RECENZIA: Katharine McGee - Americká princezná

Žáner: YA
Vydavateľstvo: CooBoo
Séria: American Royals
Počet strán: 408
Originálny názov: American Royals

Prvá kniha romantickej série vyšperkovaná intrigami, spoločenskou pozlátkou a opojnou mocou. Aj taký je život obdivovanej a ostro sledovanej americkej kráľovskej rodiny.

Keď v 18. storočí Američania získali nezávislosť, nezvolili si Georgea Washingtona za prvého amerického prezidenta, ale vymenovali ho za amerického kráľa. Vitajte v súčasnosti. Korunná princezná Beatrice odjakživa rozumela svojej úlohe vo svete – je nástupníčkou amerického kráľovského trónu a život má naplánovaný do poslednej bodky. Vždy musí byť dokonalá, vždy usmiata, vždy vzorom Ameriky. Na rozdiel od svojich mladších súrodencov Samanthy, s ktorou sú samé problémy, a Jeffa, miláčika celej Ameriky, nemôže spraviť jediný prešľap. Zúfalo túži po ich bezstarostnosti a voľnosti. S týmto osudom by sa zmierila, keby sa šialene nezamilovala do niekoho, s kým nikdy nebude môcť byť.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia.

Príbehy z prostredia kráľovstiev a princezien som vždy obľubovala. O to viac pokiaľ išlo o príbeh zasadený do inej alternatívy našej prítomnosti. Napríklad taká Selekcia je aj dodnes jednou z mojich najobľúbenejších sérií. Americká princezná sa však rýchlo vyšplhala do jej tesného závesu a jediné, čo mi momentálne chýba, sú pokračovania série.
Americká princezná sa odohráva vo svete, v ktorom v Amerike neexistuje pozícia prezidenta, ale krajine vládne kráľ spolu s kráľovskou rodinou. Pre lepšie vnímanie sveta a jeho dopadu na postavy sa autorka rozhodla pre čitateľa prichystať 4 pohľady rozprávania. V každom z nich zavítame do inej spoločenskej triedy či pozície a môžeme medzi nimi sledovať odlišnosti. Zároveň však autorka vyjadrila aj to, že nech máme akékoľvek postavenie, každý má svoje problémy a trápenia. Zároveň každý z pohľadov vyjadruje túžbu po slobode v láske, vzdor proti dohodnutým manželstvám a hlavná myšlienka: láska nemôže byť podmienená postavením.
Beatrice - budúca následníčka trónu, na ktorú sa už od narodenia kládli vysoké očakávania. Beatrice mne osobne učarovala. Jej charakter je pevne vystavaný. Pôsobí sympaticky, má svoje zásady a aj napriek jej postaveniu si zachováva skromnosť, ohľaduplnosť a obetavosť. Jej premýšľanie je, vzhľadom na jej vek, vyspelé. Nemá výkyvy nálad a jej rozhodnutia dávajú zmysel.
Samantha - mladšia sestra Beatrice. Jej pohľad poskytoval pre čitateľa princeznovský úlet. Nespútaná osoba, ktorá si užíva život a nepodlieha prísnemu dohľadu. Jej pohľad umožňuje nahliadnuť do výhod kráľovského života, s menšou mierou zodpovednosti.
Nina - obyčajné dievča, ktoré vyrastalo s kráľovskými deťmi, vďaka práci svojej matky. Najlepšia kamarátka Samanthy. Nina je uveriteľnou postavou. Aj napriek tomu, že kráľovská rodina je pre ňu samozrejmosťou, voči ich životu má rešpekt. Preto kontakt s nimi pred každým skrýva, pretože má strach z médií.
Daphne - ohrdnutá bývala princova priateľka, pre ktorú postavenie znamená celý život. Autorka krásne vykreslila charakter, ktorému ide len o prestíž a vlastné ciele a iní ľudia sú im ukradnutí. Ich pohľad sa zameriava len na cieľ a ľudia sú pre nich len nástroje, prostredníctvom ktorých ho môžu dosiahnuť, ak zaťahajú za správne nitky. Práve pri Daphne som veľmi zvedavá na jej ďalší charakterový posun.

Príbeh ubieha prirodzene a pomerne rýchlym tempom a to aj vďaka rôznorodým pohľadom. Každý pohľad má svoje charakteristické črty a ani v jednom sa nenachádzajú hluché miesta. Jednotlivé dejové linky do seba krásne zapadajú a prinášajú v závere komplexný príbeh. Kniha obsahuje všetky emócie a aspekty kráľovského života. Dôležitú rolu zohrávajú intrigy, klamstvá, tajomstvá, ktoré udržujú čitateľovu pozornosť a udržujú celkovú pútavosť príbehu. Prítomný je aj humor či smútok, v podstate široká škála.
Americká princezná síce patrí do žánru YA, no dokáže pohltiť aj staršieho čitateľa a prekvapí aj náročnejších čitateľov.

Záver príbehu ma dostal na kolená. Toľko emócií a otvorených osudov... chce to rýchlo pokračovanie! :)