RECENZIA: Lucinda Rileyová - Tieňová sestra

Žáner: romanca
Séria: The Seven Sisters
Počet strán: 492
Väzba: pevná väzba s preobalom
Originálny názov: The Shadow Sister

V tretej časti populárnej romantickej série Sedem sestier sledujeme dve dejové línie – súčasnú a historickú. Hrdinky oboch príbehov, Star a Flora, majú podobný osud. Plachosť, nesamostatnosť a ochota podriadiť sa okolnostiam im bránia v tom, aby mohli byť samy sebou a žiť podľa vlastných predstáv.
Star d´Apliese je citlivá mladá žena, ktorej sa nikdy nepodarilo vystúpiť z tieňa svojej sestry Cece. Keď ich bohatý otec zomrie, stojí Star pred životnou dilemou. Podobne ako jej päť sestier, aj ona je adoptívne dieťa. V otcovom rozlúčkovom liste každá z nich dostane indíciu, kde má pátrať po svojej skutočnej rodine. Star dostane adresu londýnskeho kníhkupectva a odporúčanie spýtať sa tam na istú Floru MacNicholovú. Stopy ju privedú na nádherné panské sídlo v Kente a do prekrásnej Jazernej oblasti. Tam odhaľuje tajomstvo svojho pôvodu a jej zdráhavé srdce sa postupne otvára krásnym, dosiaľ nepoznaným citom a vábivej budúcnosti.
Autorka vo svojej sedemdielnej ságe bravúrne rozvíja dej plný zápletiek, v línii súčasnosti opisuje životné peripetie šiestich nevlastných sestier a v historickej línii nás zasvätene a detailne sprevádza rôznymi krajinami a dejinnými epochami. Stretávame reálne historické postavy, ktorých osud je nejakým spôsobom prepletený s osudom fiktívnych hrdiniek. Výsledkom je úžasná rodinná sága odohrávajúca sa naprieč kontinentmi i dejinami.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran
Do mojich najobľúbenejších žánrov rozhodne patrí romantická literatúra spoločne s historickými románmi. Práve preto ma séria Sedem sestier tak zaujala, pretože predstavuje dokonalú kombináciu spomenutých žánrov. Každý diel série má príbeh postavený na dvoch časových linkách. Jedna predstavuje súčasnosť a druhá minulosť buď prostredníctvom listov alebo priamo rozprávaním. Obe tieto linky na seba dokonale nadväzujú a tvoria rovnako dokonalý celok.

Tieňová sestra je tretí diel série, ktorý rozpovedá príbeh sestry Asteropé alias Star.  Priznám sa, že na životný príbeh Star som sa tešila už od jej objavenia sa v prvej časti série. Star žije v tieni svojej sestry Cece a zanecháva to na nej viditeľné stopy. V rozprávaní je skromná, a celkovo pôsobí utiahnutým až zakríknutým dojmom. V priebehu čítania je jasné, že žije pod velením svojej sestry a to platí aj pri dôležitých rozhodnutiach.  Preto bolo radosťou čítať, ako sa odpútava a zároveň osamostatňuje. Životný príbeh Star má v sebe neuveriteľné čaro. Obe dejové linky sú emočne silné a ukazujú obrovskú silu hlavných ženských postáv. Autorka poukazuje na osobnostný rast a predovšetkým spoznávanie samého seba. Nehovoriac o dôležitosti sebapoznania a prijatia seba samého.

Pri čítaní sa mi páčilo, že všetky udalosti odhaľujete spoločne s postavami. Nikdy neviete odhadnúť, aké rodinné väzby, vzťahy či okolnosti si autorka pre vás pripravila.
Rodinné vzťahy sú miestami skutočne komplikované, čo niekedy je zmätočné, no v tomto prípade tomu tak nebolo a dali sa logicky pospájať.
Lucinda Riley v knihe, konkrétne v linke z minulosti, rieši hneď niekoľko problémov doby. Dohodnuté manželstvá sú pomerne nosnou ideou. Nielen hlavná postava vyjadruje odpor k manželstvu bez lásky. Sloboda rozhodnúť sa pre skutočnú lásku v mnohých prípadoch nepripadala do úvahy. Tieto manželstvá bývali účelové, neuzatvárali sa pre city. V Tieňovej sestre sa objavuje viacero žien, ktoré nesúhlasia, no v konečnom dôsledku im nezostane nič iné, len sa podvoliť prianiu rodičov.
Autorka načrtla v deji aj problém inej sexuálnej orientácie. Aj tá tvorila istú formu odporu voči dohodnutým zväzkom.
Ženy prežívali v minulosti skutočné problémy. Keď som si predstavila, že by som sa ocitla v ich koži...no bola som rada, že dnes to funguje inak. Nehovoriac o ťažkých osudoch, ktoré vznikli neraz v dôsledku nesprávneho dediča, ktorý nemal k ničomu úctu.

Star ako hlavná postava je silná a sympatická. Aj pri zlých správach sa neuzatvára a ide vpred k novým zisteniam. Aj pri počiatočných sklamaniach či rozrušeniach sa neutápa v sebaľústi, ale ide v ústrety budúcnosti.
Flora ako jej predok preukazuje obrovskú silu, schopnosť obetovať sa pre správnu vec, bystré a uvážlivé myslenie.

Tieňová sestra je príbeh, ktorý rozhodne nemožno nazvať monotónnym. Je plný záhad, skrytých tajomstiev a predovšetkým emócií. V konečnom dôsledku silný príbeh o ľudskom živote, ľudskej motivácii, rozhodnosti a obetavosti či skrytého dobrého zmyslu.