jediného domova, ktorý kedy poznala. Ellis má teraz sedemnásť, končí strednú školu a už je to rok, čo so svojím najlepším kamarátom z detstva neprehovorila ani slovo.    Možno je to tak lepšie. Možno práve takto sa zacelí diera, čo jej ostala v srdci po Eastonovi. Pozvánka na rodinnú oslavu však znovu otvorí staré rany. Nájde Ellis odvahu vrátiť sa do rodného mesta a čeliť komplikovaným vzťahom - a najmä vlastnému hnevu, pocitu zrady a chlapcovi, ktorého nikdy neprestala ľúbiť?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Aj napriek tomu, že už vekovo nespadám do žánru young adult, rada sa občas k tomuto žánru vraciam. Niekedy je to veľmi príjemné prekvapenie, inokedy zase nemilé sklamanie.
Most cez rieku chýb sa bohužiaľ radí skôr do druhej skupiny.

Most cez rieku chýb už v anotácií načrtáva ťažšie témy a problémy spoločnosti ako alkoholizmus či zanedbávanie dieťaťa. Matka alkoholička, otec kriminálnik. Ellis mala aspoň to šťastie, že sa o ňu rozhodla starať rodina Albreyovcov, ktorá jej poskytla bezpečný prístav. Našla tak úžasných nevlastných bratov a jeden z nich pre ňu vždy znamenal niečo viac. Jedno rozhodnutie však všetko zmenilo a Ellis musí začať nanovo. Easton pre ňu prestáva existovať.

Už od prvých stránok je jasné, že nám v príbehu čosi uniká a že kniha bude obsahovať niekoľko tajomstiev, ktoré hlavnú hrdinku ovplyvnili a dostali do situácie, v ktorej ju spoznávame. Pozvánka na rodinnú oslavu nevyvoláva úprimnú radosť ale skôr obavy či neochotu. Prečo tomu tak je?
Autorka sa rozhodla, že čitateľa trochu potrápi a neukáže mu ihneď všetky esá v rukáve. To sa mi síce páčilo, no po čase mi prišlo, že je autorka pri odhaľovaní minulosti až príliš skromná. Udržiava tak síce tajomnú atmosféru, ktorá zväčšuje zvedavosť a tá zas poháňa v čítaní, no v istom momente príbeh prestáva baviť, nakoľko sa stáva monotónnym ba niekedy až zmätočným kvôli chýbajúcim informáciam.
Inak je však autorkin štýl písania jednoduchý, vďaka čomu stránky rýchlo ubiehajú. Striedajú sa kapitoly prítomnosti s rôznymi etapami života v minulosti, aby sa vytvoril komplexný pohľad na vec.

Príbeh svoju monotónnosť prekonáva v momente, keď odhalíme prečo sa Ellis s Eastonom prestali rozprávať. Od toho momentu sa príbeh začína svižnejšie hýbať a už len čakáme, akým spôsobom sa postavy rozhodnú svoje problémy riešiť.
Najväčším problémom tejto knihy sa pre mňa stali jej postavy. Chápem, že mala Ellis neľahké postavenie už od svojho detstva a že prekonávať sklamanie z rodičov je určite ťažké. No mala Albreyovcov, ktorý ju prijali ako vlastnú a napriek tomu z nej vo veľa prípadoch vyžaruje nevďačnosť. A na to že má 18 rokov sa neraz správa ako dotknuté dieťa. Jej myšlienky sa menia z minúty na minútu a niekedy sa človek až stráca v tom, čo skutočne chce. Odporuje si každým svojim skutkom a myšlienkou.  Easton na tom nie je o nič lepšie. Jeho postavenie urazeného je miestami k smiechu. Bavilo ma ale sledovať, ako sa k sebe tieto dve postavy opäť dostávali a ako nakoniec aspoň na okamih pocítili svoju detinskosť a absurdnosť.
Ukončenie príbehu bolo ako pohľad cez ružové okuliare a v malej miere mi vôbec nesedelo s postavami a ich presvedčeniami.

Z hľadiska obsahu nie je Most cez rieku chýb zlá kniha. Autorka v nej ukazuje dopad alkoholom rozvrátenej rodiny na nevinné dieťa. Ide o spoločenský problém, ktorý nájdeme všade po svete a tieto deti si so sebou celý život nesú svoje bremeno, čo vidieť aj na hlavnej hrdinke Ellis. Vysporiadať sa s niečím takým je na dlhú trať a môže prinášať aj kopu zlých rozhodnutí. Most cez rieku chýb je aj napriek svojim ťažkým motívom oddychovou knihou, pri ktorej nemusíte veľmi rozmýšľať. Samotný príbeh je jednoduchý, miestami pútavý a pre niekoho možno i poučný.