nedeľa 11. decembra 2022

RECENZIA: A. F. Steadman - Skandar a zlodej jednorožcov

Žáner: YA, fantasy
Séria: Skandar
Počet strán: 376
Väzba: pevná väzba s prebalom

Zabudnite na jednorožce z rozprávok, tieto vám naženú strach! Postavte sa zoči-voči nečakaným hrdinom, elementálnej mágii, súbojom na oblohe, prastarým tajomstvám a divým jednorožcom. Skandar Smith chcel odjakživa jazdiť na jednorožcoch. Ocitnúť sa v hŕstke vyvolených, ktorí dostanú šancu stáť pri zrode jednorožca a nadviazať s ním celoživotné puto, by bol preňho splnený sen. Lenže vo chvíli, keď má splnenie svojej túžby na dosah, situácia naberie nebezpečný spád. Najmocnejšieho jednorožca na Ostrove sa zmocní temný a zvrátený nepriateľ. S blížiacou sa hrozbou Skandar odhalí tajomstvo, ktoré by mohlo zmeniť celý svet. Prečítajte si fantastický bestseller, ktorý vyvolal vo svete veľký rozruch a bol preložený už do 46 jazykov!

Skandar a zlodej jednorožcov sa stal mojím prvým tohtoročným prekvapením. Na to, že je príbeh určený skôr mladším čitateľom, tak má v sebe čaro, ktoré dokáže zaujať a pohltiť aj dospelých.

Priznám sa, do Skandara som sa púšťala s veľkou nedôverou a pochybnosťami. Príbeh o 13-ročnom hlavnom hrdinovi a jednorožcoch už aj na mňa pôsobil príliš detinsky a to mám pre jednorožce slabosť. Moje pochybnosti sa ale po niekoľkých kapitolách vytratili a príbeh ma pohtil.

Turnaj jednorožcov, ovládanie mágie a tajuplný zloduch. Predpoklady kvalitnej fantasy, ktoré A.F.Steadman naplno využil a dotiahol ich do dokonalosti.
Všetci poznáme jednorožce ako roztomilé koníky s rohom, ktoré sprevádza dúha a obláčiky. Autor sa ale vymyká bežným predstavám a z inak rozkošných stvorení sa stávajú krvilačné beštie, čo príbehu dodáva na originalite. Na to, aby boli tieto stvorenia pod akou-takou kontrolou potrebujú svojho jazdca a tým nemôže byť len tak hocikto. Sú to vyvolené deti, ktoré následne taktiež dokážu ovládať niektorý zo štyroch živlov zeme. Každý rok sa koná turnaj a práve na začiatku knihy Skandar a zlodej jednorožcov je tento turnaj prerušený a odštartuje mnoho zmätku, chaosu a strachu.

Hlavné postavy príbehu sú vzhľadom na svoj vek naozaj sympatické. A to sa mi pri knihách tohto žánru nestáva často. Postavy bývajú naivné, príliš detinské, malicherné a častokrát im chýba dôvod pre ich konanie. Pri Skandarovi som akosi nevnímala vek postáv, nakoľko sa vedeli zachovať miestami aj rozumne a ich konanie bolo jednoducho súčasťou veľkého dobrodružstva, čiže ako čitateľ som dokázala odpustiť aj ich slabšie momenty.

Príbeh svižným tempom napreduje a okrem spoznávania mágie či sveta, je tu aj hon na zloducha. Vďaka tomu sa do deja dostáva aj akcia, napätie a v neposlednom rade prekvapivé odhalenia.