štvrtok 15. apríla 2021

RECENZIA: Lucinda Riley - Búrková sestra

Žáner: romanca
Séria: The Seven Sisters
Počet strán: 500
Originálny názov: The Storm Sister

Strhujúca séria voľne na seba nadväzujúcich historicko-romantických príbehov o siedmich nevlastných sestrách, ktoré osud zaveje do najrozmanitejších častí sveta, aby sa stretli s fiktívnymi i reálnymi historickými postavami, pokračuje druhou časťou.
Vietor a voda sú najväčšou vášňou Ally D´Appli?se, druhej zo siedmich adoptovaných dcér tajomného miliardára, ktoré od útleho detstva vyrastali v luxusnom sídle na brehu Ženevského jazera, až kým nevyleteli z hniezda. Ally je jachtárka a v riskantných regatách na všetkých moriach sveta dokazuje svoj kumšt a odvahu. Jedného dňa ju zaskočí správa o nečakanej smrti milovaného otca, ktorý jej - podobne ako ostatným sestrám - zanechal záhadný odkaz, ako sa môžu dopátrať pravdy o svojom pravom pôvode.
Najstaršiu sestru Maiu zaviedlo pátranie až do ďalekej Brazílie a do obdobia, keď sa nad Riom de Janeiro stavala ikonická socha Krista Spasiteľa, Ally sa zase vydá po stopách nórskeho skladateľa Edvarda Griega do zasneženej Škandinávie. Tu okamžite podľahne divokej kráse severskej prírody a očarujúcemu svetu majstrovej hudby. Keď napokon stretne huslistu Thoma, ktorý jej z neznámych príčin pripadá dôverne známy, začína tušiť, že jej láska k hudbe v mladosti nebola náhoda.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Panta Rhei

Séria Sedem sestier je už medzi čitateľmi pomerne známa. Ku dnešnému dňu bolo preložených päť dielov a niekedy počas letných dní sa dočkáme aj novinky Slnečná sestra.

Už po prečítaní prvej časti série som zostala ohúrená. Autorka ma naplno pohltila svojim netradičným príbehom o nepokrvných sestrách a ich osudoch a minulosti. Postupne som sa pustila do všetkých príbehov a každým som bola viac a viac nadšená. Búrková sestra bola však dielom, ktorý som vynechala a dostala sa k nemu až teraz, po prečítaní všetkých ostatných. Musím však povedať, že načasovanie nemohlo byť lepšie. Búrková sestra sa totiž úvodnými kapitolami plne stotožňuje s prvým dielom a to do detailov. Každé pokračovanie sa začína rovnakou udalosťou, smrťou tatka Slaného, ale v tomto prípade sú k dispozícií tie isté situácie a dialógy, ktoré čitateľ už prežil s Maiou, ako hlavnou protagonistkou prvej časti. Viem si predstaviť, že keby čítam knihy tesne za sebou, asi by mi tento úvod mierne prekážal a považovala by som ho za zbytočný. No pri takomto odstupe času to bolo osviežujúce a pripomínajúce predošlé udalosti.

Na príbeh Ally som sa skutočne tešila, keďže mala isté výstupy aj v iných knihách a jej charakter dokázal vyvolať sympatie aj takýmito malými vstupmi. O to viac ma teda zaujímal jej životný príbeh a jej historická linka. A zatiaľ čo doteraz u mňa Tieňovú sestru nedokázalo nič prekonať, Búrková sestra sa dotiahla do jej tesného závesu a zaraďuje sa s ňou k najlepším dielom série.

Príbeh Ally nie je práve najveselší, ukrýva v sebe obrovskú dávku bolesti, ale zároveň odkazuje na odpustenia, vyrovnania sa so situáciami a posun vpred.
Historická linka nás tentokrát vťahuje do studeného Nórska a privádza nás ku generácii nadaných hudobníkov. Autorka má silný cit pre emócie, detaily a nenútené prepojenia medzi minulosťou a súčasnosťou. Príbehy jednotlivých postáv v jednotlivých časových obdobiach do seba zapadajú a nevyvolávajú zmätok. Pôsobia prirodzene a nevyvolávajú pocit spochybňovania. Pátranie po generáciach je skutočne pútavé a neraz vyvoláva zvedavosť. Dominujú silné ženské postavy v minulosti, ktoré sú obrovským vzorom.
Ally napriek veľkým stratám ale pomerne veľa získa a prostredníctvom toho sa v živote posunie vpred. Jej zmena vnímania bola uveriteľná a prirodzená.
Atmosféra príbehu je očarujúca. Dokresľuje ju opis krásneho prostredia.