RECENZIA: Adam Silvera - Na konci naozaj obaja umrú

Žáner: YA, sci-fi, mystery
Vydavateľstvo: CooBoo
Počet strán: 344
Väzba: pevná
Originálny názov: They Both Die at the End

Keď zostáva menej než dvadsaťštyri hodín života...
Adam Silvera je vychádzajúca hviezda na svetovej tínedžerskej contemporary scéne. Mateo a Rufus žijú v alternatívnom svete, kde je možné predpovedať smrť. Obávaný telefonát ich zastihne absolútne šokovaných. Za normálnych okolností by sa Mateo a Rufus nikdy nestretli. Toto však nie sú normálne okolnosti a chalanom ostáva menej než dvadsaťštyri hodín života. Posledný deň si spolu užijú naplno. Ani jeden z nich však nečakal, že sa na jeho konci jeden do druhého zamilujú.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem AlbatrosMedia.

Adam Silvera prichádza na slovenský knižný trh s knihou Na konci naozaj obaja umrú. Jedná sa zatiaľ o jedinú preloženú autorovu knihu, no myslím si, že sa ich dočkáme aj viac, keďže už tento výber bol správny a žne úspech.

Na konci naozaj obaja umrú sa odohráva vo svete, kde vás smrť môže zastihnúť nečakane. Zo dňa na deň môžete prijať telefonát, ktorým vám Linka Smrti oznámi, že máte posledných 24 hodín života. Takýto telefonát zastihne aj hlavné postavy Matea a Rufusa, ktorí sa snažia si svoje posledné hodiny naplno užiť a tajne dúfajú, že Linka Smrti nemala pravdu. Tento príbeh je plný dobrodružtiev a ponúka mnoho myšlienok na zamyslenie. Viete, ako by ste svojich posledných 24 hodín prežili Vy? Pretože Mateo ani Rufus v tom nemajú tak úplne jasno.
   Mateo a Rufus sa spoznávajú prostredníctvom aplikácie Posledný priateľ, kde sa prihlasujú ľudia, ktorí nechcú byť v svoj posledný deň sami. Mateo sa sem prihlási z dôvodu, že nemá matku a otca má v kóme v nemocnici. Rufus zase bol nútený ujsť od svojich blízkych, pretože urobil hlúposť a ide po ňom polícia. Ich cesty sa stretnú a od toho momentu si môžete s postavami užiť kopu dobrodružstiev.

Adam Silvera spojil dve úplne odlišné postavy dohromady a čitateľ už len čaká, čo sa z toho vyvinie. Príbeh sa vďaka tomu stáva zaujímavým a zároveň veľmi pútavým, pretože konanie oboch postáv nemôže byť viac odlišné. Súčasne sa vďaka tomu ukazuje prvá myšlienka diela a tou je, že ľudia by vo svojom živote mali aj riskovať. Že stereotyp je síce krásny, no nemusí byť vždy tou najlepšou voľbou pre život. Uvedené autor ukazuje na postave Matea, ktorý celý svoj krátky život prežil takmer len vo svojej izbe a nikdy nič nevyskúšal no a jeho reakciou nakoniec bola príliš veľká ľútosť nad tým, že nikdy nezariskoval a vlastne poriadne svoj život nevyužil. Uvedomí si to, až keď stretne odvážneho Rufusa, ktorý mu zmení pohľad na život. Rufus je zase naopak priveľký živel, no pri Mateovi sa stáva veľkým oporným bodom.
Druhou nosnou myšlienkou je vzácnosť života. My ľudia ho berieme až ako príliš veľkú samozrejmosť, nie často nám napadne, že sa život môže skončiť. No a v súlade s naším presvedčením potom v živote robíme malé či veľké chyby a často márnivo strácame náš drahocenný čas v živote. Nosíme v sebe nenávisť, závisť, pohŕdanie a ďalšie negatívne vlastnosti, ktoré nám iba ruinujú našu osobnosť.
Tretiu podstatnú myšlienku knihy tvorí veta - Buď vždy sám sebou. Tá je nepriamo vyjadrená takmer v celom príbehu. Nedajte sa ovplyvniť vo svojom správaní či premýšľaní inými osobami, pretože aj váš hlas (názor) sa počíta a tvorí vašu podstatu. Aký by inak mal život zmysel, keby ste neboli sami sebou?

Autor podáva pre mladých podstatné životné múdrosti. Nerobí to však zložitou formou, pretože štýl písania je naozaj postavý na jednoduchých vetných konštrukciách, ktoré pomáhajú lepšie pochopiť. Vďaka postavám, ktoré vyliezajú zo svojich ulít bezpečnosti a robia veci, ktoré by za iných okolností nikdy neurobili, sa príbeh ženie dopredu zaujímavým tempom. V deji sa budete posúvať rýchlym tempom a to aj vďaka sympatickým postavám. V príbehu je prichystaná akcia, citové záležitosti, vnútorné súboje ale i napätie. Po celý čas veríte v lepší osud oboch postáv. No život niekedy nie je fér.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"No matter how we choose to live, we both die at the end.”

Na konci naozaj obaja umrú je prekvapenie. Príbeh, ktorý ani neočakávate, že by mohol byť taký skvelý. Pohltí vás a garantujem vám, že prežijete naozaj pestrú škálu pocitov. Budete sa pri ňom cítiť šťastne ale i smutne zároveň.
Tejto knihe nemám naozaj čo vytknúť.