utorok 11. júla 2023

RECENZIA: Xiran Jay Zhao - Železná vdova

Séria: Iron Widow
Počet strán: 392

Chlapci z Chu-sie snívajú o tom, že sa raz stanú pilotmi kukiel, obrovských robotov, ktoré sa dokážu transformovať a bojovať proti votrelcom z vesmíru, číhajúcim v temnote za Veľkým čínskym múrom. Na to však potrebujú spojiť sily s dievčaťom a zdá sa, že nikoho netrápi, že pilotka-konkubína takmer vždy príde pri mentálnom spojení so svojím partnerom o život. Osemnásťročná Ce-tchien túži zabiť špičkového pilota zodpovedného za smrť jej sestry, a tak sa dobrovoľne prihlási na túto nevďačnú pozíciu. Šanca pomstiť sa naskytne skôr, než by čakala, a jej sa dokonca podarí vyjsť z kokpitu kukly bez škrabanca a za sebou zanechať len spúšť. Vyslúži si tým prezývku železná vdova a zaradí sa k vzácnemu a obávanému druhu pilotiek, ktoré sa mocní snažia umlčať. Ce-tchien pridelia k najkontroverznejšiemu pilotovi ríše, odsúdenému vrahovi. Ten má za úlohu skrotiť jej znepokojujúcu, a predsa neoceniteľnú mentálnu silu. No keď už raz Ce-tchien ochutnala moc, len tak ľahko necúvne. Využije každú možnosť, čo jej ponúkajú novonadobudnuté schopnosti a neblahá povesť, aby v krutom svete a boji proti desivým monštrám prežila.

Železná vdova pohltila internet a ja sa tomu nemôžem čudovať. Krásna obálka, nádych čínskej kultúry, originálny námet a suverénna hlavná hrdinka.

Kniha čitateľa zavedie do Chu-sie, ktorá bojuje proti nepriateľom z vesmíru. Na boj slúžia obrovské roboty, tzv. kukly, ktoré sú pilotované tými mentálne najsilnejšími chlapcami a ich konkubínami. Konkubíny pilotky sú však len doplnkom mentálnej sily a zvyčajné sa ich život v kukle končí tragicky. Hlavnú hrdinku nepoháňa túžba stať sa obeťou týchto mužov, Ce-tchien je poháňaná túžbou po pomste. A tej sa dočká. No na jej nemilé prekvapenie ju nečaká smrť, ale ďalšie pôsobenie pri najobávanejšom pilotovi. Ce-tchien však nestráca odvahu a pristupuje k tomu, aby svetu ukázala svoju moc a dokázala, že úlohou konkubín nemusí byť vždy obeta a taktiež že nielen muži sú dostatočne silní na pilotovanie smrtiacich kukiel.

Železná vdova bola pre mňa veľmi milým prekvapením. Už od prvých strán dokáže zaujať a vtiahnuť do deja a to aj napriek tomu, že v úvode čitateľ nemá ani najmenšie poňatie ako to v tomto knižnom svete funguje. Práve táto neznalosť však poháňa vpred a burcuje pozornosť. Autorka v úvode necháva priestor na postupné spracovanie a ukazuje čitateľovi jednotlivé princípy, na ktorých je spoločnosť postavená.  Ak by ste chceli okúsiť život v Chu-sii, tak by ste sa určite priali narodiť ako muž, nakoľko ženy sú dobré len ako slúžky, ozdoby mužov a aby poslúžili pilotom dosiahnuť slávu a úspech. Xiran Jay Zhao niekedy až surovo opisuje situácie, no o to viac to čitateľa zaujme.
Samotný námet je skutočne originálny. Kedysi by som povedala, že boj v robotoch je skôr čítanie pre chlapcov, ale Železná vdova dokazuje opak. Toto čítanie budú dievčatá milovať. Všetkému dopomáha hlavná hrdinka. Ce-chtien má trošku drsnejší charakter, ale práve vďaka nemu si ju zamilujete. Do vecí sa vrhá po hlave, je odvážna, hrdinská, drsná a neľútostná. Má svoj vlastný morálny kompas, na ktorý si ale treba zvyknúť. Ja som si naň zvykala asi do polovice príbehu. Vadili mi jedine len jej extrémne feministické postoje, ktoré niekedy jednoducho nedávali zmysel.
Ak by vám ale Ce-tchien liezla na nervy, nebojte sa. Zvyšné hlavné postavy vám ponúknu príjemné rozptýlenie. Nájde sa tu viacero sympatických postáv, ktoré síce niekedy vydávajú rôzne signály, no na koniec vás o svojom charaktere dokážu presvedčiť. Ukrývajú vlastné osudy, ktoré priťahujú pozornosť.
Dej je plný napätia, akcie, bojov, no nájde si tu svoje malé miestečko aj romantická linka. Bola som nesmierne prekvapená, akým spôsobom sa ju autorka rozhodla poňať a akým smerom ju rozvíjala. Neupadlo to do nijakého klišé, čomu som sa aj v závere veľmi potešila.

V závere prichádza niekoľko veľkých prekvapení a zvratov. Nalákajú čitateľa na pokračovanie a sú naozaj neočakávané.