streda 9. mája 2018

RECENZIA: Sebastien de Castell - Divotvůrce

Vydavateľstvo: Egmont
Séria: The Spellslinger
Počet strán: 408
Originálny názov: Spellslinger

Divotvůrce Magie je zrádná hra. Kellen je pouze několik okamžiků od svého prvního magického souboje a čtyř zkoušek, které z něj mají udělat divotvůrce. Je tu však jeden problém: jeho magie je slabá. Jste-li zavěcenci Jan’Tepu a blíží se vaše šestnácté narozeniny, měli byste být připraveni prokázat své magické schopnosti. Buď to, nebo mít v záloze nějaký zázrak. Jenže Kellen nemůže spoléhat ani na jedno z toho. Nezdědil totiž žádné magické nadání a nemá tedy výjimečné schopnosti jako ostatní. Ví, že bude muset použít pár triků, aby nezneuctil svou rodinu a nestal se sha’tepským sluhou. A tak, když do městečka přibyde rázná a přímočará cizinka, Kellen je samé ucho. Ferius Parfax je ostřílená světačka, vyhnankyně, kterou musí uživit bystrý rozum a tři balíčky karet. A s kartami, které mu rozdal nemilosrdný osud, se Kellenovi bude hodit každá pomoc. První svazek napínavé série nabité triky, pastmi a neuvěřitelnými průpovídkami mluvícího kočkoveverčáka.

Originál svojho druhu. Kniha Divotvůrce je príjemným prekvapením nabitým akciou, humorom ale taktiež aj emócií či tajomstiev. Naozaj v ňom toho môžete nájsť čokoľvek a s pokojom môžem prehlásiť, že nudiť sa nebudete.

Príbeh sa zaoberá mladým Kellenom, ktorý bohužiaľ nedokáže rozžiariť čarodejnícke pásky na svojej ruke, čím sa stáva outsiderom vo svojom okolím. Najväčším problémom, ktorý mu takmer nedá spávať je neustále sa opakujúca otázka, prečo sa práve jemu nechcú pásky rozžiariť a prečo on, syn jedného z najmocnejších čarodejov sa musí stať sluhom či iným posluhovačom iných čarodejov a nemôže byť ako jeho otec. Pretože pokiaľ sa nerozžiaria, nemáte v sebe mágiu a tak slúžite tým, ktorí ju majú.
Ako outsider má svojich neprajníkov, dostáva sa do zaujímavých situácií a do riešenia veľkých sporov či záhad.

O neobmedzenej fantázii Sebastiena de Castella nie je pochýb. Síce sa nevenoval vytváraniu prevratne odlišného sveta, no svoju pozornosť zameral na postavy, bytosti či kúzla. Vďaka tomu sa čitateľ stretáva s kočkoveverčákom, inak nazývaným aj diablovým sluhom alebo napríklad s mágiou ohňa, dychu a mnoho inými.
   Na všetko si však čitateľ musí určitý čas počkať. Príbeh sa totižto rozbieha trošku pomalším tempom. Zatiaľ čo pri niektorých knihách mi to prekáža, pri Divotvůrcovi mi to nerobilo najmenší problém. Autor tým dáva priestor na poriadne oboznámenie sa s hlavnou postavou a usporiadanie si základných pojmov či udalostí. Vďaka tomu sa neskôr nezamotáte v nezrovnalostiach. To býva najčastejšie môj problém, pokiaľ sa v úvode vychrlí množstvo informácií, že potom neviem kto, kde, s kým, ako a podobne. Pri Divotvůrcovi sa najprv oboznámite, nasledne sa dostanete k nejakej podstate a potom už to naberá na obrátkach. Takáto výstavba deja mne osobne vyhovuje.
   Divotvůrce udržuje v očakávaní či v napätí. Pri každej vážnej situácií si želáte, aby sa Kellenovi splnil sen a rozžiarili sa mu pásiky. Nasledne smútite rovnako ako on, ak sa to nepodarí. Snažíte sa spolu s ním prísť na riešenie. Jedná sa o veľmi sympatickú postavu, ktorá síce miestami môže mierne liezť na nervy s fňukaním nad nezdarom, no na druhú stranu vás ohúri svojou vytrvalosťou a logickým zmýšľaním. Všetko, čím si prechádza ho mení a formuje tým, čím sa stane k záveru knihy. Kellen ako postava zažíva posun vpred a nestagnuje vo vývoji svojej osobnosti a charakteru.
   Ostatné postavy v deji síce vo väčšine prípadov zohrávajú vedľajšie role, no určite tým nie sú dotknuté. Práve na niektorých z nich možno sledovať stagnovanie, ktoré však je urobené schválne. Niektoré z nich majú na Kellena veľký vplyv ako napríklad Ferius Parfax - záhadná žena označovaná za špiónku druhej krajiny. Ferius bola po celý čas podivínka, no i napriek tomu vyvolala vo mne sympatie a chcenie poznať ju viac.

Druhá polovica knihy ponúka napätie, akciu a nové zistenia. Záver som zhltla za niekoľko hodín a som rada, že mám k dispozícií ihneď aj pokračovanie. Divotvůrce vás jednoducho pohltí, chcete sa opäť stretnúť s postavami a vedieť, čo sa stane ďalej.