sobota 17. marca 2018

RECENZIA: Karen M. McManusová - Jeden z nás klame

Žáner: YA
Vydavateľstvo: Yoli (SK)
Počet strán: 336
Originálny názov: One of Us Is Lying

V jedno popoludnie sa piati stredoškoláci, ktorých na prvý pohľad nič nespája, ocitnú po škole, hoci nič zlé nespravili – vraj. Vzorná študentka Bronwyn, ktorá nikdy neporušila žiadne pravidlo, bejzbalová hviezda Cooper, ktorá vie len to, čo sa deje na ihrisku, krásavica a „typická“ blondína Addy, ktorá sa snaží zatajiť trhliny vo svojom živote, darebák Nate, ktorého od kriminálu delí azda len krôčik, a outsider Simon, autor počítačovej aplikácie, na ktorej si študenti strednej školy Bayview High môžu prečítať bulvárne klebety o svojich spolužiakoch. Všetci sa dobre bavia, okrem samotných aktérov. Práve na druhý deň Simon plánoval zverejniť na nete ďalšie pikantné historky. Už to však nestihne, pretože v škole náhle zomrel. Podľa vyšetrovateľov jeho smrť nebola nehoda. A zrazu sú všetci štyria podozriví z jeho vraždy.

Jeden z nás klame nie je tak úplne obyčajný príbeh z prostredia americkej strednej školy. Zatiaľ čo prevažná väčšina kníh sa zameriava buď na romantické príbehy, či šikanu, Jeden z nás klame ponúka pohľad na čosi mierne odlišné - nejasnosti ukrývajúcu smrť jedného žiakov v učebni, kde prebieha "poškoláctvo". Z vraždy je obvinený každý, kto sa v učebni nachádzal. Bol vrahom niektorý z nich alebo sa dokonca všetci spojili a naplánovali vraždu? To sa dozviete počas čítania.

Do príbehu sa čitateľ dostáva niekoľko hodín pred smrťou Simona. V úvode autorka ponúka prvotné stretnutie s postavami, ktoré sa následne stávajú hlavnými protagonistami príbehu. Najdôležitejšie je oboznámenie sa s postavou Simona, ktoré síce nie je najdlhšie, no myslieť naň budete počas celej knihy, pretože Simon je ihneď na prvý pohľad zlý a protivný chlapec, ktorý si užíva ponižovanie druhých a ešte viac ho baví zisťovať a zverejňovať tajomstvá iných. Ako som uviedla jeho predstavovanie netrvá dlho, no ponúkne mnoho otáznikov do budúcnosti a prináša rôzne teórie ohľadom budúcich situácií. Majte sa na pozore a neprestávajte myslieť na to, že má veľa nepriateľov, ale aj niekoľko bližších ľudí.
Smrťou Simona do deja zasahuje polícia, pretože nad tým visí niekoľko neznámych. Simon umrel kvôli alergickej reakcii na arašidový olej, ktorý mu niekto zjavne dal do vody, nemal pri sebe injekciu a ani v ošetrovni sa žiadne nenašli, aj keď tam byť mali. Takže nastáva podozrenie z vraždy a tak autorka postupne vrhá zlé svetlo na každú zainteresovanú postavu. Každá postava sa dočkala hodnotného tajomstva, ktoré keby vyjde najavo určite by ich zdiskreditovalo. Autorka nestavila na prvoplánové nápady, ale naozaj pre každú postavu tajomstvo prispôsobila, aby pôsobilo presvedčujúco ale i reálne a aby čitateľa uviedlo do neistoty, ktorej postave veriť.

Karen M. McManusová neistotu navodzovala celý príbeh. Nikoho nestavala do lepšej či horšej situácie a v konečnom dôsledku si všetky postavy zostali rovné. Každý si prešiel rovnakým dôvodným podozrením z vraždy a to ich koniec koncov aj spojilo. Neviem či sa jedná o cieľ autorky, avšak práve týmto naznačila, že aj tragické udalosti ľudí spájajú a to možno ešte viac ako tie dobré udalosti. Zo skupiny študentov sa zrazu stala skupina priateľov, ktorí si chcú navzájom pomôcť, pretože sú presvedčení o ich nevine. Táto motivácia ich hnala dopredu a tým pokračovalo napredovanie v príbehu. Z môjho hľadiska však toto spájanie skupiny zaberalo v knihe až nadmieru miesta. Dej v tejto etape naberal na monotónnosti, kde sa nič prevratné neudialo. Zaujímavosť to začína naberať v období, keď začnú všetci polemizovať nad skutočným vrahom. Postavy sa zaoberajú rôznymi teóriami a čitateľa to nenechá pokojným, pretože si sám vyvodzuje svojich vlastných podozrivých. Prinieslo to do deja svetlé chvíľky, no dalo by sa povedať, že netrvali príliš dlho, pretože po nich došlo až k príliš rýchlemu odhaleniu skutočného vraha, ktoré sa od istého momentu dalo aj predpokladať.
Napriek tomu som však zo záveru knihy mala dobrý pocit, pretože vyvážil monotónny priebeh. Priniesol prekvapenie i ujasnenie niektorých nejasností.

Čo sa týka výstavby príbehu, je tvorený striedavými pohľadmi všetkých štyroch hlavných postáv. Z ich pohľadu sme mali k dispozícií niekoľko súkromných záležitostí, ale aj ich myšlienkové posuny. Na môj vkus sa však až tak veľmi od seba tieto pohľady neodlišovali. Boli založené na rovnakom princípe a tak to nepútalo pozornosť tak ako by malo. Ako som už o postavách spomenula, ich tajomstvá boli prepracovanejšie, no ich charaktery na mňa pôsobili naivne či príliš jednoducho. Často stagnovali na rovnakom probléme. Najväčší záujem som prejavila o Natea, pretože jeho postava skrýva veľký potenciál a to vo viacerých smeroch.

Jeden z nás klame sa zaraďuje do žánru YA a určite si u tejto vekovej kategórie nájde svojich priaznivcov. Jedná sa o príbeh s tajomstvom a počtom nejasností, ktoré sú zaujímavé, no samotné prevedenie som autorke nedokázala v celej miere uveriť.

HODNOTENIE: 3/5