sobota 21. decembra 2019

RECENZIA: Kristen Ciccarelli - Posledný Namsara

Séria: Iskari
Počet strán: 376
Originálny názov: The Last Namsara

Prvý diel fantasy trilógie, v ktorej vedú ľudia vojnu s drakmi. A jedno dievča ich má za úlohu všetkých zabiť. Princezná Asha je najobávanejšia lovkyňa drakov. Privoláva ich rozprávaním legiend, ktoré síce drakov prilákajú, ale zároveň im dodávajú dávno zabudnutú moc – opäť chrlia oheň. Ignoruje tak kráľove príkazy. Staré legendy totiž stáli kráľovnú život. A takmer aj Ashu. Keď jej kráľ prikáže skoliť obávaného prvodraka Kozua, Asha zacíti príležitosť ako splatiť dlh svojmu mestu a kráľovstvu.

Za poskytnutie výtlačku ďakujeme Panta Rhei

Posledný Namsara púta svojou originálnou obálkou. Slovenské vydanie síce je novinkou, no na českom trhu sa objavila už v roku 2018. Veľký úspech nezožala a to kvôli nie veľmi vydarenej obálke. Preto som sa, spolu aj s inými čitateľmi, potešila slovenskému prekladu. Ten si zachoval pôvodnú obálku, ktorá skrášľuje knižnicu. Na knihe však nie je skvelá iba obálka, ale aj príbeh.

Posledný Namsara - Iskari je pekným spestrením zo žánru fantasy. Prináša nový svet plný drakov a kráľovských problémov. Príbeh sa zameriava na život princeznej Ashi alias Iskari, ktorá je slávna lovkyňa drakov. Kráľ ju prisľúbil veliteľovi armády Jarekovi, čo sa jej ani trochu nepozdáva. Preto sa rozhodne obetovať všetko preto, aby splnila otcovu úlohu - zabiť najstaršieho draka Kozua. Za to jej kráľ dal prísľub slobody a možnosť nevziať si Jareka za muža. Iskari sa vydáva na dobrodružné cesty za drakom Kozuom, pri ktorých objavuje dlho ukrývané tajomstvá.

Autorka predstavuje kráľovský svet, v ktorom sa spoločnosť delí na dve skupiny. Draksori sú v pozícií šľachty a skralovia v pozícií otrokov, ktorí slúžia draksorom. Sú pevne stanovené hranice, ktoré sa nemôžu porušovať. V krajine je taktiež zakázané rozprávanie starých príbehov, ktoré drakov privolávajú. Rozprávači sa stávajú obeťami svojich príbehov. Obeťou príbehov sa stala aj kráľova manželka, čo viedlo kráľa ku zákazu. Niektorí ľudia, vrátane samotnej Ashe, však príbehy naďalej uchovávajú a rozprávajú.

Príbeh sa skladá z viacerých dejových liniek. Riešia sa nielen kráľovské pomery ale i vzťahy s inými krajinami, romantické vzťahy, tajomstvá a draci.
V knihe sa stále niečo deje. Postavy sú stále v pohybe a zažívajú tie najrôznejšie situácie. Vďaka tomu príbeh ubieha rýchlo, čo som v tomto prípade vnímala aj ako pozitívum ale aj ako menšie negatívum. Pozitívum bolo predovšetkým to, že sa čitateľ nemusí dostávať cez zdĺhavé nič nehovoriace pasáže, pretože autor sa venuje iba podstatnému a nevytvára žiadnu vatu na natiahnutie strán. To negatívum som videla iba v tom, že to ubieha miestami až príliš rýchlo. Za niekoľko strán sa dokáže udiať neuveriteľne veľa vecí, až ich nestíhate sledovať a nakoniec zistíte, že ste sa dopracovali až k záveru. Nezmenšuje to síce zážitok z príbehu, ale pôsobí to urýchlene.
Pri čítaní sa rozhodne nedá nudiť. Autorka do deja zapracovala veľké množstvo akcie, napätia a to najpodstatnejšie - tajomstvá. Tie sa postupne odkrývajú a určite zmenia názor na niektoré udalosti či samotné postavy. Dopĺňajú ich prekvapenia a dejové zvraty.
Mňa osobne veľmi tešilo spracovanie postáv. Pozornosť bola venovaná každej postave a ani jedna nebola ukrátená. Tým si ma autor získal, pretože bolo vidieť, že autorka má pre nich jasne stanovené miesto v deji a dáva dôraz aj na ich vplyv na dej. Iskari je inteligetná a predovšetkým cieľavedomá. Nie je hlúpa a dokáže zmeniť svoje presvedčenie a názor, keď sa to vyžaduje. Torwin je taktiež inteligentný i keď miestami trošku naivný. Je však odvážny a neraz dokáže zachrániť situáciu. Podobný mu je aj brat Iskari, Dax.

Sledovať vývoj v knihe Posledný Namsara je zážitok. Vyvoláva zvedavosť a záver núti siahnuť po pokračovaní. Toho by sme sa mali dočkať na jar budúceho roku.