RECENZIA: Ewan Morrison - Nina X

Žáner: skutočný príbeh
Vydavateľstvo: Cosmopolis
Počet strán: 320
Originálny názov: Nina X

Šokujúci príbeh ženy, ktorú viac ako dvadsať rokov držala v zajatí sekta. Inšpirované skutočnými udalosťami.
"Stal sa zo mňa nikto. O mojej existencii nikto nič netušil. .. Až kým sa mi nepodarilo utiecť. "
To sú slová Niny, ženy, ktorú viac ako dvadsať rokov väznil maoistický kult v južnom Londýne. Jej príbeh je tragický, dojemný a napriek všetkému svojským spôsobom humorný. Prináša hlboký psychologický ponor do života bytosti, ktorá bola kruto vychovávaná v absolútnej ideologickej čistote komunistického režimu, až kým nestratila vlastnú osobnosť.
Nina nevie, čo je to matka či otec. Nikdy sa nestretla s iným dieťaťom. Nevlastnila knihy, hračky. Nemala súkromie. Vodca, ktorý okrem nej držal v izolácii aj ďalšie štyri ženy, ju nazýval Projektom. A Nina ním naozaj bola. Nepopísaný list oddelený od "falošných bohov kapitalizmu a narcistického kultu vlastnej osobnosti".
Po dlhých desaťročiach sa Nina dostáva na slobodu a na svetlo sveta sa vynára jej strastiplný príbeh zachytený v denníkoch, ktoré skrývajú šokujúce podrobnosti z Nininho života v sekte. To však zďaleka nie je všetko. .. Nine sa v mysli začínajú objavovať dávno vymazané spomienky na tajuplné úmrtia opradené množstvom otázok a záhad.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Grada.sk

Nina X z pera Ewana Morrisona sa opiera o skutočný príbeh ženy menom Katy Morgan-Davies, ktorá sa narodila v Londýne v kruhu sekty, ktorú založil jej biologický otec. Dieťa narodené v sekte bolo celý čas zavreté mimo reálneho sveta, nikdy nenavštívilo školu, nikdy sa nezahralo s deťmi a nikdy nebolo ani u doktora. Na slobodu sa dostala až vo veku 30 rokov.  Šialené, pravda? Takýto život si ja osobne nedokážem ani len predstaviť, no aspoň čiastočne ho približuje Nina X.

Na začiatku čítania boli prvotné pocity zvláštne a zmätočné. Nie všetko bolo ihneď zrozumiteľné, no bolo nutné tomu dať čas a všetko bolo nakoniec jasné a zreteľné.
Príbeh je písaný formou úryvkov zo zápisníkov, ktoré si hlavná postava vedie celý dej. Niektoré sú pohľadom do minulosti a sú to denníky z čias života v sekte. Tie ostatné sú zápiskami z prítomnosti, keď hlavná postava žije na slobode a snaží sa pochopiť fungovanie skutočného sveta. Jej vstup do reality je skutočne ťažký a je to cítiť na každej situácií, ktorá sa v deji objaví. Zrazu veci, ktoré pre Ninu boli prirodzenými už nie sú správnymi a nedokáže pochopiť prečo. Neraz sa dostane do štádia, v ktorom si povie, že by radšej možno žila v tom, čo poznala, aj keď to bola úplna hrôza. Ale keď nič iné nepoznáte, radšej by ste žili po starom.

Zápisníky z minulosti zachytávajú rôzne obdobia života hlavne postavy. Od útleho detstva až po vek tínedžera. Je v nich možné sledovať formu výchovy, ktorá bola skutočne postavená na hlavu. Hlavnou ideou kultu bola ochrana pred fašistami a radiáciou, podotýkam v súčasnosti. Hlavnou modlou bol Mao Ce-tung, komunistický diktátor Číny. Takže si asi viete predstaviť, v akej spoločnosti Nina vyrastala - sloboda vonku nie je dobrá, pretože je tam radiácia, vonku striehnu fašisti, ktorí Ninu chytia, jesť sa má len ryža, súkromné vlastníctvo je zlo a preto nemali v domácnosti ani dvere - dokonca ani na toalete. Počas čítania som veľmi často krútila hlavou nad absurdnosťami. Skutočné vymývanie mozgov, o to horšie že sa to dialo aj na malom dieťati.
Je možné, aby sa niekto z tohto zotavil a dokázal sa včleniť do skutočného sveta? Túto otázku som si pokladala pomerne často a sama si neviem predstaviť, či to možné je alebo nie. Chce to veľkú odvahu a sebazaprenie. Odčleniť sa od pohľadov ľudí a ich rečí a učiť sa to, čo je pre iných jednoducho prirodzené. Určite by to nezvládol každý a mnohí by skončili zavretí v ústave až do konca života. No s pomocou iných a veľkou podporou je normálny život určite na dosah.

Nina X je zaujímavým čítaním, ktoré vyvoláva mnohé vrások a absurdností. Donúti vás sa zamyslieť nad zvrátenosťou niektorých ľudí a zároveň vás donúti si predstaviť život v kulte. Utriedi vám myšlienky a naplní vás emóciami.