piatok 5. júna 2020

RECENZIA: Ashley Woodfolk - Krása, ktorá pretrvá

Žáner: YA
Počet strán: 320
Originálny názov: The Beauty That Remains

Smutne krásny román o vyrovnávaní sa so žiaľom a stratou blízkych, no i tom, čo navždy pretrvá. Autumn vždy presne vedela, kým je – talentovanou umelkyňou a vernou kamarátkou. Shay charakterizovali dve veci: puto s jej sestrou dvojičkou a láska k hudbe. A Logana zas ľúbostný život inšpiroval k skladaniu zamilovaných piesní. Keď však každého z nich zasiahne tragédia, hudba už akosi nestačí. Logan zrazu nevie prestať pozerať vlogy svojho exfrajera. Shay píše blogy o hudbe a snaží sa nezosypať. A Autumn posiela správy, hoci vie, že na ne už nikdy nikto neodpovie. Napriek smútku, ktorý prežívajú, je však práve hudba niečím, čo by ich mohlo opäť spojiť – tým krásnym, čo nám zostane.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Slovart.

Krása, ktorá pretrvá zaujme predovšetkým svojou pestrofarebnou obálkou. Človek by si myslel, aký veselý príbeh to asi bude, ak by súdil podľa obálky. Pravda je však taká, že z istého pohľadu je táto obálka v rozpore s atmosférou, v akej sa príbeh nesie.

Krása, ktorá pretrvá je tvorená tromi príbehmi troch rôznych ľudí. V skutočnosti sa jedná o troch mladých ľudí, ktorí v živote o niekoho náhle prišli a nedokážu sa s tým zmieriť. Každý z týchto príbehov láme srdce a dokazuje, že čítanie tejto knihy je emočné, dojemné a predovšetkým smutné. Postupom čítania je však možné sledovať cieľ autorky zameraný na myšlienku nádeje, ktorá pre týchto ľudí je jednou z najdôležitejších, aj keď si ju sami nevedia pripustiť. Žiť so stratou milovaných nie je ľahké a v príbehoch je možné sledovať aj rôzne formy vyrovnávania sa so stratou a smútkom.

Autumn prišla o svoju najlepšiu kamarátku.
Shay prišla o svoju dvojičku.
Logan prišiel o svojho ex, ktorého aj napriek všetkému stále miloval.

Pri každej postave je citeľný obrovský zármutok. Hlavné postavy nevedia pokračovať v bežnom živote a dalo by sa povedať, že zostali stáť na mieste. Svoje pocity nezdieľajú s okolím, trpia bez pomoci, respektíve pomoc dokonca odmietajú. Autorka dokonale vykreslila pocity postáv, až vás miestami emócie dusia. Akoby to neboli postavy, kto o niekoho prišiel, ale vy sami. Psychológia postáv je teda z môjho pohľadu zvládnutá na jednotku. Konanie postáv zodpovedá emočným stavom, je nadmieru uveriteľné a pôsobí prirodzene.
Pri Krásne, ktorá pretrvá teda zohrávajú dôležitú rolu emócie. Nie je podstatné, čo si myslíte o postavách, či sú vám sympatické alebo nie, jednoducho prioritnou ideou je niečo iné, práve to, či vás emócie zasiahnu alebo nie. A ja osobne si myslím, že pohltia väčšinu čitateľov, ktorí po tejto knihe siahnu.

Rozprávania postáv sú od seba oddelené a každé z nich tvorí jedinečný príbeh. V konečnom dôsledku sú však všetky príbehy prepojené a vytvárajú zmyselné a pekné ukončenie tejto tragicko-krásnej knihy. Odhaľovať viac z dejovej zložky mi príde ako hriech. Krása, ktorá pretrvá nie je knihou, o ktorej sa reční. Je to kniha, ktorú treba zažiť a precítiť! :)