štvrtok 15. novembra 2018

RECENZIA: Jozef Karika - Priepasť

Žáner: mysteriózny triler
Počet strán: 272
Väzba: pevný s preobalom

Bývalý lezec trpiaci panickým strachom z výšok narazí na legendu o skalnej plošine v Tatrách, kde neznáma sila núti ľudí, ktorí tam zablúdia, skočiť do priepasti a zabiť sa. Nezvyčajné množstvo smrteľných nehôd v tejto oblasti mu nedá spávať. Rozbehne pátranie na vlastnú päsť, lenže skutočnosti, ktoré odhalí, sa vymykajú ľudskej predstavivosti a chápaniu. Za svoju zvedavosť kruto zaplatí – sám sa ocitne na hrane priepasti.
Je stará legenda horských vodcov o nadprirodzenej sile zhadzujúcej ľudí do hlbín iba strašidelná fáma, alebo obsahuje zrnko pravdy?
Nová nebezpečná kniha od autora fenomenálnej Trhliny – majstra strachu Jozefa Kariku, ktorá vás chytí a strhne. Do priepasti.

Jozef Karika je autor, ktorého nie je nutné predstavovať. Jeho snáď najznámejším dielom sa stala po svojom vydaní v roku 2016 kniha Trhlina, ktorá opisuje záhadné zmiznutia v pohorí Tribeč. Trhlina čitateľov pútala ale i naďalej púta tvrdením, že sa jedná o skutočný príbeh, ktorý bol autorovi prerozprávaný.
   Zmiznutiam a úmrtiam sa venuje aj Priepasť, tentokrát však v oblasti skalnej plošiny v Tatrách, no už samotný autor uvádza, že tentokrát sa jedná o fiktívny príbeh. Už na začiatok treba uznať, že Jozef Karika má naozaj fantáziu a zmysel vytvárať záhadné a kvalitné príbehy, ktoré vás pohltia do takej miery, až veríte, že takéto veci sa udiali v skutočnosti.

Príbeh Priepasti sa opiera o starú legendu, ktorá tvrdí, že existuje miesto v Tatrách, kde ľudia z podnetu akejsi neznámej sily skáču z plošiny s cieľom sa pripraviť o život. Úmrtia v horách nie sú až tak ojedinelé, ale čo ak sa za tým skrýva viac a hory majú svoje temné tajomstvá? Práve o túto myšlienku sa opieral aj autor a ponúka čitateľom hrôzostrašný pobyt na skalnej plošine prostredníctvom hlavnej postavy.
   Priepasť si získava pozornosť už od úvodných strán. Autor nestráca čas zbytočnými informáciami či opismi, ale rovno sa púšťa do hlavného príbehu. Hlavná postava Adam Markus narazí na niekoľko záhadných úmrtí, ktoré sa odohrali pri skalnej plošine a aj napriek z fóbií z výšok sa rozhodne toto miesto spolu so svojim kamarátom navštíviť a zistiť či je toto miesto bezpečné alebo či naozaj skrýva v sebe niečo zlé a temné. Zlezie Adam z plošiny sám alebo sa prepadne do priepasti ako niekoľko iných ľudí v minulosti?

Jozef Karika disponuje pútavým štýlom písania. Ten pozostáva predovšetkým z priamej reči, s opismi narába v primeranej miere a naozaj má zmysel pre gradáciu. Svojimi vetnými konštrukciami drží čitateľa v napätí či neistote. Zároveň takýmto spôsobom zvyšuje čitateľovu zvedavosť. V deji necháva medzery, ktoré ku koncu dopĺňa a tak s určitosťou vytvára pútavé čítanie.
   Nielenže má autor zmysel pre pútavý príbeh, ale dokáže vytvárať aj skutočne strach naháňajúce momenty. Jeho narábanie so slovami nie raz navodí husiu kožu a nie raz donúti zamyslieť sa, či sa veci ktoré opisuje, nemôžu stať aj v skutočnosti.

Každý moment deja dáva zmysel a ako celok to všetko dokonale sedí pokope. Čo sa týka postáv, autor sa predovšetkým sústredí na Adama Markusa. Jeho charakter opisuje naozaj do detailov a jeho chovanie pasuje k jeho osobnosti. Všetko čo sa o ňom čitateľ dozvie sa prejavuje v jeho konaní a myšlienkových prejavoch. Počas čítania som ja osobne však narazila na niektoré situácie, pri ktorých mi správanie či vystupovanie Adama pripadalo pomerne umelé, respektíve mi k nemu naozaj nepasovalo a pôsobilo to na mňa trošku nútene. Nebolo to síce často, ale stalo sa.
Autor vytvoril atmosféru, pri ktorej sa budete cítiť, akoby ste s Adamom boli na skalnej plošine aj vy. Máte k dispozícií naozaj prepracovaný pohľad do vnútra jeho osobnosti ale istým spôsobom aj do temných zákutí ľudskej duše. S postavou budete prežívať jej emócie, budete mysľou zameraní na to, aby sa Adam spamätal a bol v bezpečí. Akoby o život išlo vám samým.

Môj názor je, že Priepasť sa dotkne každého. U každého vyvolá strach, paniku, miestami dokonca úzkosť. Donúti vás veriť v nemožné či nadprirodzené. Vyhrotí vaše zmysly a pohltí vás akoby ste padali do priepasti.
   Priepasť je vydarená. Má všetko, čo sa vyžaduje pri dobrej knihe. Neodpustím si však podotknúť, že v malej miere bola podobná predchodcovi - Trhline. Nedalo sa nevšímnúť si, že vývoj deja bol v podobných linkách. Pocity postáv tiež veľmi podobné. Trhlina tak zostáva u mňa na prvom mieste.

Priepasť odporúčam každému fanúšikovi autora, ale taktiež aj každému dobrodruhovi. Určite nebudete ľutovať.
Ktovie, možno sa skalnú plošinu pokúsite vyhľadať a navštíviť.

HODNOTENIE: 4/5