utorok 27. apríla 2021

RECENZIA: Sona Charaipotra, Dhonielle Clayton - Shiny Broken Pieces

Žáner: YA
Séria: Tiny Pretty Things
Počet strán: 344
Originálny názov: Shiny Broken Pieces

V druhej časti knihy Tiny Pretty Things sa mladučké baletky June, Bette a Gigi znova stretávajú v súboji o miesto primabaleríny. Je tu posledný ročník, v ktorom sa rozhodne o tom, či sa ich nádeje splnia. Z konzervatória totiž medzi profesionálov - do prestížneho Amerického súboru - vezmú len dve tanečnice a dvoch tanečníkov. Začína sa neľútostný boj, v ktorom sú dievčatá ochotné použiť všetky zbrane.
June sa konečne začína cítiť ako ozajstná baletka, ale kvôli tancu bude možno musieť obetovať životnú lásku.
Bette je odhodlaná očistiť svoje meno, keďže ju po nehode Gigi z konzervatória podmienečne vylúčili. Podarí sa jej znova dostať na výslnie alebo pošpinila meno rodiny už navždy?
Gigi, dobrosrdečná dievčina s tancom v srdci, sa po tom, ako ju niekto sotil pod auto, upla na pomstu. Nedovolí, aby jej rivalky, ktoré ju minulý rok šikanovali, ušli trestu. Sama však pritom stráca priveľa...
Všetko sa točí okolo posledného tanca. Komu sa v ňom podarí zažiariť? A kto bude musieť na svoje sny o živote primabaleríny zabudnúť?

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart

Baletná dráma pokračuje a prináša spečatenie osudov predovšetkým hlavných protagonistiek Bette, Gigi, June ale aj mnohých ďalších postáv, ktoré autorky dali do pozornosti.
Po závere prvej časti tejto dilógie sa situácia na Americkom baletnom konzervatóriu zmenila. Po tom ako bola Gigi sotená pod idúce auto sa do pozornosti dostáva problém šikany a škola sa zameriava na mnohé opatrenia.
Zároveň sa hlavné postavy nachádzajú v poslednom ročníku a prichádza ich čas na to, aby sa predviedli a ukázali, či sa v balete preslávia alebo iba bez reflektorov a povšimnutia odídu do zabudnutia. To nikto z nich nepripúšťa a tak sa opäť začína neľútostný boj, v ktorom neexistujú hranice.

Po prečítaní Tiny pretty things som si nebola istá, či siahnem po pokračovaní. Kniha mala svoje chybičky ako príliš natiahnutý dej či slabo rozvinutú dejovú linku, čo spôsobilo, že som knihu zaradila do kategórie priemer. Moja zvedavosť ma však priviedla aj k pokračovaniu a vlastne celkovému ukončeniu, keďže ide o dilógiu, čo by bola škoda nedočítať. A som veľmi rada, že som sa k tomu odhodlala, pretože druhý diel mi rozhodne upravil názor na sériu ako takú.
Shiny Broken Pieces je o polovicu tenší knižný zväzok, čo sa odzrkadlilo aj v obsahu. Dej je skutočne dynamický, nestagnuje a neobsahuje zdĺhavé, nič nehovoriace pasáže. Zameriava sa na obrovskú rivalitu medzi baletkami, ktorá je sprevádzaná intrigami, šikanou i tajomstvami. Príbeh je tak plný drámy a napätia.  Zaujalo ma, ako sa autorky tentokrát zahrali s charaktermi postáv. Ukázali, ako šikana môže spôsobiť prerod obete na predátora. Tento aspekt ma na knihe zaujal a prekvapil najväčšmi, pretože bol nečakaný, no pritom uveriteľný. Niekedy ľudia naozaj podliehajú aj zlomyseľnosti a odplate, je to pomerne prirodzené a som rada, že autorky tak ukázali aj druhú stranu mince.
V príbehu autorky nadväzujú okrem šikany aj na iné problémy mladých dievčat. Poruche príjmu potravy je venovaného veľa priestoru a to z rôznych uhlov pohľadu. Opísanie prežívania tohto problému mi otvorilo oči a aj keď som doteraz nedokázala porozumieť, prečo ľudia podliehajú anorexii či bulímii, po prečítaní si životného štýlu June, už rozumiem. Autorky ponúkli psychologický náhľad do vnútra jednotlivca, ktorý je voči pudu nejesť a všetko vyvrátiť, bezbranný.  Je to obrovský problém, ktorý je nad rámec jednotlivca. Ako parazit, ktorý vás nakoniec pohltí. Kniha miestami upadá do temnej atmosféry, no ponúka aj nádej, no nie zadarmo. Treba na to veľkú zmenu myslenia, ktorá je vždy rozhodnutím danej osoby.

Shiny Broken Pieces je dôstojným ukončením dilógie o baletkách a ich drine. Prekonáva prvý diel a je oveľa dynamickejšia, pútavejšia a plná drám. Ukazuje pohľad na šikanu z oboch strán a zároveň poukazuje aj na jej vplyv na charaktery.