piatok 4. decembra 2015

RECENZIA: Trish Dollerová: Aspoň trochu normálni

Žáner: NA
Vydavateľstvo: CooBoo
Počet strán: 200
Väzba: pevná
Originál názov: Somenthing like Normal

Anotácia:
Když se Travis vrátí domu z mise v Afghánistánu, zjistí, že jeho rodiče se rozvedli, bratr mu přebral přítelkyni a ukradl auto. A navíc ho pronásledují noční můry, v nichž stále dokola vidí smrt svého nejlepšího přítele. Zdá se, že jeho život je úplně v troskách. Pak ovšem potká Harper, svou dávnou kamarádku ze střední školy, s kterou se začne prodírat minovým polem rodinných problémů i posttraumatické poruchy. A konečně se zdá, že život by mohl být aspoň trochu normální. Travis suchý humor, smysl pro čest a povinnost i schopnost věřit v životě v to dobré, z něj dělají neobyčejného a neodolatelného hrdinu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Preskoly.sk


Moje dojmy obsahujú veľké rozčarovanie a sama neviem, ako zhrnúť svoje pocity po prečítaní tejto útlej, no emóciami nabitej knižky. Aspoň trochu normálni vo mne zanechala mnoho myšlienok, poučení, no hlavne mi ponúkla sondu do psychiky niekoho, kto sa živí ochranou vlasti a kto riskuje za jeden deň viac, ako ktorýkoľvek iný človek za celý život. 


Ak by ste mi položili otázku, prečo som po Aspoň trochu normálni siahla, mojou úprimnou odpoveďou by bolo, že ani sama neviem. Sčasti som sa nechala zlákať sympatickou anotáciou, sčasti žánrom - pretože podobné príbehy žeriem. Sama neviem, čo som očakávala, že dostanem. Možno som si myslela, že to bude niečo presladené a len to tak uplynie. Dočkala som sa však príbehu, ktorý ukazuje povolanie vojaka zo svetlých, ale predovšetkým tých temných stránok. Autorke sa podarilo veľmi realisticky zachytiť traumy, ktoré si ľudia spolu s niekoľkými jazvami prinášajú z bojového poľa. Život hlavnej postavy Travisa je toho jasným príkladom. Ani vo sne si nedokážem predstaviť, že by som prišla o kamaráta rovnakým spôsobom ako on. Autorka takisto realisticky vystihla pohľad na to ako sa muž, ktorý prešiel vojenským výcvikom a vrátil sa z vojenskej služby, nedokáže stotožniť so životom, ktorý pre neho býval inokedy samozrejmosťou. Ako nič známe zrazu nedáva zmysel a pod pojmom domov sa mu nevybaví miesto, kde vyrastal, ale miesto kde je jeho jednotka.

Príbeh je spestrený retrospektívou, ktorá zahŕňa spomienky na ťažké okamihy, ale i šťastné spomienky na Travisovho kamaráta. Táto retrospektíva je vo väčšine prípadov vyvolaná akýmsi zvukom, ktorý Travisovi pripomenie boje. Naozaj nebolo jednoduché pozorovať, aký dopad mala aktívna služba na Travisovu psychiku. Ako čitateľ som mu chcela veľmi pomôcť. Vývoj príbehu bol vo svojej podstate predvídateľný, no celkový dojem hlboký.
Výber slovníka pre konkrétne postavy hodnotím veľmi pozitívne. Travis sa na nič nehral - hovoril, ako mu jazyk narástol a bolo mu jedno, či použije neslušné slová. Je to predsa vojak, podotýkam nezidealizovaný autorkou. Nevstúpil do armády ani kvôli akémusi presvedčeniu. Harper je slušné dievča, ktoré sprevádza zlá povesť založená na klamstve. Ohľadom Harper som však mala pochybnosti. Nedokázala som jej uveriť kvôli niektorým jej rozhodnutiam. Bola to postava, ktorá bola stavaná ako pozitívna časť k Travovi.


Môj celkový dojem je nadmieru kladný. Knižka mi pripomínala miestami film a príbeh Amerického snipera - nie do bodky, no hlavne v úvode. Neubránila som sa slzičkám na krajíčku. Ako jedna z mnohých žien si myslím, že uniformy sú sexy. Pri čítaní som si však uvedomila jednu vec - nie som si istá, či by som dokázala mať partnera, ktorý by riskoval denno denne svoj život. Z každodenného stresu by som najskôr psychicky skolabovala. Ich práca je obdivuhodná, pociťujem voči nim rešpekt, že každý deň idú do "práce" s vedomím, že sa možno už nikdy nevrátia. A práve to ma doháňa k smútku. 

HODNOTENIE: 5/5
Smiley

6 komentárov:

  1. Moc hezká recenze! Vypadá to na silný příběh s trošku netradičním hlavním hrdinou. I když se Cooboo zaměřuje většinou na mladší čtenáře, tak tohle mě fakt zaujalo. A Uniformy jsou zatraceně sexy, pokud to nejsou uniformy Dopravního podniku :-DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujéém :3
      Mňa knižka tiež prekvapila, vzhľadom na to že ide o CooBoo. :)) No hahaha si viem predstaviť, že uniforma nie je veľmi sexy, keď ti dáva pokutu :D

      Odstrániť
  2. Krásná recenze! O knížce jsem věděla, že existuje, ale další young adultovku jsem nechtěla číst. Musím říct, že když se mi kniha dostane pod ruky, sáhnu po ní. :) Protože přesně se mi vybavil film Americký sniper. Asi si to ani nedokážeme představit, co všechno musí zažívat ve svém nitru, hlavě... Já bych se asi sesypala jako domek z karet. Nedej bože mít tak ještě přítele vojáka!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujém :3
      Naozaj keď sa ti naskytne príležitosť, pusti sa do toho, rýchlo to ubieha a je to naozaj zaujímavé čítanie, ako to všetko v skutočnosti je a pocity a všetko.. je to miestami aj dosť smutné...
      No ja by som si to nedokázala predstaviť, byť stále v strachu, že jedného dňa nemusí prísť :(

      Odstrániť
    2. Tak už mám knížku doma, moc se na ni těším! ;)

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)