sobota 10. apríla 2021

RECENZIA: Sebastian Fitzek - Noe

Žáner: psychotriler
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 444
Originálny názov: Noah

Napínavý a cenný ekopolitický triler Noe akoby autor napísal na objednávku tejto doby, keď celý svet ohrozuje korona. Svetom otriasa choroba, ktorá si vyžiadala desaťtisíce obetí. Ľudia sa boja a lieky dochádzajú. V tejto situácii sa v Berlíne prebudí postrelený Noe. Noe netuší, kto je, odkiaľ prišiel a prečo je tu. Hľadanie odpovedí sa rýchlo zmení na boj o Noemov život a je zrejmé, že to akosi súvisí s dianím vo svete. Autor neúprosne odhaľuje jednoznačné prešľapy ľudstva a ich dôsledky pre našu spoločnosť. Svetová populácia neustále rastie, hoci milióny ľudí trpia hladom, spoločnosť je zameraná na spotrebu, ktorá pozná iba rast produkcie a cien akcií. Vari sa náš svet naozaj zbláznil?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Kniha Noe od Sebastiana Fitzeka prišla na slovenský trh v čase trvania pandémie Covid-19 a je miestami hrôzostrašné, ako autor dokázal vystihnúť atmosféru pandémie, vírusu a to v príbehu, ktorý vydal už v roku 2013. V dnešných časoch neraz kniha nabáda na konšpiračné teórie.

Sebastiana Fitzeka vnímam ako majstra psychotrilerov a jeho príbehy sú skutočne hlboké a často mätúce. Majú v sebe obrovskú dávku psychologických procesov, zachádzajú až do úplneho vnútra ľudského jednotlivca a vystavujú ho tým najvypätejším situáciam, pri ktorých sa vždy ukáže pravý charakter. Jeho diela majú napätú atmosféru, sú plné tajomstiev a v závere sú úplne odzbrojujúce.
Kniha Noe je Fitzekovská, ale tak trochu inak. Autor si zachováva svoj štýl písania, využíva silu prostredia, dávkuje napätie a vytvára mnoho záhad. Na druhú stranu to ale nie je úplne typickou formou, na akú je pri ňom čitateľ zvyknutý. Je to niečo nové, čo úzko súvisí podľa môjho názoru, so samotnou témou knihy. Sebastian Fitzek tentokrát zachádza nielen do psychológie postáv, ale zaoberá sa psychológiou spoločnosti ako takej. Veľmi ma zaujali aj autorove myšlienky ohľadom našej planéty a jej preľudnení a to aj vzhľadom na vzťah k životnému prostrediu. Príde mi, že Fitzek tentokrát dokázal spojiť vážne témy s fikciou a to dokonalým spôsobom.

Čítať Noe počas trvania Covidu je celkom hrozivý zážitok. Ja osobne som príbeh musela vnímať s rezervou, pretože neraz som sa reálne zamyslela aj nad súčasnou situáciou a dávala ich do súvisu, čo mi mierne čítanie kazilo. Táto kniha je totiž dokonalou konšpiračnou teóriou o preriedení ľudstva, za ktorým stoja svetové mocnosti. Atmosféra je vystihnutá realisticky a v mnohom evokuje dnešné platné opatrenia. Skutočne to miestami naháňa hrôzu a vyvoláva zimomriavky na tele. Autor situácie postupne graduje, vytvára sa napätie a do toho je všetko opradené tajomstvami, keďže hlavná postava Noe si nedokáže spomenúť kým je.
Dej sa v podstate delí na dve linky. Jednu tvorí situácia ohľadom pandémie, ktorá poníma veci z celosvetového hľadiska a druhú tvorí príbeh Noeho a jeho objavovanie vlastného ja, ktoré je dramatické a prináša mnohé odhalenia.

Vzhľadom na predošlé knihy od autora môžem povedať, že Noe je pomerne hrubý zväzok, čo nebýva zvykom. Je to predovšetkým tým, že kniha je nabitá veľkým množstvom situácií a poníma obrovský okruh dejových záležitostí. Osobne som sa v nich spočiatku strácala. Postupom času sa však jednotlivé veci dostávajú do súvisu a je ľahké si ich zaradiť.

Noe je vzhľadom na súčasnú situáciu ohľadom Covid-19 pandémie veľmi aktuálna. Autor v nej vykresľuje celosvetovú pandémiu hodnoverne a čitateľovi to príde až neuveriteľné, ako niekto mohol napísať fikciu tak podobnú dnešnému životu v opatreniach. Ako sám autor v závere zdôrazňuje, ide o FIKCIU a tak k tomuto dielu treba aj pristupovať. Prináša pútavé čítanie s zaujímavými myšlienkami.