RECENZIA: Gwendolyn Clare - Inkous Kov a Sklo

Žáner: fantasy, YA
Séria: Ink, Iron, and Glass
Počet strán: 304
Väzba: hardback
Originál názov: Ink, Iron, and Glass

Když se propojí konkrétní člověk, konkrétní pero a konkrétní kniha, dokážou vytvářet zcela nové světy. Elsa z jednoho takového pochází. Její matka ho neustále mění a po jejím únosu Elsa musí vstoupit do reality. V alternativní viktoriánské Itálii potkává kromě tajemné skupiny vědců a vynálezců i krásného mechanika s tragickou minulostí. Podaří se jí vrátit svět do správných kolejí, nebo ji dříve najde nájemný vrah?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Panta Rhei.

Inkoust Kov a Sklo priláka čitateľov svojou obálkou a pomerne zaujímavým názvom. Anotácia ponúka náhľad len na jednu dejovú líniu tohto príbehu, no v knihe sa dejových línií vyskytne hneď niekoľko.
Elsa je prvou postavou, s ktorou sa čitateľ v príbehu zoznámi. Čiastočne spozná aj jej matku Jumi a nasledne v deji dochádza k momentu, ktorý všetko odštartuje. Elsa začína pátrať po svojej matke, ktorú uniesli, opúšťa Veldanu a vydáva sa do neznámeho sveta - na Zem. Veldana sa totiž nenachádza tak úplne na Zemi,  je to krajina ukrývajúca sa v knihe.
Druhá dejová linka sa opiera o vlastnosti ľudí, respektíve v knihe označených ako "šialenci". Spomenutí šialenci disponujú určitými schopnosťami, ktoré sa v nich od malička vyvíjajú - buď sa zaradia ku skriptológom (ku ktorým patrí aj Elsa), mechanikom alebo alchymistom. Zaradenie je jednoduché - skriptológovia píšu knižné svety, mechanici ovládajú techniku a alchymisti majú blízko ku vedám ako fyzika, chémia, medicína a podobne.
Elsa sa v ramci svojej bezpečnosti dostane do kontaktu s mladými ľuďmi, ktorí patria taktiež k obdareným a spoločne sa rozhodnú nájsť Jumi a zachrániť svet.

Keď som sa rozhodla, že si knihu prečítam, netušila som, že kniha bude až tak nápaditá. Anotácia toho veľa neponúkla a tak som zostala milo prekvapená, akým smerom sa dej uberal a aké netradičné udalosti a neobyčajný svet kniha ukrýva. Knihy s témou obdarených výnimočných ľudí som už prečítala viacero, no aj toto spracovanie ma dokázalo zaujať. Autorka vytvorila pre postavy zvláštne schopnosti, ktoré sa jej podarilo aj obhájiť a neboli len umelo deklarované. Skutočne mali svoju pointu a postavy ich využívali podľa svojich možností.
Z hľadiska sveta nemám autorke čo vytknúť, páčilo sa mi. Bohužiaľ ma príliš neupútal samotný autorkin štýl písania, ktorý pozostáva z veľkého množstva opisov. A to je pre mňa kameň úrazu. Možno by som ho dokázala ignorovať, no nepomáhali tomu ani hluché miesta či nadmerná tzv. knižná vata. Kniha má síce 304 strán, no deju v nej je oveľa menej, všetko naťahujú len nič nepodávajúce scénky, ktoré nie sú prínosom ale skôr príťažou. Myslím si, že hlavne kvôli týmto nedostatkom som knihu čítala viac ako mesiac a to hovorí za všetko...
Ďalší kameň úrazu vidím aj v tom, že prvú polovicu knihy sa nedeje takmer absolútne nič. Elsa len vymýšľa akési riešenia na nejasné situácie a vlastne proti všetkému protestuje. Od druhej polovice nastáva určitý posun v deji. Začína sa objavovať akcia, nastáva aj určitý progres v rámci pátrania a celkovo sa postavy viacej dostávajú do fyzického ale aj psychického pohybu. Dej sa presúva aj na iné miesta a vďakabohu za už raz spomenutú akciu a s ňou spojené napätie. Maličkou chybičkou krásy boli aj pri akcii opisy a dokázali naozaj pokaziť aj moju maličkú radosť z posunu vpred.

Na záver ešte čosi k postavám. Inkoust Kov a Sklo je YA, takže rátajte s tým, že postavy nie sú príliš vyspelé. Majú charakter primeraný svojmu veku - vystupujú dospelo, no typicky detsky dospelo, takže nič prevratne premyslené. Často zveličujú svoje schopnosti, neuvedomujú si dôsledky a niekedy ani svoje konanie. Ono by to až tak nevadilo, no k tým postavám som si jednoducho nedokázala vypestovať akýkoľvek cit, ani k jednej. Inokedy postavy aspoň nenávidím alebo podobne, keď mi lezú na nervy, no v tomto prípade tie postavy nič neponúkajú. Mne osobne prídu veľmi povrchne spracované -  je tam istá linka ich charakteru, ale nie je viac rozvíjaná a to mi pri čítaní vadilo i chýbalo. Vlastne sa o nich nič nedozviete.

Inkoust Kov a Sklo je nápaditá kniha, bohužiaľ nie príliš dobre zvládnutá. Má svoje nedostatky, no myslím si, že sa nájdu čitatelia, ktorým sa bude páčiť a siahnu aj po pokračovaní. Ja medzi nich nepatrím, no každému sa páči niečo iné. :)