pondelok 8. mája 2023

RECENZIA: Patrick Ness - V plameňoch

Počet strán: 352
Väzba: paperback s oriezkou

Nová kniha od dvojnásobného držiteľa prestížneho ocenenia Carnegie Medal! Sarah Dewhurstová a jej otec, vydedenci v malom washingtonskom mestečku Frome, sú nútení najať si draka ako pomocníka na rodinnej farme, k čomu sa uchyľujú len tí najchudobnejší z chudobných. Modrý drak Kazimír však nie je celkom tým, čím sa zdá na prvý pohľad. Sarah sa proti svojej vôli začne o neho zaujímať - o bytosť, ktorá údajne nemá dušu, napriek tomu je však očividne odhodlaná dievča chrániť. Drak vie totiž niečo, o čom Sarah nemá ani tušenie. Na farmu ho priviedlo dávne proroctvo. Proroctvo, v ktorom figuruje na všetko odhodlaný chlapec - úkladný vrah, kult uctievačov drakov, dvaja neúnavní agenti FBI - a, čo je najzvláštnejšie, samotná Sarah.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Patrick Ness je v čitateľskom svete obľúbeným autorom. V preklade vyšlo viacero kníh a sérií. Mojou jedinou skúsenosťou bola doteraz kniha Niečo viac, ktorú som čítala v čase jej vydania a zanechala vo mne dobrý dojem. Preto som sa po rokoch rozhodla skúsiť ďalšiu autorovu knihu. Novinka V plameňoch s krásnou farebnou oriezkou bola jasnou voľbou.

Kniha nás vťahuje do sveta, v ktorom je existencia drakov súčasťou života ľudí. Kedysi dávno medzi sebou uzavreli mier. Draci aj ľudia žijú na svojich vlastných územiach a občas si ľudia drakov najímajú na prácu. Urobil tak aj otec Sarah Dewhurstovej. Modrý drak Kazimír zodpovedne plní úlohy, za ktoré dostal zaplatené a popritom zdá sa dáva na Sarah pozor. Existuje totiž proroctvo, ktorého naplnenie sa blíži a ktoré spája drakov, Sarah, ľudí a úkladného vraha.

Do príbehu je skutočne jednoduché sa začítať. Autor využíva veľmi sympatický štýl písania, pri ktorom sa dej posúva dopredu hlavne prostredníctvom dialógov. Dochádza taktiež k striedaniu pohľadov v rozprávaní. Dej tak sledujeme konkrétne z troch pohľadov - Sarah, Malcolm a agenti FBI. Každý pohľad prináša do príbehu nové impulzy a predovšetkým umožňujú vnímať ho v širšom spektre. V istom momente dochádza aj k ich prepojeniam a tým sa príbeh stáva o niečo záživnejším.
Celkovo sa kniha delí na dve časti a z môjho hľadiska je tá druhá väčšmi pútavejšia a zaujímavejšia.
Prvá časť príbehu je takou predohrou. Zhromažďujú sa v nej informácie, pre ďalší priebeh. Nie je úplne pohlcujúca a nájdu sa tu aj hluché miesta, ktoré miestami potláčajú čitateľský zážitok. Ja osobne som sa miestami dejom prehrýzala a čakala som na nástup niečoho vzrušujúcejšieho. Záver prvej časti a začiatok druhej prináša veľa akcie a napätia, ktoré spolu s prekvapeniami a drobnými zvratmi pohltia. S odstupom času ale musím povedať, že niektoré veci boli predsa len urýchlené a mohlo sa im venovať viac pozornosti. Čakala som, že v akcii a gradácii dej bude pokračovať až do úplného záveru, avšak bohužiaľ to tak nebolo. Dej po ohurujúcich udalostiach po čase opäť spadol do akejsi monotónnosti. Áno, bolo tam opäť niekoľko vecí a udalostí, ktoré ma zaujali, ale nedokázali ma úplne pohltiť. Bola som zvedavá, ako to všetko nakoniec skončí, ale zároveň mi to bolo aj akosi jedno.
V knihe mi taktiež chýbalo akési hlbšie vysvetlenie vzťahov medzi drakmi a ľuďmi.
Taktiež aj postavy, síce boli sympatické, no v ich vzťahoch mi chýbal akýsi hlbší vzťah.

S odstupom času bola kniha V plameňoch milá oddychovka. Mala super námet, sympatické postavy, gradovanie situácií niekedy bolo naozaj pohlcujúce, no v konečnom dôsledku by si podľa mňa zaslúžila precíznejšie a možno bohatšie spracovanie.