piatok 31. marca 2023

RECENZIA: Rachael Lippincottová - Šťastný zoznam

Žáner: young adult
Vydavateľstvo: Yoli
Počet strán: 312

Dve dievčatá, jeden zoznam a dvanásť príležitostí sa v lete zamilovať. Emily mala odjakživa šťastie. Vlastne, myslela si to skôr o mame, ale odkedy umrela, Emily nadobudla pocit, že sa jej lepí smola na päty. Rozišla sa s priateľom, kamaráti na ňu zanevreli a otec si už nemôže dovoliť dom, v ktorom vyrastala. Mama jej veľmi chýba a každým dňom spomienky na ňu blednú. Jedného dňa nájde mamin zoznam dvanástich prianí z maturitného ročníka. Emily v ňom zároveň vidí aj dvanásť spôsobov, ako sa k nej priblížiť. Ak však chce predsavzatia zvládnuť, potrebuje pomoc. A tú jej ponúkne kamarátka Blake. Kým Blake a Emily spoločne plnia jednu úlohu za druhou, ich puto sa prehlbuje. Emily má pocit, že sa na ňu opäť usmieva šťastie, no zároveň sa o sebe dozvedá niečo, s čím sa už mame nestihla zdôveriť.
Šťastný zoznam je dojemný ľúbostný príbeh o spoznávaní seba samého aj pravej lásky.

Šťastný zoznam je knižka zo žánru young adult, ktorá vám navodí tú správnu atmosféru horúcich letných dní. Je síce pravdou, že príbeh sa dotýka aj ťažších tém, no napriek tomu si dovolím tvrdiť, že ide o milý príbeh, pri ktorom si oddýchnete.
Emily zažíva ťažké obdobie. Po smrti svojej matky stratila pevnú pôdu pod nohami. Zostala sama a takmer bez priateľov. Ich rodinný dom je na predaj a jej život akoby bol v troskách. V tom jej do života vstupuje kamarátka z detstva Blake a nájdený zoznam prianí svojej matky prináša do každodenného stereotypu vítanú zmenu.
Šťastný zoznam odporúčam predovšetkým mladším čitateľom, ktorí lepšie ocenia stredoškolské prostredie a niektoré situácie či problémy s ním spojené. Pre mňa to bola milá spomienka na toto obdobie, no zároveň som sa už nedokázala s postavami stotožniť či sa do nich vžiť. Ich problémy na mňa pôsobili naivne, miestami až banálne. Celkovo sú ale hlavné postavy sympatické a nepotrpia si na drámy. Až na tých niekoľko výnimiek, ktoré ale vnímam ako neoddeliteľnú súčasť tohto žánru.
Vo všeobecnosti ale príbeh ubieha rýchlo a to vďaka jednoduchému štýlu písania, ktorý si autorka zvolila. Dej sa posúva dopredu prostredníctvom dialógov a krátkych, nie príliš zložitých viet. Ide o ľahučké čítanie, pri ktorom nemusíte ani veľmi premýšľať. Stačí sa nechať unášať príbehom, ten je vo svojej podstate taktiež veľmi jednoduchý. Je o prekonaní smútku, o spoznávaní a to nielen samého seba ale aj lásky.
Šťastný zoznam je taktiež skôr pre menej náročných čitateľov. Z hľadiska deja toho neponúka veľa, no má svoj odkaz a zamysleniahodné myšlienky. Dopĺňajú ich úsmevné situácie, ktoré situáciu vedia odľahčiť.