piatok 20. mája 2022

RECENZIA: Sarah Dessen - Daj sa zviesť

Žáner: YA
Vydavateľstvo: CooBoo
Počet strán: 384 strán 
Väzba: paperback
Originálny názov: Along for the Ride

Anotácia: 

Dajte sa zviezť romantickým dobrodružstvom dvoch tínedžerov, ktorí objavujú zákutia svojich sŕdc a spoločne sa učia, ako zahodiť minulosť za hlavu. Auden strávila celú strednú školu s nosom zaboreným v knihách a ledva vytiahla päty z domu. Rozhodne sa preto stráviť leto po maturite v prímorskom mestečku a ochutnať bezstarostné dospievanie. Letná brigáda v butiku ju vtiahne do sveta dievčenských tajomstiev, úprimných priateľstiev a prvých lások. Toto všetko si doteraz musela odopierať, keďže od nej mama vyžadovala dokonalosť. Do jej života vbicykluje tajomný Eli, s ktorým Auden objavuje vzrušujúci nový svet. Kým sa Auden vďaka Eliovi učí, ako si užívať život, Eli sa pokúša zmieriť s vinou, ktorá ho ťaží. Ani jeden z nich však netuší, čo všetko sa pre nich v horúcich letných nociach ukrýva.


Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia. 



     Už samotná anotácia na vás kričí, že pôjde o pohodové čítanie úplne ideálne na letné dni, ktoré pomaly klopú na dvere. Ďalej mi bolo jasné z anotácie, že kniha je určená skôr mladších čitateľov ako som ja sama - pre "násťročných". Ale musím sa priznať, že jej čítanie som si veľmi užila a dokonca bola som taká nedočkavá, a chcela som vedieť čo všetko sa tam udeje, že keď som bola asi v polovici knihy tak som si pozrela film, aby som uspokojila svoju zvedavosť. Ale späť ku knihe.
      Samotný príbeh vás pohltí od samého začiatku a veľmi rýchlo sa doň začítate, aj keď nábeh bol sprvoti pomalší no postupne sa to vylepšilo. Al aj pomalý začiatok knihe dokážem odpustiť, pretože príbeh je ľahko napísaný a skvelo sa čítal. Zo začiatku som mala mierne obavy, hlavne keď som začala čítať a na prvých pár stranách sa nenachádzala priama reč, len jeden mail a veľmi veľa myšlienkových pochodov, ktorými nás Auden pomaly uvádzala do deja. Auden - hlavná ženská hrdinka nás sprevádza všetkými kapitolami, ktoré sú napísané v prvej osobe a práve z jej pohľadu. Výnimočne mi absolútne nechýbali kapitoly napísané z mužského pohľadu.
      Napísať, že Auden vyrástla pod veľmi prísnou výchovou a s neskutočne vysokými nárokmi je asi slabé slovo. Dokonca som bola veľmi prekvapená, že Auden sa podarilo zachovať si zdravý rozum a byť normálnym dievčaťom s normálnymi názormi, pretože o jej rodičov sa to nedalo povedať. Práve rodičia boli pre mňa neskutočne toxické postavy, ktoré ma neskutočne vytáčali. Obaja totiž boli neskutočný sebci a mala som z nich pocit, že ich životným cieľom je byť len úspešnejší ako ten druhý. Preto sa niet čomu čudovať, že sa rozviedli a každý si žil po svojom. Zatiaľ čo Audenina matka - doktorka Viktoria Westová sa venovala svojim posedením u nej doma so svojimi postgraduálnymi študentmi tak jej otec si popri svojej zašlej sláve spisovateľa, ktorú sa snažil obnoviť napísaním pokračovania jeho prvej knihy, založil novú rodinu. A navyše jej otec bol priam expert na to ako sa vyhnúť akýmkoľvek otcovským povinnostiam.
     Od Auden sa očakávalo, že bude vo všetkom excelovať na úkor svojho sociálneho vyžitia. A tak kým sa ostatne deti vonku hrali, ona ostala doma a učila sa. Zmena v jej živote nastala, keď sa rozhodla, že prázdniny strávi u svojho otca a jeho novej ženy Heidi. Práve tu si Auden začala užívať život tak, ako si ho mala užívať doteraz. Získala nových priateľov, prežila prvú lásku, prvé útrapy, a dohnala všetky tie veci, o ktorých vždy len počula no nikdy nevyskúšala. Dokonca sa naučila jazdiť na bicykli. 
No a potom je tu Eli, ktorého si hneď zamilujete. Záhadný, zaujímavý, sympatický chlapec, ktorý pomáha Auden plniť zoznam vecí, ktoré v detstve a počas svojho dospievania jednoducho nezažila. 
 
   Ja osobne som si užívala ako Auden spoznáva úplne iný spôsob života, než bol ten, na ktorý bola zvyknutá. A práve tento nový spôsob života ju začal formovať a meniť, vďaka čomu našla konečne samu seba a nebála sa rodičom povedať svoj názor. Táto jej zmena a dospievanie bolo kľúčovým v celom deji. A aj keď boli niektoré veci predvídateľné - ako napríklad romantická dejová línia Auden a Eliho, aj tak som si toto čítanie nesmierne užila. A myslím, že každý jeden čitateľ by si z neho mohol niečo vziať a to, že na splnenie svojich snov nikdy nie je neskoro. A možno to ani nemusia byť práve sny, môžu to byť bežné veci, na ktoré nikdy nemáme čas alebo možno odvahu na to, aby sme ich spravili.
~N

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)