štvrtok 26. januára 2023

RECENZIA: Stephen Fry - Trója

Žáner: sci-fi, fantasy
Počet strán: 288
Väzba: Pevná s prebalom

Staňte sa súčasťou bitky, ktorá trvala dekádu a v pamäti ľudí pretrvala stáročia. Sledujte tisícky gréckych lodí smerujúcich k brehom Tróje, dívajte sa na zúrivú zbesilosť, s akou sa Trója bráni, a cíťte smútky, bolesti, túžby i lásky ľudí aj bohov v príbehu Stephena Frya, ktorý vás s umením majstra prenesie priamo do srdca starovekého Grécka – i ďalej.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.

Trója je v poradí tretia kniha od Stephena Fry, ktorá nás opäť privádza do starovekého Grécka. Mýty a hrdinov tejto doby sme už spoznali, tentokrát je na rade udalosť, ktorá sa svojou veľkoleposťou zapísala do pozornosti, aj keď dodnes sa s istotou nevie, či má reálne historický alebo len mýtický základ. Trójsku vojnu nám vykresľuje Homér v eposoch Ilias a Odysea, archeologické nálezy poukazujú na fakt, že k trójskej vojne mohlo skutočne dôjsť, ale či bola táto vojna len jediným konfliktom a či mala podobu, ktorú nám ukazuje slávny Homér, to zostáva nezodpovedané.
Homérovi treba uznať, že jeho príbeh o trójskej vojne ponúka pozoruhodný zážitok.

V každom príbehu starovekého Grécka ťahajú za nitky márniví bohovia a ani pri Tróji tomu nie je inak. Samoľúbe bohyne Héra, Afrodita a Aténa nechali o svojej kráse rozhodnúť smrteľníka Parisa. Jablko s nápisom "Pre tú najkrajšiu" získala Afrodita a na znak vďaka Parisovi sľúbila najkrajšiu ženu na svete - Helenu, manželku kráľa Sparty Menelaa. Únos, zneužitie pohostinnosti a nekalé správanie Parisa spustilo Trójsku vojnu.

Do autorovho štýlu písania je jednoduché sa zamilovať. Jeho forma rozprávania vie čitateľa okúzliť a to svojou jednoduchosťou a odľahčenosťou. Je pravdou, že Stephen Fry vie čitateľa niekedy utopiť v nových informáciách. Zapamätať si každé jedno meno a celé rody, to aj samotný autor považuje za nemožné. Preto ponúka priestor na spracovanie nových poznatkov, a s využitím humoru čitateľovi neraz odbúrava stres. Sám ho dokáže nasmerovať na podstatné detaily, ktoré si treba pamätať a ktoré nie sú pre príbeh až natoľko podstatné, aby sme museli listovať späť.
Autor dokáže správne rozoznať, kedy použiť beletrizovanie a čím čitateľa zaujať. Pri každom návale informácií sa dostávame aj k odľahčovaniu.

Vojna, ktorá trvala 10 rokov a v ktorej sa blysli mnohí slávni grécki hrdinovia. Stephen Fry v príbehu necháva aj mnoho odkazov na svoje predošlé knihy, ak by ste si chceli zaspomínať, či si pripomenúť skutky postáv. Príbeh, ktorý dokáže udržať pozornosť a dokonca aj prekvapiť. Pri ktorom síce mnohí vieme, ako skončil, ale aj tak plnými dúškami hlceme priebeh udalostí. To je Trója!