nedeľa 17. septembra 2023

RECENZIA: A.F.Steadman - Skandar a prvý jazdec

Žáner: YA, fantasy
Séria: Skandar
Počet strán: 416

Druhý diel obľúbenej série konečne prichádza!
Skandar Smith už nemusí snívať, dosiahol to, po čom odnepamäti túžil: Jazdí na jednorožcovi a učí sa používať mágiu donedávna zakázaného elementu. Prvý ročník nebol pre nováčikov najľahší, no nikto nepočítal s tým, že v tom druhom sa na Ostrove objaví nová hrozba. Nesmrteľné divoké jednorožce niekto brutálne zabíja, tajomné proroctvo varuje pred strašným nebezpečenstvom a Ostrov začnú pustošiť živly, ktoré ho predtým formovali... Súvisí vraždenie jednorožcov s pomstou Ostrova, ktorú predpovedá proroctvo? Má to všetko na svedomí Snovačka?
Skandarova sestra Kenna sa medzitým všemožne snaží k svojmu bratovi na ostrove pridať. Skandar je odhodlaný pomôcť jej, nech sa deje čokoľvek. Búrka sa však stupňuje a Ostrovu hrozí, že sa sám zničí... podarí sa mladým jazdcom zachrániť ho skôr, než bude neskoro?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Ako som spomínala už pri prvej časti série, pri Skandarovi už síce absolútne nespadám do cieľovky, ale aj napriek tomu mu nedokážem odolať a milujem ho.

Skandar a prvý jazdec pokračuje v dobrodružstvách hlavných hrdinov. Tentokrát sa štvorica kamarátov snaží prísť na to, kto na Ostrove zabíja divokých jednorožcov a prečo Ostrov začína podliehať samodeštrukcii. Popritom odhaľujú dávno skryté tajomstvá a neraz sa dostávajú do nebezpečenstva.

Aj druhé pokračovanie série sa nesie v rovnakom štýle a ponúka pútavé čítanie nielen pre násťročných. Príbehová linka dokáže zaujať aj starších a je veľmi ľahké sa do knihy začítať, nakoľko autor využíva jednoduchý štýl písania a dejová linka nestagnuje na jednom mieste príliš dlho. Hlavné postavy sa presúvajú zo situácie do situácie a ich vystupovanie pôsobí sympaticky. Samotné postavy sú na svoj vek pomerne sympatické, aj keď teda majú aj svoje slabé chvíľky, čo sa ale dá v poriadku odpustiť, nakoľko ide o kategóriu násťročných, ktorí ešte majú čo v živote spoznávať. Nehrajú sa na dospelých a väčšinou ich konanie či zmýšľanie dáva zmysel. Autor sa nevenuje pri postavách detinským dohadovačkám, ako to niekedy pri knihách tohto žánru býva. Nehovorím, pár takýchto momentov sa tu objavuje, no netrvajú večnosť a dajú sa zabudnúť.

Z hľadiska obsahu má Skandar a prvý jazdec rovnaký problém ako iné druhé časti sérií.
Má čo ponúknuť, rozvíja dejovú linku a svet, no zároveň to nie je tak úplne pohlcujúce ako prvý diel. Celková myšlienka je sama o sebe veľmi jednoduchá. Máme tu záhadu zabitých divokých jednorožcov, zvláštne konania spolkov, no zároveň sú isté veci mierne predvídateľné, čo niekedy uberá na záživnosti a prekvapeniach. Osobne to ale nevnímam ako nejaké negatívum.
Skandar a prvý jazdec má v sebe kopu akcie a neraz aj napätých momentov. Ako čitateľovi vám nebude osud hlavných postáv ukradnutý a budete im fandiť. Autor ukazuje silu priateľstva, dáva dôraz na odvahu. Pri čítaní si oddýchnete a príbeh vás navnadí aj na ďalšie pokračovanie.