piatok 19. apríla 2019

RECENZIA: Michaela Ella Hajduková - ZlatovláSSka

Michaela Ella Hajduková: ZlatovláSSkaŽáner: Historický vojnový román
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 416 strán

Život Sanny Schlosserovej je utrpením. Pripadá jej ako pomalá cesta do pekla, lemovaná cintorínom. Nebyť však podivnej udalosti, ktorá sa stala na úsvite jedného augustového dňa, vyvíjal by sa celkom inak. Keby nie jej náhlej výnimočnosti, nikdy by nevidela sterilizovanie žien a dievčat v Osvienčime, nepodstúpila ponižujúce deflorovanie v lebensbornskom dome, neokúsila bolesť na vyšetrovacích stoloch Clauberga, Schultza a Schumanna, nespoznala desivý úsmev doktora Mengeleho, nestratila najlepšiu priateľku Rivku... ...ale ani by nestretla Gabriela. Gabriela, ktorý by šiel po ňu aj do pekla. A možno tam napokon aj šiel.
Nádherné secesné priestory Freyjiných kúpeľov, nemocničné bloky koncentračných táborov a množstvo lekárskych plášťov. Vitajte vo svete, kde zomrela sloboda, zábrany i Hippokratova prísaha. Máte odvahu? Tak otvorte dvere a poďte ďalej...

Za poskytnutie výtlačku ďakujem autorke Michaela Ella Hajduková

Myslím, že napísaním slov: skvelá, úžasná, strhujúca a dychberúca kniha s nesmierne silným a emotívnym príbehom, by mohlo úplne stačiť na to, aby ste jednoducho zistili, že knihu si MUSÍTE prečítať - pretože ani len moje slová nedokážu opísať, ako veľmi bola kniha úžasná.
   Avšak takáto krátka recenzia by asi trošku divne vyzerala a tak si poďme rozobrať pár vecí, ktoré je nutné spomenúť.

V prvom rade musím uznať, že autorka vie ako svoje,už i tak napínavé a pútavé, príbehy spraviť ešte viac napínavejšími a pútavejšími - teda ak sa to vôbec dá. Dej sa neodohráva v chronologickej jednej dejovej línií, ale prelínajú sa tu línie z viacerých časových období, ktoré závisia od toho ako Sanna rozpráva svoj príbeh a taktiež či sú jednotlivé kapitoly z pohľad Sanny alebo Gabriela. Práve toto prelínanie ma neustále nútilo knihu čítať a neodkladať ju z rúk, pretože som chcela vedieť čo sa stalo, ako sa udalosti vyvinú a čo všetko ovplyvnia.
   V príbehu sa autorka zamerala prioritne na dejovú líniu Sanny, no boli tu aj kapitoly, ktoré bolí napísané z pohľadu postáv ako napríklad z pohľadu Gabriela, Tobiasa alebo Britty (mladšej Gabrielovej sestry).

Kapitoly, ktoré patrili Sanne boli napísané v prvej osobe zatiaľ čo ostatné kapitoly boli napísané v tretej osobe. No čo je pre mňa dôležitejšie je fakt, že počas celého príbehu sa v jednotlivých kapitolách nenachádzala žiadna zbytočná vata. Práve naopak, v príbehu sa neustále niečo odohrávalo, dialo, odhaľovali sa  menšie podvody, klamstvá a intrigy a vznikali väčšie než tie čo sa odhalili.

Myslím si, že nejakým spôsobom sa snažiť priblížiť samotný dej je priam nemožné bez toho aby som nevyzradila niečo dôležité, pretože ako som už povedala v príbehu sa neustále niečo dialo a niekedy som mala pocit, že jednoducho všetko zo všetkým súvisí.
No ale aspoň toľkoto z mojej strany:

V príbehu sa čitateľ pohybuje vo viacerých dejových líniách v rozpätí rokov 1936 až po rok 1980.
    Značnú časť Sannynho života sa dozvedáme z rozprávania, kedy svoj životný príbeh rozpráva Gabrielovi od osudnej noci, kedy zistil, že jeho mama ju už nejaký čas schováva u nich v dome. A prečo? Sannyn život sa jedného augustového dňa zmenil o 180° po udalosti kedy sa utopila a jej najlepšia kamarátka Rivka ju opäť oživila a od tohto okamihu Sanna prestala starnuť.  Vďaka, alebo skôr bohužiaľ, tejto výnimočnej udalosti sa jej život stal utrpením. Ocitá sa na miestach ako je Osvienčim, kde sa ocitá na stoloch Carla Clauberra, Karla Schlutza (vymyslená postava), Horsta Schumanna a v neposlednom rade spoznáva aj Mengeleho. Práve kvôli týmto ľuďom vidí sterilizovanie dievčat a sama na vlastnej koží okúsila deflorovanie v lebensbornskom dome a ukrutnú bolesť.

Čítať o zvrátenosti nacistických doktorov a o ich pocite, že sú na svete nedosiahnuteľní a tým pádom si môžu robiť z ľudskými bytosťami čo sa im zachce bolo príšerné a hrozné. No ešte horšie je, že sa to v minulosti vážne dialo. Pri prečítaní knihy som si hneď pomyslela, že môžme byť radi za dobu, v ktorej práve žijeme a že to nie je obdobie druhej svetovej vojny a samozrejme ani obdobie po nej.
   Čo sa týka hlavných hrdinov tak nesmierne som si ich obľúbila a bolo skvele čítať príbeh o ich láske, ktorá vznikla v zlom a nepriaznivom období, no i napriek tomu všetkému čo museli prekonať sa im podarilo všetko čo si zaumienili. Sanna ako hlavná hrdinky bola vážne skvelá a jedinečná osoba s výnimočnou osobnosťou, ktorá sa aj napriek tomu všetkému čo zažila nedala zlomiť.

Neviem ako vy, ale ja osobne si veľmi rada prečítam knihy z vojnových období bez rozdielu či je to z obdobia prvej alebo druhej svetovej vojny. A ak to je kniha od Michaelly Elly Hajdukovej o to radsej si tú knihu prečítam, pretože viem, že jej knihy sú jednoducho TOP. Takže ak ste ešte stále nečítali knihu ZlatovláSSka, alebo niektorú inú z jej tvorby, tak to treba čím skôr napraviť.