pondelok 2. apríla 2018

RECENZIA: Jana Pronská - Kumánska princezná

Žáner: Historický román
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 272 strán

Pätnásty román kráľovnej historickej romance. Julián Bakšai sa kvôli otcovým dlhom zaviaže, že bude slúžiť grófovi Ratoldovi a jeho zhýralému synovi Františkovi. Keď mu gróf po synovej smrti navrhne, aby od Kumánov priviedol jeho jediného vnuka, Julián neváha ani chvíľu: za odmenu mu totiž Ratold sľúbil vrátiť rodinné sídlo – hrad Kamenec.
Krásna Kumánka Damara je hrdá, slobodomyseľná žena. Po krutej zrade uhorského šľachtica žije iba pre svojho syna a celé roky odmieta ponuky na sobáš. Julián je rozhodnutý dodržať sľub grófovi Ratoldovi, no Damara v ňom prebudí hlbokú náklonnosť a lásku, a tak jej ponúkne ochranu i svoje meno. Ako však dopadne manželstvo, ktoré je od počiatku založené na klamstve? Dokáže Damara Juliánovi odpustiť a uverí, že jediné, o čo kedy stál, je jej láska?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk

Tí čo náš blog sledujete pravidelnejšie, určite viete, že vždy sa tu z času na čas vyskytne nejaká tá recenzia na knihu našej slovenskej - a veľmi skvelej spisovateľky Jany Pronskej. Ja osobne mám od nej prečítané zatiaľ všetky knihy a takmer všetky mám aj doma pekne v poličke, pretože vždy sa k jej knihám veľmi rada vraciam a viaceré mám už viackrát prečítané.
     Niekedy v roku 2008 - 2009 som sa náhodne pri nákupe kníh dostala práve ku knihe Bosorkina dcéra a s maminou sme si povedali, že však čo vyskúšame aké to bude. A dopadlo to tak, že pravidelne od roku 2008 čítam od tejto autorky všetko čo je vydané. Dokonca keby napísala aj nejaký manuál - na hocičo, aj to by som si prečítala. A prečo vlastne?
   Pre tých, ktorí ešte od tejto spisovateľky nečítali žiadnu knihu, tak to tu tak stručne zhrniem. Autorka má skvelý štýl písania, vďaka ktorému sú jej príbehy ešte viac pútavejšie - teda ak sa to vôbec ešte dá. V deji sa nenachádzajú žiadne zbytočné opisy, ktorými by sa snažila nahnať čo najviac strán. Žiadne hluché miesta, ktoré by brzdili celý dej alebo pokazili celkový dojem. Každá jedna kniha nám vždy ponúkne originálny príbeh, ktorý stojí za prečítanie.
     Na tomto príbehu sa mi nesmierne páčilo, že bol tak dokonale komplikovaný a zamotaný a neustále sa tam niečo dialo. Aj vďaka tomu som túto knihu prečítala za jeden deň, pretože som sa chcela čo najskôr dozvedieť ako sa skončí celý príbeh a aké tajomstvá sa v ňom skrývajú, pretože v tomto pani Pronská nikdy nesklame a vždy ma nejaké to eso v rukáve skryté.
  Tentokrát sme sa v príbehu ocitli v živote Juliána Bakšaia, ktorý nemal život práve najľahší, pretože práve kvôli otcovým dlhom z minulosti sa zaviazal slúžiť grófovi a jeho synovi Františkovi, avšak ten zomrie a tu sa začína celý príbeh zamotávať. Juliána ako postava bol dokonalý, myslím, že označenie pravý rytier by ho presne vystihovalo, pretože mal zmysel pre česť,  odvahu atď. Jediné čo mu chýba je sídlo jeho rodiny, ktoré vďaka otcovým dlhom vlastní gróf Ratold. A keď dostane možnosť získať sídlo späť neváha ani sekundu. Ak Ratoldovi prinesie jeho jediné vnúča, sídlo je opäť raz jeho. Avšak čo ak nie všetko ide podľa plánu a tak ako má.

Každý jeden riadok som hltala, pretože bolo zábavné sledovať, ako sa Julián zaľúbil do Kumánky Damary. Práve jej syna mal priniesť Ratoldovi, avšak tu sa plány menia.

Ako som už napísala, príbeh som "hltala" celý od prvej strany až po poslednú. I keď tie posledné asi o čosi viac, pretože tak veľa zvratov sa prekvapení sa tam odohralo, až som bola nakoniec sklamaná, keď som knihu dočítala. Takže ja môžem knihu hodnotiť len a len spokojne a vrelo odporúčať. Takže ak máte radi historické ľúbostné príbehy tak určite neváhajte a siahnite aj po knihách našej skvelej slovenskej spisovateľky. Určite vás nesklame.