nedeľa 6. augusta 2023

RECENZIA: Beth Underdown - Sestra lovca bosoriek

Žáner: historický román
Počet strán: 352
Väzba: pevná väzba

Mladá vdova Alice Hopkinsová je nútená vrátiť sa z Londýna do malého mesta, v ktorom vyrástla. Po manželovej smrti zostala sama a tehotná, a tak jej neostáva nič iné, len nájsť útočisko u mladšieho brata Matthewa. Nevidela ho päť rokov a za ten čas sa z nevinného chlapca stal bohatý a vplyvný muž. Zmenilo sa na ňom však aj čosi viac. Alice sa obáva, že jazvy z detstva na jeho tvári nie sú ničím v porovnaní s tými, ktoré hyzdia jeho dušu.
Celé mesto je akési temnejšie a jeho ulicami sa šíria desivé reči. Alice stuhne krv v žilách, keď zistí, že jej milovaný brat Matthew sa stal neľútostným lovcom žien, ktoré sú podozrivé z bosoráctva. Bratovi bola vždy oddaná, no teraz sa desí toho, čo sa z neho stalo. Rozhodne sa zakročiť, hoci vie, že ju to môže stáť život. Matthew je však čoraz vplyvnejší a Alice si musí vybrať medzi svojím životom a svojím svedomím...

Sestra lovca bosoriek ma svojou anotáciou nalákala na príbeh odohrávajúci sa v minulosti, v ktorom budú veľkú rolu zohrávať bosorky a hon na ne spolu s vynášaním rozsudkov. Beth Underdown ale svoj príbeh poňala trochu inak a ponúkla pre čitateľa síce príbeh, v ktorom sa bosoráctvu venuje, no len veľmi okrajovo.
Príbeh sa zameriava na vdovu Alice, ktorá je nútená po smrti svojho manžela opustiť Londýn a vrátiť sa do rodného mestečka ku svojmu bratovi. Po čase zisťuje, že jej mladší brat ale už nie je tým, kým býval a objavuje aj jeho temnejšiu stránku. Matthew pátra po ženách, ktoré sú obvinené z bosoráctva a prináša ich pred spravodlivý súd. Alice pripadajú všetky obvinenia absurdné a nelogické, preto sa rozhodne brata ovplyvniť. Čoskoro však zistí, že to nebude také jednoduché.
Do príbehu je ľahké sa začítať a to vďaka jednoduchému štýlu písania. Na druhú stranu ale je o čosi ťažšie sa do príbehu ponoriť z hľadiska obsahu. Kniha v prvých kapitolách zaujme a to hlavne tým, že čitateľ očakáva, kedy a akým spôsobom sa do príbehu dostane bosoráctvo, ako budú postavy v deji vystupovať a akým smerom sa príbeh ako taký uberie. Postupom času je ale zrejmé, že tento príbeh sa viac ako na čokoľvek iné zameriava na vzťah dvoch odcudzených súrodencov. Motív bosoráctva je skôr len akýmsi okrajovým spestrením, ktoré pomáha morálne definovať postavy.
Matthew je uzavretý a svoje postavenie si u občanov mestečka získava tým, že odhaľuje údajné bosorky. S tým prichádza do konfliktu so svojou sestrou Alice, ktorá jeho obvinenia vníma ako nezmyselné a prehnané. Kniha poukazuje na absurdnosť lovu na čarodejnice, ktorý sa v minulosti odohrával, čo príbehu dodáva mierne pochmúrnu atmosféru.

Priznám sa, že mne tam toho po obsahovej stránke chýbalo veľa. Celkovo sa od začiatku po koniec nič závratné neudialo. Žiadna akcia či napäté scény. Nezachránili to ani postavy, pretože ani ich spracovanie v sebe nemalo akúsi väčšiu hĺbku.
Povedať, že ma príbeh sklamal je asi silné vyjadrenie, no môžem povedať, že Sestra lovca bosoriek rozhodne nenaplnila moje očakávania. Po dočítaní som nadobudla dojem, že v tejto knihe o bosorky ani tak veľmi nešlo. Skôr sa príbeh zameriava na dvoch odlišných súrodencov a absurdnosť honu na čarodejnice. Vo svojej podstate ale na mňa príbeh pôsobil povrchne a bez väčšej dejovej linky.