RECENZIA: Penelope Ward - Řekni něco legračního

Žáner: NA
Vydavateľstvo: Baronet
Počet strán: 288
Originálny názov: Drunk Dial

V té chvíli mi to připadalo jako dobrý nápad. Zavolat Landonu Roderickovi, s nímž jsme se znali jako děti a na kterého jsem nikdy nedokázala zapomenout – přestože on tak snadno zapomněl na mě.
Jenže všechno zní jako dobrý nápad, když to před spaním přeženete s vínem, viďte? Měl to být jen jeden úplně bezvýznamný, praštěný telefonát. Místo toho jsem na něj vysypala všechno, co jsem celých těch třináct let potlačovala.

NEČEKALA JSEM, ŽE ZAVOLÁ ZPÁTKY.
A už vůbec mě nenapadlo, že budou následovat týdny rozverných hovorů po telefonu, při nichž zároveň zjistím, jaký člověk Landon je.
Vyšlo najevo, že na mě ve skutečnosti nikdy nezapomněl. To zvláštní pouto, které jsme kdysi měli, vůbec nezmizelo. Hodně jsem mu o sobě prozradila, ale stále toho o mně spoustu nevěděl. A stejně tak i on měl svá tajemství.
Strávili jsme povídáním na dálku mnoho a mnoho hodin a já přemýšlela, jak by mohlo vypadat naše setkání. Jednou večer jsem se znovu rozhodla. Tentokrát jsem jela na letiště a koupila si letenku do Kalifornie.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Panta Rhei

Penelope Ward nebola na slovenskom či českom knižnom trhu doteraz príliš známa. Do pozornosti čitateľov sa dostala práve vďaka knihám ako je Řekni něco legračního alebo Milovaný nevlastný brat vydaný na Slovensku. Mojou prvou skúsenosťou sa stala práve kniha Milovaný nevlastný brat, ktorá v malej miere ovplyvnila moje očakávania voči Řekni něco legračního.

Príbeh je vystavaný na skutočnosti, že opití ľudia majú niekedy tendenciu urobiť niečo hlúpe. Ako napríklad hlavná postava Rana, ktorá ide riešiť krivdy minulosti po 13tich rokoch a to tým, že kontaktuje svojho niekdajšieho kamaráta len preto, aby mu vynadala, ako ju kedysi opustil. Takýto telefonát by vás určite prekvapil a zostali by ste v šoku rovnako ako Landon. On však zostal v šoku aj z tvrdení, ktoré mu Rana predostrela, pretože z jeho pohľadu sa všetko stalo úplne inak ako tvrdí. Jeden telefonát spustil sériu telefonátov a to, čo na prvý pohľad vyzeralo ako hlúpy nápad, sa nakoniec stalo pre obe postavy dôležitým pre ich budúcnosť.
Autorka sa z môjho pohľadu snažila čitateľov nalákať na príbeh, ktorý im môže byť veľmi blízky, keďže takéto volania sú pomerne dosť časté a veľa ľudí s nimi má skúsenosti. Niekedy z toho ostane iba pocit zahanbenia, avšak niekedy to môže byť pre život či budúcnosť okamih zlomu.

Řekni něco legračního patrí do romantického žánru, to je snáď každému jasné. Opiera sa o ľuďom blízku tému, čo spôsobuje mieru reálnosti, avšak príbeh ako taký reálny nie je a spád skutočností taktiež. Problém to nie je, jedná sa predsa o romantický príbeh, no určite by som ocenila aspoň o niečo reálnejší spád udalostí.    Autorkin štýl písania vám prirastie k srdcu. Dej sa posúva prostredníctvom dialógov a opisov je tu primerane. Dokáže si udržať čitateľovu pozornosť, no bohužiaľ len do prvej polovice. V polovici knihy sa dej začína vliecť. Akoby autorka nevedela, ako príbeh ešte viac obohatiť a tak sa začala motať v kruhu udalostí, ktoré čitateľovi už boli jasné alebo ktoré pre čitateľa nemali význam a neboli ani zaujímavé.
   Aka druhý kameň úrazu vnímam postavy, ktoré sú vždy najdôležitejšie. Landon a Rana majú svoj charakter, držia sa ho a aj keď by bolo niekedy najlepšie od neho trošku upustiť. Síce sú sympatické, ale ich konanie je niekedy až priveľmi pritiahnuté za vlasy a neponúkajú nič nové. Ako najväčšie mínus vnímam to, že obe hlavné postavy trpia nejakou traumou z minulosti. Pre mňa príbehy s oboma traumatizovanými postavami stratili čaro. Nestačí jedna? Musia mať obaja traumu? Potom to má dopad aj na to, ako tieto traumy autorka pojme. Vždy jedna ustúpi do úzadia, vždy je jeden z nich väčší chudáčik, takže v konečnom dôsledku to knihe uškodí. Určite to pre mňa ubralo na kvalite zážitku.
Na druhú stranu, aj keď sa mi už nepáčia takéto príbehy, musím povedať, že autorka tam v ramci vývoja ukryla aj niekoľko myšlienok či rád do života. Vykreslila nepríjemné zážitky postáv do detailov, pri čítaní ktorých viete, že by ste ich nikdy nechceli zažiť na vlastnej koži. Zároveň uvádza ale istý návod, ako sa s nimi vysporiadať, prípadne ukázať, že ak takýto problém existuje, mali by ste ho riešiť. Či už len rozprávaním s priateľmi, zapisovaním do diára, alebo prostredníctvom odbornej pomoci. Nikto to nezvládne sám. Najlepšie riešenie je nájsť si osobu, s ktorou sa minulosť stane naozaj uzavretá a budúcnosť je plná nádejných vyhliadok.

HODNOTENIE: 3,5/5