nedeľa 29. mája 2022

RECENZIA: Kate Quinn - Kód ruže

Žáner: historický román
Počet strán: 600 strán
Originálny názov: The Rose Code

Je rok 1940 a Anglicko sa pripravuje na boj proti nacistom. Za múrmi vidieckeho sídla Bletchley Park vzniká kryptografické pracovisko, kde sa stretávajú najgeniálnejšie mysle z celej krajiny, aby rozlúštili nemecké vojnové kódy. Na pomoc im prichádzajú tri veľmi rozdielne ženy.
  Energická Osla je krásna, bohatá a zdá sa, že jej v živote nič nechýba. V skutočnosti však túži svetu dokázať, že je viac než len pekné dievča z dobrej rodiny.
  Cieľavedomá Mab pochádza z chudobnej štvrte vo východnom Londýne a túži si nájsť manžela, ktorý ju vytiahne z nízkeho spoločenského postavenia. Pracuje s legendárnymi strojmi na dešifrovanie kódov, a sama skrýva mnohé tajomstvá. Beth je utiahnutá a plachá, no Osla a Mab veľmi rýchlo zistia, že má výnimočné nadanie na lúštenie hádaniek. Práve ona dostane šancu stať sa jednou z mála ženských kryptologičiek v Bletchley Park.
  Trojicu žien spojí priateľstvo, ktoré však nevydrží pod tlakom vojny, osobných strát a tajomstiev.
  Uplynie niekoľko rokov a v Británii v roku 1947 vrcholia prípravy na svadbu kráľovnej Alžbety s princom Filipom. Beth je zavretá v psychiatrickej liečebni, pretože sa vraj nervovo zrútila. Len ona však pozná temné tajomstvo – v Bletchley pôsobil zradca, ktorý má prsty aj v jej uväznení. Oslobodiť ju a chytiť skutočného zločinca môže len s pomocou dávnych priateliek, ktoré opäť spoja sily. No každá rozlúštená hádanka posúva Oslu, Mab a Beth nielen bližšie k nepriateľovi, ale aj k nebezpečenstvu.

Román inšpirovaný skutočnými historickými postavami a udalosťami je presne to, čo som túžila už dlhšie si prečítať. Ja mám tento typ kníh veľmi rada a pravidelne sa k nemu vraciam. A keď som videla túto knihu, s veľmi pútavou anotáciou, tak bola hneď jasnou voľbou.
    Kód ruže si ma získal úž od samotného začiatku a to aj napriek tomu, že práve tento začiatok bol o čosi zdĺhavejší. Ale to sa dalo asi aj očakávať, nakoľko tu máme hneď tri nesmierne silné a zaujímavé hlavné hrdinky a ich osudy, s ktorými sa musíme oboznámiť. No na druhej strane nám zdĺhavejší začiatok úplne vynahradí druhá polovica príbehu, ktorá bola plná napätia a akcie.
     Príbeh je písaný v dvoch dejových líniách, ktoré dokážu čitateľa ešte viac pohltiť do deja. Prvá je "súčasnosť", ktorá nás posúva v príbehu vpred a rozpráva viac menej celý príbeh. A potom tu je dejová línia o niekoľko rokov späť, ktorá nám zas ukazuje ako sa naše hlavné postavy prvýkrát zoznámili. Čo som ja veľmi ocenila, tak aj keď sa príbeh odohráva na pozadí udalostí druhej svetovej vojny, tak celá atmosféra príbehu vôbec nie je typicky pochmúrna (ako to v takýchto knihách býva). Skôr by som povedala, že je síce nebezpečná, no o to viac tajomná. Ďalšie plus je, že autorka presne vie, ako si udržať čitateľovu plnú pozornosť. A to vďaka aj množstvu nečakaných zvratov a odhalení, ktorých sa v knihe nachádza viac než dosť a autorka ich zakomponovala do príbehu veľmi nečakane, takže sa určite nestane, že sa vám bude dej zdať predvídateľný a že sa počas jeho čítania začnete nudiť.

Príbeh sa odohráva počas druhej svetovej vojny a začína v roku 1940 a postupuje až po samotný koniec vojny. Spoznávame tri hlavné ženské hrdinky, ktoré síce každá pochádza z inej spoločenskej vrstvy, ale spája ich práca v utajenom Bletchley Parku, kde pomáhajú s dešifrovaním tajných nepriateľských správ.
    Mab žila celý život v chudobe a bola odhodlaná nájsť si muža, za ktorého by sa vydala. Niekoho, kto by jej pomohol dostať sa z prostredia, kde vyrastala. Niekde,  kde sa nebude musieť každý deň obávať, ako to zvládne. Je veľmi šikovná a zručná, čo sa týka strojov a ich opravovania.
    Osla pochádza z bohatej rodiny. Chce pomáhať vo vojne, no viac ako len meniť obväzy zraneným.  Hovorí plynule po nemecky a pôsobí v MP ako prekladateľka.
     Beth je tichá, bojazlivá mladá žena, ktorá žila so svojimi rodičmi a jej matka ju vždy utláčala. Učili ju, že nemá žiadnu hodnotu, že nie je v ničom dobrá, dokonca jej nedovolili dokončiť školu. Má však talent na matematiku a riešení šifier. Stáva sa jednou z najlepších kryptografiek, ktoré pracujú v BP.
    V príbehu sa presúvame do roku 1947, kedy sa priateľstvo týchto troch žien zdá ako minulosť a dokonca Beth je zatvorená v sanatóriu, údajne preto, že je psychicky labilná a narušená. No skutočnosť je taká, že bola nespravodlivo obvinená, pretože toho pozná až príliš veľa a vie kto je zradca v Bletchley Parku. Existujú len dvaja ľudia, ktorým verí, že jej môžu pomôcť dostať sa zo sanatória - Mab a Osla.
     Jedná sa o naozaj výnimočný román, v ktorom nechýba odvaha, sila lásky a priateľstva, no taktiež aj smútok a rany na duši, ktoré zanechala druhá svetová vojna. Čo mňa osobne najviac potešilo bolo, že autorka do príbehu zakomponovala  skutočné udalosti a inšpirovala reálnymi postavami. Výsledkom čoho je jeden úžasný a silný príbeh, na ktorý budete ešte dlho spomínať.