RECENZIA: Andrzej Sapkowski - Zaklínač I - III (Posledné želanie, Meč osudu, Krv elfov)

Andrzej Sapkowski - Zaklínač I: Posledné želanie

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Lindeni
Séria: Zaklínač
Počet strán: 360 strán
Väzba: pevná s prebalom

Geralt z Rivie, bielovlasý zaklínač, majster meča a umenia zabíjať, má v živote len jeden cieľ a obživu – zbavovať svet príšer. Odveké zaklínačské umenie chráni ľudstvo pred tými najodpornejšími stvoreniami, či už sú to mantichory, strigy alebo vlkolaky. Na svojej dlhej púti však Geralt zistí, že zlo sa často ukrýva práve v ľuďoch, intrigách a nenávisti, ktorá sa pre jeho inakosť často obracia proti nemu. Zaklínač si preto vždy vyberá cestu rozumu a snaží sa v sebe zadusiť akékoľvek city. Nie vždy sa mu to však darí.

Andrzej Sapkowski - Zaklínač II: Meč osudu

Vydavateľstvo: Lindeni
Séria: Zaklínač
Počet strán: 408 strán

Geralt z Rivie sa snaží vyhýbať ľudským nezhodám, zaujímajú ho len odmeny za hlavy príšer, aby mal na druhý deň čo jesť a kde spať. Napriek tomu ho nohy zavedú za čarodejkou Yennefer, na čo zaklínač takmer vždy doplatí. Či už sa zúčastní na love draka, pomáha šľachticovi získať si morskú pannu alebo v meste lapá bytosť, ktorá vie zmeniť podobu na kohokoľvek. Zisťuje, že nič nie je čierne ani biele. A zovšadiaľ na neho číha osud, v ktorý odmieta uveriť. Temný les dryád ho s jeho osudom nečakane spojí, a nech sa Geralt akokoľvek snaží, ujsť pred ním nemôže.

Andrzej Sapkowski - Zaklínač III: Krv elfov

Vydavateľstvo: Lindeni
Séria: Zaklínač
Diel: #3
Počet strán: 328 strán

Po nemilosrdnom krviprelievaní zostala Cintra v troskách a Geralt z Rivie spolu s princeznou Ciri našiel útočisko v tajomnom sídle zaklínačov. Učia ju tam narábať s mečom , no keď odhalia jej zvláštne schopnosti, zaklínači si musia na pomoc zavolať čarodejky. Ochrániť toto Dieťa Prekvapenia, ktoré Geraltovi určil osud, bude ťažké – pátrajú po ňom totiž dobré i zlé mocnosti. Podľa proroctva totiž všetci vedia, že Ciri má zohrať rozhodujúcu úlohu v ďalších osudoch sveta...

Za poskytnutie výtlačkov ďakujem AlbatrosMedia.

Asi nie som jediná, ktorá sa k tomuto novému vydaniu kníh dostala práve vďaka seriálu Zaklínač. Seriál sa mi zdal príliš chaotický bez vysvetlenia určitých spojitostí, čo ma neskutočne vytáčalo a chcela som sa dozvedieť viac než to, čo ponúkal seriál. A keď som videla tieto nové vydania tak som nezaváhala ani minútku a vedela som, že nadišla ta správna chvíľa, aby som si doplnila medzery, ktoré poskytol seriál.
    Na moje veľké prekvapenie a sklamanie som zistila, že knihy, aspoň teda prvé dve sú pre mňa rovnako chaotické ako bol seriál a nič nové som sa nedozvedela.
Príbeh sám o sebe je skvele napísaný, bez zbytočných opisov, no niekedy som mala pocit, že práve opis niekedy trošku chýba, pretože práve ten by mohol v sebe obsahovať vysvetlenie niektorých udalostí alebo vzťahov a tým by to nebolo také chaotické. Odhliadnuc od toho, tak všetky tri diely sú písané z pohľadu tretej osoby a tak je čitateľovi poskytnutý komplexný pohľad na postavy a udalosti.
     Prvý diel bol pre mňa osobne asi najviac mätúci, pretože mi istý počet strán trvalo, kým som si zvykla, ako je kniha, alebo skôr jednotlivé poviedky, písané a kniha sa mi čítala o čosi ťažšie. Taktiež aj veľké množstvo postáv mi nepomáhalo v zorientovaní sa. Čo sa týka tých postáv, tak tie sa so mnou ťahali až do konca tretieho dielu. Priznávam mala som v nich niekedy zmätok a chaos, keďže nie som zrovna čitateľ, ktorý sa zaoberá postavami a viackrát sa vracia v príbehu späť aby si všetko urovnal - skôr som miestami povrchný čitateľ a jednoducho veľké množstvo postáv fakt nedávam. Ale späť k podstate. Po prečítaní prvého dielu som sa hneď pustila do čítania druhého dielu, ktorý mi už až taký problém nerobil a začala som si užívať príbeh o Geraltovi z Rivie.
     Prvé dva diely boli napísané formou poviedok, a teda hlavne ten prvý diel. Kedy sa značná časť poviedok zameriavala na to, ako Geralt zabíjal príšery alebo prelamoval kliatby. Hlavne v prvom diely bolo dosť citeľné, že niektoré časti poviedok boli inšpirované rozprávkami ako napríklad Kráska a Zviera, Snehulienka, Aladin, Malá morská panna a pod. Čo bolo na jednej strane milé, no na druhej... Neviem, bol to z časti pre mňa rušivý element, lebo som sa skôr zameriavala na podobnosť s rozprávkou ako na samotný príbeh.
     Od tretieho dielu som bol s príbehom čoraz viac a viac nadšená, aj keď pri tomto diely som mala pocit, že Geralt sa tu akosi pomenej vyskytoval a príbeh plynul ďalej aj bez neho, čo trochu zamrzelo. Avšak, až keď som začala čítať tretí diel, tak pekne do neho zapadli niektoré udalosti z predchádzajúcich dvoch dielov a mala som pocit, že prvé dva diely tam boli preto, aby nám boli dôkladnejšie predstavené niektoré vedľajšie postavy, ktoré sa v príbehu zjavne ešte vyskytnú. A možno je moja domnienka absolútne chybná. Chybná či nie, to nič nemení na tom, že počas celého čítania sa v knihách neustále niečo dialo, a pomaly boli poodkrývané niektoré záhady, čo ma neustále nútilo čítať ďalej a ďalej aby som vedela čo sa bude ďalej odohrávať. Mágia, triky, čary, súboje, tajomstvá.... To všetko a ešte viac, dotvára a sprevádza perfektne celý príbeh.
     Vyznie divne a predpojato, keď napíšem, že mierne bolo z kníh cítiť, že ich napísal muž? Asi som až príliš navyknutá na ženské autorky. Asi sa k tomu radšej nejdem ďalej ani vyjadrovať, aby som niekoho neurazila.
    Jedno sa ale musí nechať a to, že autor ma postavy premyslené a prepracované do tých najmenších detailov a často máte pocit, že čítate o reálnych postavách a nie o tých fiktívnych. Geralt z Rivie ako zaklínač je jednoducho geniálna a fantastická postava, ktorú som si obľúbila okamžite. Zato Yennefer, tak tú som nemala rada ani v seriály a v knihe si ma o nič viac nezískala a len toľko, že ma miestami počas čítania vytáčala. Ale pre moje veľké potešenie tak Jaskier/Blyskáč si ma získal ešte viac ako v seriály. Síce miestami bol jednoducho domotaný somár, ktorý sa neustále dostával do problémov a Geralt to musel dosť často z týchto problémov ťahať. A konečne sa tu už častejšie objavovala Ciri, ktorá je záhada sama o sebe, takže tretí diel jednoznačne za mňa najlepší a myslím, že to bol vcelku príjemný diel na rozbeh série a už sa veľmi teším na pokračovanie.