RECENZIA: Neal Shusterman - Nimbus

Žáner: YA, scifi, fantasy
Séria: Arc of a Scythe
Počet strán: 472
Originálny názov: Thunderhead

Nimbus dal ľuďom dokonalý svet, utópia sa stala realitou. Len jedna vec nebola Nimbovi zverená do právomoci: Spoločenstvo koscov a ich monopol na smrť.
Z Rowana sa stal vydedenec, ktorý na seba vzal poslanie podrobiť Spoločenstvo skúške ohňom. Doslova. Stal sa z neho temný národný hrdina, samozvaný kat, ktorý likviduje skorumpovaných koscov. Citra ako mladší kosec korupciu vidí a chce situáciu zmeniť zvnútra, no na každom kroku sa jej do cesty stavajú prekážky, čoraz väčšiu hrozbu predstavujú aj kosci „nového rádu“. Všetko nasvedčuje tomu, že pomoc treba hľadať u Nimba - umelej inteligencie, ktorá je jediná dostatočne múdra na to, aby vyriešila problémy dokonalého sveta. Pomôže však Nimbus s riešením týchto problémov alebo sa bude len prizerať, ako dokonalosť upadne?

Za poskytnutie výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Slovart

Pokračovanie série Žatva smrti s názvom Nimbus si rovnako ako prvý diel získalo pozornosť čitateľov. Opäť láka veľmi vydarená obálka a kto čítal prvý diel, tak sa určite trasie nedočkavosťou a zvedavosťou, ako to celé bude pokračovať a čo nové si autor prichystal. Ja som teda zvedavá rozhodne bola a Nimbus moje očakávania či zvedavosť uspokojil.

V závere prvého dielu sa situácia v Spoločenstve koscov vyhrotila. Udialo sa niekoľko nepredvídateľných zvratov a prinieslo to jedine chaos a zárodok rozpoltenosti. Z Citry sa stala kosec Anastázia, z Rowana utečenec a neskôr samozvanec odstraňujúci skorumpovaných koscov, čo mu neprináša práve obľubu u Spoločenstva. Samotné Spoločenstvo má svoje vlastné problémy s narastajúcim počtom koscov podporujúcich "nový rád". Svet riadi Nimbus, no už od začiatku je dané jedno pravidlo - do Spoločenstva koscov zasahovať nemôže... alebo áno?

Nimbus ma ako pokračovanie pohltil už prvými vetami. Už od spomínanej prvej vety sa jedná o pútavé čítanie, od ktorého sa len tak neodtrhnete. Autor vás ihneď vtiahne do deja a predstaví vám v skratke udalosti, ktoré nastali po strhujúcom závere prvej časti. Ak vám aj niečo nebude jasné, prípadne si nebudete pamätať niektoré detaily, autor vám ich v stručnosti opäť načrtne. Uvedené som vnímala ako veľké plus, pretože mne osobne sa často stane, že si na niektoré veci nespomeniem a potom zmätene prevraciam stránky a hľadám súvislosti. Teraz som to robiť nemusela a všetko mi do seba krásne zapadalo.

Ak si myslíte, že Neal Shusterman na vás pôjde spočiatku pomaly, mýlite sa. Autor rozhodne nestráca čas a prináša akciu a napätie od prvých okamihov. Nespozorovala som žiadne hluché miesta či strany, ktoré niektorí autori využívajú len na natiahnutie deja. Každá situácia a scéna má v deji svoje miesto. Autor si ma získal aj tým, že sa venuje hlavným zápletkám a netrávi množstvo času nad zápletkami, ktoré pre dej nie sú až tak podstatné. Zároveň u mňa jeho štýl písania vyvoláva utvrdenie v tom, že vie, čo robí. Všetky veci, ktoré do deja zakomponuje, rozvíja a dáva tým najavo, že všetko má svoje miesto a zároveň aj správne načasovanie. A aj keď sa niekedy jedná o krátku scénku či na prvý pohľad nepodstatnú postavu či detail, neskôr sa môžu stať najdôležitejšími.

Zatiaľ čo v Koscovi sa dej sústredil prevažne na Spoločenstvo koscov a postavy Citry a Rowana, v pokračovaní vystupuje do popredia Nimbus - umelá inteligencia. Prevažná časť deja sa zameriava na Nimbus a jeho vnímanie sveta či situácií, ktoré v ňom nastávajú. Týmto ma autor prekvapil a ani mi len nenapadlo, že aj Nimbus môže byť tak zaujímavý a predovšetkým dôležitý. Zároveň dáva pocítiť, akú úlohu môže vo svete zohrať umelá inteligencia. A dokonca aj keď ako čitateľ viete, že Nimbus nie je vlastne ani osoba, tak si k nemu vybudujete citový vzťah a možno mu aj porozumiete.
Neal Shusterman vás prinúti mať pocity aj voči umelej inteligencii, takže pri postavách sa na to môžete pripraviť tiež. Prvý diel priniesol veľa postáv, ktoré sa objavujú aj v deji Nimbus. Čitateľovi sú teda známe a môže tak pozorovať ich vývoj, stagnáciu, či iné zmeny. Do príbehu sa dostane aj niekoľko nových postáv, ktoré to celé oživujú. Ohľadom niektorých postáv som spočiatku nadšená nebola, no autor ich do deju dokázal šikovne vkomponovať. Návrat Goddarda ma spočiatku naozaj nahneval, no nakoniec jeho návrat nebol úplne zlý a v deji sa obhájil.
Rowan a Citra sú rovnako kvalitne spracovaní a môžem povedať, že aj rovnako sympatickí. Jediné čo by som vytkla - Rowan na začiatku a Rowan v strede deja. Nechcem vám veľa prezradiť, tak asi len toľko, že autorovi som nie veľmi uverila takýto zvrat. Ak chcete vedieť detail, pozrite si: Aby ste ma lepšie chápali - Rowan na začiatku bol silák kosec Lucifer, bez strachu, opísaný takmer ako neporaziteľný a potom ho chytí Randová a chudáčik Rowan je niktoš, slaboch a nevie si dať rady... to mi akosi nesadlo.

Nimbus je vydarené pokračovanie, ktoré si ponecháva kvalitné spracovanie svojho začiatku - knihy Kosec. Dej vás pohltí, autor prichystal mnohé zvraty a prekvapenia. Nikdy neviete odhadnúť, čo sa s postavami či dejom stane a v závere vás opäť strhne napínavý a neočakávaný koniec. Mňa ten záver úplne neposadil na zadok, čítal sa mi ťažšie, bol pre mňa miestami menej záživný, ale v konečnom dôsledku bol prekvapením a rozhodne u mňa opäť vyvolal zvedavosť..takže som zvedavá, čo bude ďalej.