piatok 16. októbra 2020

RECENZIA: Kate Elizabeth Russell - Ty krásna, temná Vanessa

Žáner: beletria pre dospelých
Vydavateľstvo: Lindeni
Originálny názov: My Dark Vanessa
Počet strán: 424

2000. Pätnásťročná Vanessa Wyeová, bystrá a na svoj vek vyspelá študentka, sa zapletie s Jacobom Straneom, skvelým, no deviantným štyridsaťdvaročným učiteľom anglickej literatúry. Neskúsená tínedžerka sa zamiluje a hlboko v sebe potláča odpor a pochybnosti, ktoré sa jej z času na čas zmocňujú.

2017. Stúpajúca vlna obvinení zo znásilnenia vynáša na povrch utajené zločiny. Stranea obvinia zo sexuálneho obťažovania bývalej študentky, ktorá osloví Vanessu, aby proti nemu svedčila aj ona. Mladá žena sa náhle ocitá pred ťažkou voľbou. Má všetko zamlčať a držať sa starého presvedčenia, že sa do vzťahu zapojila dobrovoľne, alebo sa opäť ponoriť do svojej minulosti a všetko prehodnotiť? Ako však môže zavrhnúť svoju prvú lásku, ktorá ju do hĺbky ovplyvnila a tvorila podstatnú súčasť jej života? Je možné, že muž, ktorého milovala a ktorý tvrdil, že zbožňuje len ju, je v skutočnosti vypočítavý netvor?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia.

Ty krásna, temná Vanessa sa zaraďuje do beletrie pre dospelých a čitateľov púta hlavne svojou anotáciou, ktorá odkazuje na nie tak častú tému sexuálneho zneužívania. Ja osobne nepoznám veľa kníh s takouto tématikou a zároveň si nemyslím, že ich je zase až tak veľa a vďaka tomu je Ty krásna, temná Vanessa svojim spôsobom originálna kniha, ktorá stojí za prečítanie. Na druhú stranu však nie je vhodná pre každého. Niekomu jej čítanie nemusí byť príjemné a slabšie povahy by ju možno ani nedokázali dočítať. Kniha je istou formou nakuknutie do zákulisia zvráteného sveta, ktorý existuje medzi páchateľom a obeťou sexuálneho zneužívania.
Príbeh je rozprávaný v dvoch hlavných časových obdobiach - ide o rok 2000, kde Vanessa dosahuje tínedžerský vek a nastupuje na strednú školu a internát, a rok 2017 v ktorom je Vanessa dospelou ženou. Tieto dve linky na seba pochopiteľne úzko nadväzujú a vytvárajú tak dokonalé pochopenie vzťahu minulosti s prítomnosťou.
Už od začiatku je zrejmé, akým smerom sa dej uberie, no to mi ako čitateľovi nebránilo v tom želať si, aby sa to nestalo. Využívanie dievčaťa, ktoré je opustené, nemá priateľov, život jej príde premrhaný a jej psychický stav je na tom veľmi zle. Do deja vstupuje starý učiteľ angličtiny, ktorý sa vtiera do priazne, prináša jej pocit významnosti či výnimočnosti, čím využíva jej slabiny a ako správny predátor si berie všetko od slabej koristi. Áno, ako autorka už v samotnom úvode uvádza, tento príbeh je vymyslený, no napriek tomu je vykreslenie skutočne realistické. Psychické pozadie celej zvrátenosti vzťahu medzi mladým dievčaťom a starým mládencom je zvládnuté precízne a pôsobí reálne.  Kate Elizabeth Rusell  zvládla myšlienkové procesy Vanessy na jednotku, donútila čitateľa hltať ich plnými dúškami a uveriť im. S emóciami zašla tak ďaleko, že čitateľ pri živote Vanessy trpí. Zároveň čitateľa ponára do temnej stránky každej ľudskej bytosti. Postavou Stranea autorka vytvorila dokonalý obraz manipulácie. Neustále obviňovanie, hranie sa na ukrivdeného, využívanie slabej osobnosti - to tvorí dokonalého predátora. Neustály psychický tlak nakoniec vedie až k popieraniu skutočnosti a obviňovaniu samej seba. Kate Elizabeth Rusell  neváha vstúpiť aj do tých najtemnejších a nazvrátenejších kútov, pričom zachádza do častokrát neželaných detailov, ktoré spôsobujú miestami nevoľnosť. Problém sexuálneho zneužívania či znásilnenia v spoločnosti má svoje miesto, aj keď bohužiaľ sa na ne niekedy nepozerá s dôležitosťou, aké by si zaslúžili. Autorka v diele nadväzuje aj na fakt, že spoločnosť často sexuálne zneužívanie a znásilnenie nerieši, či v niektorých prípadoch dokonca zvalí vinu na obeť. Obeť samotná zväčša ale býva natoľko poznačená, že si situáciu idealizuje a tým sa snaží v živote pokračovať, čoho dôkazom bola aj dospelá Vanessa. Skutočným riešením traumy to však ale nie je, no možno to istým spôsobom uľahčuje každodenný život, i keď nie šťastný. Ako sa to cez to preniesť? Odpoveď sa skrýva v hĺbke duše každej obete.

Ty krásna, temná Vanessa je ťažké čítanie. Neprináša úľavu, oddych či pekné spomienky. Na druhú stranu ale ponúka množstvo zamyslení a prináša silný príbeh o vyrovnávaní sa s traumou. Apeluje na zvýšenú pozornosť k sexuálnym zneužívaniam.