streda 5. decembra 2018

RECENZIA: Leigh Bardugo - Trnitá řeč

Vydavateľstvo: Fragment
Počet strán: 272
Originálny názov: The Launguage of Thorns

Šest pohádkově laděných příběhů s úžasnými ilustracemi z temného světa fantasy sérií Griša a Šest vran
Vydejte se do krajiny kouzel, kde vládne temná magie. Protéká tudy neposlušná řeka a minout vás může poslušná bouře. Přihlížejte pokoutním obchodům sjednaným pod rouškou noci. Vstupte do měst, ve kterých straší, a do lesů, ze kterých nevede cesta ven. Přečtěte si příběhy o mluvících zvířatech a oživlých figurkách z perníku. V temných pohádkách je totiž možné úplně všechno. Za každým rohem číhá zrada, pomsta, obětování, ale i láska...

Za poskytnutie výtlačku ďakujeme AlbatrosMedia

Kto už má s autorkou Leigh Bardugo skúsenosť, vám určite povie, že jej príbehy stoja za to. Dilógia Vrania šestka či séria Griša je toho dôkazom a Trnitá řeč to iba potvrdzuje.
Leigh Bardugo má jednoducho zmysel pre rozprávanie. Jej štýl písania je veľmi jednoduchý, aj keď zamotaný, čo si trošku odporuje, ale lepšie to opísať nejde. Nesnaží sa čitateľa zamotať vetnými konštrukciami, ktorými si bude lámať hlavu, ale udalosti podáva v jednoduchej forme. No aj v tejto jednoduchosti sa často nachádzajú zamotané udalosti príbehu.
Trnitá řeč nie je tak úplne ako jej predošlé série. V tejto knihe nájdete niekoľko príbehov, ktoré sú naozaj rozprávkové a mne osobne častokrát navodili atmosféru detstva. Určite si pamätáte, keď vám rodičia rozprávali pred spaním príbehy. Všetky tie pocity, ktoré som ako dieťa pri hovorených rozprávkach zažila, sa mi opäť osviežili. Vždy jeden príbeh z Trnitej řeči som si prečítala pred spaním a stalo sa to pre mňa akýmsi zvykom, ktorý som potrebovala každý večer opakovať. Zamrzalo ma, keď sa príbehy minuli, no všetko má svoj koniec.

Príbehy sú situované do sveta Vranej šestky a sveta Gríš. Hlavné postavy týchto sérií ich možno ako deti počúvali a poznajú ich rovnako ako my poznáme Snehulienku, Popolušku a iné. Ako každá správna rozprávka aj tieto skrývajú svoje ponaučenia. Majú v sebe myšlienku humanity, ktorá je pre ľudí dôležitá, ale taktiež opisujú aj zlé ľudské konanie či správanie. Často až ku koncu sa objaví ten pravý význam. Ukazujú, aké hodnoty by si ľudia mali vážiť, ktoré hodnoty by nemali prekrývať nezmyselnými túžbami a taktiež ktorým veciam by sa mali vyhnúť. Možno dávajú návod ako sa stať správnym človekom.
Dobro vždy zvíťazí nad zlom, aj keď niekedy je zlo lákavejšie. Dobro taktiež niekedy nehrá úplne fér, ale je na vás, aby ste to posúdili.

Neoddeliteľnou súčasťou rozprávok sú aj ilustrácie. Ani Trnitá řeč nie je výnimkou. Každý príbeh je doplnený krásnymi ilustráciami, ktoré sú na každej stránke a postupom príbehu sa aj oni rozvíjajú. Ak ste si ju ešte nestihli niekde prelistovať, pripájam niekoľko ilustrácií z knihy.

Zdroj: Goodreads

Čo na ne poviete?
Príbehy z Trnitej řeči ocenia nielen fanúšikovia autorky, ale každý kto sa ich rozhodne prečítať. Keby mám deti, určite im ich na dobrú noc čítam. :)